/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
boligkøb osv..
Fra : ThomasEp
Vist : 749 gange
100 point
Dato : 31-01-06 21:33

Hej, jeg har lige fået at vide at jeg er blevet godkendt til at købe hus til omkring en million, jeg har fundet mit hus og skal ud se på tilstandsrapporten her på lørdag, det er første gang jeg skal ud og se på hus, jeg er jo ikke så gammel (22 år) så har ikke rigtig forstand på det.
jeg ved der er en del papirarbejde med advokat osv.. hvor meget kan det komme til at koste ca? det er måske forskelligt fra ejendomsmægler til ejendomsmægler? jeg har nemlig fået et kanont tilbud, så vil lige høre hvordan og hvorledes.

jeg skylder omkring de 70000 kr i banken, er det så muligt at låne over det jeg skylder i banken så jeg faktisk kun skal betale 1 sted eller er der en anden mulighed?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-01-06 21:43

Det eneste rigtige er, at du taler med din bank og får dem til at rådgive dig hele vejen.
Du skulle jo også nødig komme til at sidde for hårdt fordi du overser nogle udgifter.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 31-01-06 21:57

Hvem godkender dig... ?

Det burde jo være dem der skal låne dig pengene, og specielt dem som skal låne dig de yderligste penge....udbetaling og omkostninger...

Ellers er en sådan godkendelse ikke meget værd...

så du skal snakke med din bank, lægge et budget på dine øvrige udgifter, og fortælle dem om den gæld du har, hvis ikke den er hos dem, så kender de den jo godt.

så kommer I frem til et beløb du skal leve for pr. måned, og det kan I så snakke om er nok.

Det er en stor sag at købe, og kan let blive ruin for dig hvis du køber uden at have det hele på bordet, overfor långivere der har rådgiver dig.

Ingen vil låne dig de sidste penge uden at have indsigt i din økonomi, og siger de nej, skal du tænke meget over det nok mest er for din egen skyld.

Held og lykke til dig

/ henrik

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 31-01-06 22:01

Husk, at ejendomsmægler er sælgers mand og ikke kan repræsentere køber. Dermed ikke sagt, at ejendomsmæglere er uærlige, de skal bare varetage sælgers interesser.

Få hjælp i banken til at lave et budget.

Få en advokat til at skrive skøde. Han er din sikkerhed og det kan blive meget dyrt at spare pengene til advokat, hvis der opstår problemer i forbindelse med eller efter handelsen.

Når du vælger advokat, så indhent tilbud fra mindst 3 advokater, der kan være meget stor prisforskel for udfærdigelse af skøde.

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 31-01-06 22:15

Vi er 2 der skal købe det hus, det er ved realkredit danmark jeg skal låne pengene ved.. Vi fik lavet et budget hos banken for et stykke tid siden, der havde min kæreste ikke et fuldtidsarbejde, så det så ikke skide godt ud, men nu har hun ca 35 timer om ugen og jeg er stadig lærling, men er udlært om et lille års tid.
Derfor har jeg tænkt mig at lave et pause lån på de 2 år ikke mere, da jeg mener at det ikke gavner mig, eller os..
Advokat og papir arbejde har jeg fået til en rigtig rigtig god pris, min kammerat har brugt ham og det har fungeret indtil nu, så jeg tror godt på det..
Men man kan ikke få kreditselskabet til at låne over det huset koster så man kan betale sit lån af i banken, så man kun skylder et sted?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-01-06 22:21

Jeg kunne også godt tænke mig, at vide hvem der har godkendt dig til, at låne så stort et beløb for din indtægt det næste år er jo nok ikke særligt stor og hvad så bagefter.
Din kærestes indtægt skal være temmelig høj for, at Ikan betale for du skal huske at i de første år er det renten der er det største beløb.
Du skal i banken da det er dem der skal rådgive dig.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 31-01-06 22:21

Du/ I skal lægge det hele frem i jeres bank, og ser det fornuftigt ud for jer, skal du ikke rende rundt til alle mulige for så vil de da hjælpe dig.

