/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
fysik problemer
Fra : johanma
Vist : 3748 gange
100 point
Dato : 01-02-06 14:16

Hej folkens jeg kan absolut ikke finde ud af det fysik jeg er igang med, håber der er nogle kloge hoveder derude som kan hjælpe mig...

1:
En el – vandvarmer har en effekt på 4500 W og er tilsluttet 380 V

Beregn strømstyrken i varmelegemet.
Hvor stor er energiomsætningen, hvis den er tændt i 24 timer.
Det viser sig, at vandvarmeren er tændt i 55% af tiden i løbet af et døgn.
Hvor stor er energiomsætningen i løbet af et døgn?
Hvor meget koster det pr. døgn, hvis prisen er 0,95 kr. pr. kWh?

2:
I bagruden på en bil sidder et varmelegeme (el – bagrude), der er opbygget af seks tynde metaltråde. De er sammensat som vist på figuren. Hver enkelt metaltråd har en resistans på 6,0 ?.
a)   Beregn varmelegemets resistans.

Varmelegemet tilsluttes nu en spændingsforskel på 12 V
b)   Beregn den samlede effekt der afsættes i varmelegemet.

3:
En kobberledning har en diameter på 5 mm og en længde på 200 m.

Bestem resistansen i ledningen

Accepteret svar
Fra : Simmaster

Modtaget 100 point
Dato : 01-02-06 15:34

I = Strøm = A (amperer)
P = Effekt = W
U = spænding = V
R = Resistans = Ohm
En el – vandvarmer har en effekt på 4500 W og er tilsluttet 380 V

Beregn strømstyrken i varmelegemet. I = P/U = 4500/380 = 11,84A

Hvor stor er energiomsætningen på 24 timer?

4500W = 4,5 KWh
55% af 24 timer = 0,55*24 = 13,2 timer

Forbrug på et døgn = 13,2*4,5 = 59,4 KWh

Hvor meget koster det pr. døgn, hvis prisen er 0,95 kr. pr. kWh? 59,4*0,95 = 56,43 Kr.

opg.3

En kobberledning har en diameter på 5 mm og en længde på 200 m.

Kobbers modstandsfylde = 0,018

Først skal Kvadratet udregnes.(kvadratet er arealet)
0,25*3,14(pi)*5(diameter)=3,925

Resistens er = (0,018(modstandsfylde)*200(længden i m))/3,925(kvadratet) = 0,917 Ohm

Jeg har desværre ikke lige kunne løse opg.2, da jeg mangler den figur der viser hvordan den er bygget op af trådene.

Mvh. Jacob

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 01-02-06 15:44

Hej, tusind tak Har et spørgsmål mere...
Det står under mellem udd

En kobbertråd har en diameter på 2 mm. Der går en strøm på 10 A i kobbertråden.
Tætheden af ledningselektroner i kobber er 8,4 * 1022 elektroner/cm3.

a) Hvor mange elektroner passerer et tværsnit af lederen i løbet af 1 s?
b) Beregn størrelsen af lederens tværsnitsareal
c) Med hvor stor en fart bevæger ledningselektronerne sig i lederen?

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 01-02-06 15:49

Det spørgsmål, kan jeg desværre ikke hjælpe med, jeg er i lære som elektriker. Ikke fysiker he he

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 01-02-06 15:52

Ærgelig men mange tak for hjælpen

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 01-02-06 15:53

Ærgelig men mange tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : johanma

Dato : 01-02-06 15:53

Tak for svaret Simmaster.