/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
"Sundt" tun til CPI Oliver 30
Fra : jdjespersen
Vist : 6569 gange
100 point
Dato : 01-02-06 09:12

Howdy,

Jeg er en totalt old dude der er overmaje nærig og gnier-agtig. Så jeg købte en CPI

Det er en 30km/t, men jeg vil gerne ha' den op på.... måske 55-60 stykker. (Min paryk blæser af ved højere hastigheder og gebisset klaprer i vildskab).

Spørgsmålet er: Hvordan får jeg bedst og billigst de ekstra kilometer ud scooteren, uden at det går alt for hårdt ud over den (ifølge rygterne) elendige CPI-motor?

Jeppe

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 01-02-06 11:36

Du kan starte med at fjerne begrænsningerne. Jeg ved ikke hvor meget forstand du har på det, og hvor de sidder på en CPI. Men der plejer ofte at være et blindrør/en plumbering i udstødningen og en skive i variatoren. Hvis du piller disse begrænsninger er det en god start. Er sikker på din lokale forhandler også vil gøre det for dig hvis det er.

\\-> Dennis

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 01-02-06 11:42

Skulle nok have gjort det før, men kiggede lidt på nettet ( www.scootergalleri.dk's forum ), der så jeg at følgende ting kunne gøres noget ved:

Følgende var under Oliver City:
Forrøret er meget tyndt skift ud med et større.
Ring i vario skal smides i havnen.
Luftilterproppen skal ligeså smides langt væk.

Følgende under Oliver:
I koblingen sidderder en skive som gør at den ikke kan koble helt ud, denne fjernes.
Der er også i studs, og luftfilter.

\\-> Dennis

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 03-02-06 21:30

Du må ALDRIG ændre på udstødningen uden at ændre på benzintilførslen!
Når CPI 30 kmt. kommer til danmark er det med en dyse 49 og den bliver ændret til en dyse 54

Når du laver den om til udenlandsk standard, så skal der en dyse 70 eller 75 i.
Den skal være så stor som muligt, uden at den går over i 4takt og mister trækkraft.

Husk at fjerne ringen i variomatik.
Efter det burde den gerne rulle ca. 50-65

Hvis du skal har optræk ud af det, så skal udstødningen skiftes helt, til noget som en Prestigio og en 27 kg, koblingstrykfjeder.
det giver flere omdrejninger og meget meget mere optræk og en hel del på toppen.

Kommentar
Fra : jdjespersen

Dato : 03-02-06 22:30

Hey noshyguy,

Jeg har faktisk idag købt et "45 forrørs kit" i thansen til svinet.

Der følger en 47.5 dyse med, hvilket jeg går ud fra, er det, der sidder i en "standard 45" knallert som sælges i danske butikker.

Hvad vil effekten/konsekvensen være, hvis jeg sætter 45 forrøret på, sætter 47.5 dysen i, samt fjerner den nuværende ring i vario UDEN at sætte "45-ringen" i?

Vil det så ikke bare være en "butiksny" 45-scooter, blot med ring fjernet fra vario?

Kommentar
Fra : jdjespersen

Dato : 03-02-06 22:31

Hey noshyguy,

Jeg har faktisk idag købt et "45 forrørs kit" i thansen til svinet.

Der følger en 47.5 dyse med, hvilket jeg går ud fra, er det, der sidder i en "standard 45" knallert som sælges i danske butikker.

Hvad vil effekten/konsekvensen være, hvis jeg sætter 45 forrøret på, sætter 47.5 dysen i, samt fjerner den nuværende ring i vario UDEN at sætte "45-ringen" i?

Vil det så ikke bare være en "butiksny" 45-scooter, blot med ring fjernet fra vario?

Kommentar
Fra : jdjespersen

Dato : 03-02-06 22:31

Hey noshyguy,

Jeg har faktisk idag købt et "45 forrørs kit" i thansen til svinet.

Der følger en 47.5 dyse med, hvilket jeg går ud fra, er det, der sidder i en "standard 45" knallert som sælges i danske butikker.

Hvad vil effekten/konsekvensen være, hvis jeg sætter 45 forrøret på, sætter 47.5 dysen i, samt fjerner den nuværende ring i vario UDEN at sætte "45-ringen" i?

Vil det så ikke bare være en "butiksny" 45-scooter, blot med ring fjernet fra vario?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 04-02-06 20:19

Det lyder helt sindsygt med en 47,5 dyse.

Du bør helt klart købe en dyse 70-75-80
og starte med en dyse 80 og derefter skifte til en mindre, indtil den ikke 4 takter mere.