Tro på den bank du kender og ikke alle den der lover noget bare for at sælge...

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 31-01-06 22:24

Kreditforeningen må kun belåne 80 % af huset, det er lovbestemt.

Det resterende beløb af huskøbet kan være sælgerpantebrev eller banklån.

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 31-01-06 22:45

Jamen nu skal i høre, det er Edc der har godkendt mig, vi var i vores bank for at høre om det kunne gå an med den indkomst vi havde, det kunne det ikke mente min rådgiver, men hvis min kæreste fik et fast arbejde istedet for det hun havde dengang, så kunne det godt gå.. jeg forklarede ejendomsmægleren at jeg var lærling og han mente at det godt kunne blive et problem, så fortalte jeg ham at jeg tjente omkring de 250000 i 2005 så kom der da helt andre boller på suppen.. det er begrænset af hvad jeg har af udgifter nu, så i 2006 regner jeg med at komme til at tjene de 275000.. stadig som lærling vel og mærket, min kæreste har et bi-job ved siden af det hun har nu som negletekniker så det får hun en lille mønt for der også.

kan man ikke låne til både indskud og hus hos realkreditten?

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 31-01-06 22:51

Du kan ikke låne det hele hos realkreditten, der er et maks. på 80 %.

EDC samarbejder måske med en bank, hvor du kan låne det resterende beløb.

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 01-02-06 00:13

Jeg kan ikke forstå at du taler din økonomi med EDC.
Hvis jeg var dig ville jeg vælge f.eks. Nykredit som har både realkredit og bank. Der kan du så få rådgivning om det hele på en gang.
Nej igen... Du kan ikke låne det hele over et realkreditlån, som det bliver fremhævet her oppe over må et realkreditlån højest bestå af 80% af husets værdi. Denne værdi er som regel handelsprisen, men realkreditinstituttet kan sagtens finde på at kræve at de vil se huset. Huset er jo - indtil du har betalt gælden - først og fremmest deres.

De resterende 20% skal i - da i ikke har nogle penge - have finansieret ved pantebrev eller boliglån i en bank.

Når du taler om 2 års pauselån skal du være klar over at pauselån kun kan laves på baggrund af rentetilpasningslån (I Realkredit Danmark hedder det Flexlån). Du kan altså ikke lave et pauselån på baggrund af et fastforrentet lån. Ydermere skal det være den type rentetilpasningslån hvor der er rentetilpasning en gang årligt.
Dette skal tages med i overvejelserne i en tid hvor renten viser tendens til svag stigning.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : morn

Dato : 01-02-06 09:13

Hvis du køber hus via EDC, vil de med 100% sikkerhed tilbyde dig et lån i BRF Kredit. EDC har samarbejde med BRF kredit, og får en god provision for hver enste ny kunde de får til at tage et lån i BRF. Samtidig vil de tilbyde et tillægslån i Alm. Brand Bank hvor de også får provision. De vil tilbyde dig et ejerskifte lån i Alm. Brand hvor EDC også får provision.
Husk, som tidligere skrevet, ejendomsmægler er SÆLGERS repræsentant, og må kun arbejde for sælger. Alle tilbud til dig fra sælgers mægler, er for at gøre det hele bedst mulig for sælger. Derfor gå i din egen bank, få din bank til at komme med et alternativt finansieringstilbud, eller gå til en køberrådgiver ( ikke EDC) der kan rådgive dig, og evt. også skrive skødet. Selve skødeskrivningen er der mange der kan hjælpe dig med, det er ikke den store kunst, det hele skal aftales i købsaftalen. (Jeg kan f.eks. anbefale Skødekontoret, der også kan være behjælpelige med andet)
Sørg derfor for at få en "rådgivergodkendelsesklausul" i købsaftalen. Dvs, at du underskriver under forudsætning af at din bank/ advokat/ anden rådgiver godkender aftalen.
Hvis det er et ældre hus, var det måske også en ide at have en med der har forstand på bygninger, måske en bekendt, eller noget familie der er håndværker.
Held og lykke med det videre forløb

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 01-02-06 10:51

jamen nu sidder jeg da og bliver lidt skeptisk, min bank sagde at det godt kunne lade sig gøre, hvis nu at min kæreste fik sig et fast arbejde.. det har hun så fået, men jeg har lige kontaktet banken nu, så må se hvad der sker..
Jeg ved at jeg skal til at lave lidt ved den kælder der er i huset, der skal jeg jo nok bruge nogle penge til det, og det er vel realkreditten jeg skal låne dem af ikk?

