/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Laser vs blæk
Fra : alfa
Vist : 543 gange
100 point
Dato : 31-01-06 18:28

Hej, jeg står og skal bruge en printer, men er i tvivl om det skal være en laser- eller en blækprinter.

Jeg overvejer lidt denne laserprinter: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=121937

da jeg har haft dårlig erfaring med at printerhovederne tørrer ud på blækpatronerne.
Man kan vel sige at generalt er laserprintere billigere at udprinte på end blækprintere eller er jeg helt gal på den?
Skal kun bruge den til at udskrive tekst på, så ville høre om jeres erfaringer om hvilken slags printer det ville være det bedste valg til mit brug??

på forhånd tak

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-01-06 18:38

Når du kun skal udskrive tekst vil du få en flottere udskrift med laserprinter forudsat papirkvaliteten er god nok.
Jeg tør ikke sige det 100%, men jeg mener at laser kun er billig når der printes meget.
Hvios jeg ikke havde behov for farver ville jeg selv vælge laser.
Brother er gode. De har haft tromleproblemer på et tidspunkt, men de skulle være ovre nu.
Hvis du ikke bruger laserprinteren ret meget kan det være en fordel at tage pulverpatronen ud og vugge den lidt for at løsne pulveret.

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 31-01-06 18:39

Hej, jeg har selv 2 af hver og jeg vil sige at jeg bruger laser printerne 98% af tiden fordi de er hurtigere, billigere, ikke våde når printet kommer ud, vandfast print. Jeg bruger kun blæk printere når jeg skal printe på glossy photo parpir og hvor tit skal man egentlig det!! Som du nok kan høre er jeg ret glad for mine laser jets! Det hele kommer selvfølgelig an på hvad du skal printe og kvaliteten på din printer osv.
Vixen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-01-06 19:07

Du skal lige være opmærksom på toner prisen når du køber en billig laserprinter.
Den der er i kan sikkert ikke udskrive så mange sider som normalt.
En toner til Brother 2030 koster lidt over 500 kr, hvilket er meget normalt.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-01-06 19:48

aboslut en laserprinter til det brug - og prisen - tjahhh - bruger du den meget sparer du gevaldigt i indkøb af patron - omvendt bruger du den bare sådan almindeligt så lever den længere og giver bedre print

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 01-02-06 00:30

Jeg har lige bestilt en toner/magenta til min Epson - at betale: 1004 kr. og det er endda billigt.
Jeg bestilte den via et link som en bruger herinde har lagt under 'tip' - gå evt. ind under 'printere' og kig under 'tip'.
I øvrigt er der osse hjælp at hente i de gamle tråde derinde, da det ikke er første der er usikkerhed om laser vs. blæk.

Jeg har ikke regnet ud om laseren er billigere i brug end InkJet, men jeg tror det - på sigt. Jeg printer meget og minus ved laseren er selvfølgelig som der står ovenover - at du kan ikke bruge den til de mere specielle opgaver. jeg printer både musemåtter, fotos, Logo til Tshirts osv - intet af det går gennem laseren. Ikke engang en kuvert gik, da jeg prøvede. MEN alene på grund af den gode kvalitet, er jeg meget glad for laseren.
Jeg har så en InkJet stående til de andre opgaver.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-02-06 22:17

Laser printere er billige i indkøb, men så er det når der skal nye farvepatroner i den, at det koster en herregård med køer og malkeskammel.
Jeg fik lige et tilbud på en farve laser til 1399 kr. - Ok det er ret billigt IK?
Så undersøgte jeg på nettet hvad de billigste farvepatroner kostede til den. 4 farver (cyan, magenta, gul og sort) koster tilsammen over 2000 kr.
Selv en ny trommel, hvis det bliver aktuelt, koster næsten det samme som en ny printer.
Så er spørgsmålet om man skal skifte patroner eller printer?!?!?!

For nyeligt var der tilbud her i byen på en HP Photosmart til 299 med to farvepatroner.
En standard farvepatron koster ca 285 kr hvortil der så kommer en photopatron til ca. det samme.

Vi er kommet ind i en "Brug og smid væk samfund"

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 01-02-06 23:22

Den laserprinter jeg har kigget på er sort/hvid da jeg faktisk ikke bruger farve (eller meget sjældent), og har tjekket priserne for en ny toner til den printer jeg henviser til i linket, og der skal jeg give ca. 370 kr for en toner (2500 print), så ville umiddelbart mene at det er en billigere løsning i længden end blækprintere, men kan sagtens se problematikken i det du nævner severino

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-02-06 23:27

Det var da noget af en billig toner du har fundet der.

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 02-02-06 00:05

kender jo så ikke til kvaliteten af den, men det lyder da forholdsvis billigt

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-02-06 00:10

En original koster lidt over 500 hos Inklub der er rimeligt billige, men det er heller ikke mere end hvad så mange andre koster.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-02-06 17:07

En ting er sikkert, man skal se sig godt for!
Når noget er billigt, så er der som regel noget andet der er dyrere, som her hvor tonerpatronerne koster mere i udskiftning, end en ny printer.

Hvad Inkklub angår så har jeg handlet der for sidste gang. Jeg købte farvepatroner til min gamle Canon. Og hvor herre bevar os nogle flade vandfarver, i forhold til originalpatronerne og når jeg selv fylder dem op med de farver som jeg købte hos min lokale boghandler.

Så er selv billigt for dyrt!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-02-06 17:37

Jeg køber org. patroner hos inkclub og de er lidt billigere end normalt.
Prisen jeg fandt der var også på en org.
Jeg gider ikke uoriginal farve efter at have fyldt blæk resorvoiret 3 gange på min Canon BJC6100 og min Epson printer underlige farver med uoriginale patroner. Ja vist skal man se sig godt for og jeg køber heller ikke de billigste printere af samme årsag.