/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Pension og kørepenge
Fra : Avant85
Vist : 1298 gange
200 point
Dato : 31-01-06 13:11

Jeg har 2 spørgsmål
Jeg får højeste førtidspension, er gift og min kone har fuldtids lønnet arbejde.
1) kommunen skriver i min pensionsmeddelelse, at jeg kan klage inden 4 uger, hvis ikke jeg mener beregningen er korrekt. Men hvordan beregner jeg, om kommunen har beregnet rigtigt. Har jeg krav på, at de udspesificerer deres beregning, så også en almindelig "dødelig" kan gennemskue, hvor eller hvordan de kommer frem til de forskellige satser, som ligger noget under beløbene, som fremgår af takstblad over førtidspensioner. Jeg ville med lidt hjælp gern kunne forberede mig til et møde med kommunen, så jeg ikke bliver fejet af bordet, inden jeg når at sætte mig.

2) har jeg som førtidspensionist ret til befordringsgodtgørelse, når jeg kører til diverse behandlinger. Man kan jo godt blive syg og dårlig, selvom man "bare" er førtidspensionist.
Behandlinger kan f.eks. være ørelæge, hudlæge eller anden sygehusundersøgelse med eller uden henvisning fra egen læge. Hvad så, når jeg kører med vores børn til undersøgelse/behandling.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 31-01-06 13:15

Du kan beregne førtispension inde på netborger

her er et link

https://pensionsguiden.netborger.dk/default.asp

fradrag ved jeg ikke om man kan, men det ved sagsbehandleren....

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 31-01-06 13:17

Nogle gange har du ret til refusion af befordring til behandling og andre gange ikke...det afhænger af din personlige situation....og kræver en tillægsbevilling, som du skal søge om.

Du kan kontakte din sagsbehandler på kommunen, så vil hun gennemgå din pensionsberegning med dig.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 200 point
Dato : 31-01-06 14:09

http://www.sundhed.dk/wps/portal/_s.155/4503?_ARTIKEL_ID_=2005031204153013#

prøv at skrive befordring i Søg øv. th. så fårinder du sikkert dit eget amt.

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 31-01-06 17:04

i københavns amt er det sådan, at hvis den behandlende læge/sygehus skønner du er for syg til at tage offentlig transport, kan lægen bestille falck-kørsel!

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 01-02-06 17:34

Tak for svaret BjarneD.