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 01-02-06 11:03

Hvis du lader din bank rådgibe dig, hjælpe dig med kreditforeningelån og efterfinansiering så er du bedst hjulpet, i stedet for at høre på alle de partre der tjener penge på at henvise og yde lån.

Din bank kender dig, og når det vil hjælpe dig bliver det hele også nemmest for dig.

Tag den ene rådgover til det hele, og hør ikke mere på den ene eller den anden..

Træf din egen beslutning med din bank...

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 01-02-06 12:04

Ok, men jeg har nemlig lige snakket med ham ejendomsmægleren, han sagde at jeg ikke behøves at låne penge i banken, så dem skulle jeg ikke ha noget med at gøre.. Er det bare fup og fidus eller hva? I mener altså at jeg SKAL snakke med min bank inden jeg gør noget som helst?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-02-06 12:10

Helt bestemt.
Ejendomsmægleren overtræder en af de etiske regler ved, at forsøge at sælge noget som I sikkert ikke kan klare at sidde i på nuværende tidspunkt. Han får sit salær og at I så senere kan sidde med uoverskuelig gæld er han ligeglad med. han kan måske endda få salær ved at sælge huset igen.

Det er ikke sikkert det er så slemt, men jeg har ikk ehørt om nogen der bare lige kan købe et hus til 1.000.000 med de økonomiske forhold I har lige nu. Hvis banken siger god for det kan det lade sig gøre, men der blivver ikke plads til at leve lidt og er det ikke for tidligt. Tænk jer om.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-02-06 12:12

Har I ikke nogen i familien der kan rådgive jer?
Husk tilstandsrapporter er tvivlsomme få fat i en håndværker.

Det er en stor beslutning hvis økonomiske konsekvenser vil få betydning i mange år fremover og tænk lige over det der med at der økonomisk skal være plads til at være ung.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 01-02-06 12:47

Hvis I ikke har et fornuftig beløb at leve for går både hus og forhold i stykker ....

det er en bolig ikke værd...

er I i tvivl så hyg jer til I begge tjener det der er nødvendigt, og samtidig kunne I jo prøve

at leve for det beregningerne siger i får tilbage allerede nu, og så se hvor sjovt det er...

og en god måde at prøve økonomi og forhold af på....

som andre siger: tænk jeg rigtig godt om, kommer I økonomisk dårligt fra start hænger i på den i rigtig mange år, og har ikke råd til hverken det ene eller andet.

se også at komme af med den løse gæld....

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 01-02-06 13:18

Jamen som har skrevet tidligere så tager jeg min far og min onkel med derud, plus en af mine makkere der er håndværker! Så håber lidt på at det går iorden der.. men mange tak for alle jeres besvarelser.. Det har bare gjort mig endnu mere forvirret.. hehe

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 01-02-06 13:19

Ejendomsmægler tjener på at formidle finansiering af huset, det samme gør banken. Mange banker samarbejder med en kreditforening og får kommission, når kunden vælger den kreditforening.

Som jeg har skrevet før, ejendomsmægleren er sælgers mand. Du må ikke basere et boligkøb udelukkende på ejendomsmægleren.

Du skal, når du ikke er ekspert i området, have hjælp fra andre. Din bank kan være den hjælp du behøver. Banken tjener også på dig, men din chance for mere uvildig rådgivning er større.

Husk også at få en advokat til at gennemlæse papirerne inden underskrift og få advokaten til at lave skøde mm.

Du har mulighed for at få lavet et advokatforbehold ved underskrift på salgsaftale. Det giver dig 8 dage til at fortryde uden det koster penge.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-02-06 14:08

Hvis vi har gjort dig forvirret betyder det bare, at du skal sætte dig bedre ind i tingene og søge hjælp hvor den findes for huskøb er en af de mere alvorlige beslutninger i livet.
Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : tesla

Dato : 03-02-06 01:01

Hej Thomas Ep.

Først af alt slå koldt vand i blodet, og læg en plan.
Hvad har du ikke "forstand" på i forhold til køb af hus ?

1 finansieringen :

Det er bedst at snakke med sin egen bank fordi at de kender dig.
Du skal ikke spekulere på om dem du snakker med, det være sig bank eller EDC får penge for det, ALLE får penge for det.
Du kan sagtens låne 100% hos BRF ,BRF har også en bank, gennem EDC ( det skal dog være opmærksom på at det ikke er EDC der også sælger huset fordi at de så får en dobbelt interesse i at skaffe en køber, det er dog også ulovligt at ha 2 kasketter på ) eller den billige måde søg om lånet på BRF´s hjemmeside, det gjorde jeg selv det var problemfrit, de skal bare have de sædvanlige oplysninger og lønsedler så får du et papir der siger at du må købe en bolig med bruttoudgifter på xxx antal 1000 krom året.
Det er kun de første 80% der er obligationer resten er et alm. banklån f. eks 1.000.000 kan du låne 800.000 kr til en billig rente evt. afdragsfrit og resten er så et banklån.

Advokathjælp :
Få fat i en boligadvokat, de ved hvad man skal kikke på i diverse papirer, synes selv at det er vigtigt at det er en boligadvokat når man er førstegangskøber, måske ikke såååå vigtigt efter et par bolighandler. omkring 8-10.000

Tilstandsrapport :
Et pissedyrt papir der ikke kan bruges til meget andet end at tørre røven i, køber du et gammelt hus så er tilstandsrapporten baseret på hvad man kan forvente af et gammelt hus.
Og de ting der er nævnt i tilstandsrapporten kan du ikke få lavet på forsikringen.
Her skal man se på om der er alvorlige skader som tilstandsrapporten har overset.
Sælger betaler

Energirapport :
endnu et papir der ikke har den store værdi, her kan man se hvad man skal betale af El-Varme-Vand så nogenlunde.
Og her ser man også hvor meget huset er Isoleret, har selv været ude for at energirapporten sagde at Huset er hulmursIsoleret men at det så ikke er Isoleret.
Sælger Betaler

Ejerskifteforsikring:
Denne forsikring er ment som en gardering for skjulte fejl og fejl der ikke står i tilstandsrapporten, der er en god mening med denne forsikring og så vil jeg ikke sige mere.
Sælger SKAL komme med et tilbud hvor du i tilfælde af at du accepterer betaler 50 % af prisen og sælger betaler 50% , normalt koster disse fra 5-10.000 kr. kommer an på hvad for en selvrisiko der er på.

:::: Inden/efter du har købt er der nogen ting du skal checke såsom :
1. Du skal have fået en opgørelse over varmeudgifter-vandudgifter- eludgifter ,det er ikke nok for sælger/ ejendomsmægler bare at skrive hvad energirapporten siger.
Exempel : energirapporten siger at der er varmeudgifter på 7500 om året og årsopgørelserne viser at det har ligget fra 12.000- 14.000 .
Der er en dom fra ejendomsformidlingsklagenævnet på lige sådan en sag hvor ejendomsmægleren blev "dømt" til at betale forskellen gange med 10 altså ca. 55.000 kr

2. : der er en masse klagenævn find dem på forbrugerstyrelsens hjemmeside

Orker ikke at skrive mere nu

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 03-02-06 10:11

Kan godt være su har den mening om tilstandsrapporter, men du får ikke en ejerskifteforsikring lavet uden den er lavet...

ellers er jeg måske enig