/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Win32:Adan....(Adware)
Fra : Reichstein
Vist : 686 gange
100 point
Dato : 30-01-06 22:03

Jeg får besøg hele tiden af min Avast On-access scanner, der fortæller at den har stoppet en fil: Win32:Adan-094 (Adw) og Win32:Adan-078 (Adw).
Jeg kan ikke komme af med det.
Kan nogen hjælpe?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-01-06 22:29

Hvor ligger filen henne. Avast fortæller dig hvor den er fundet .

Et link til et andet forum med en med samme problem.

Kommentar
Fra : iah

Dato : 30-01-06 22:32

En mulighed er er scanne computeren med Ewido anti-malware -

Ewido Security Suite, er et program der er meget brugervenligt opbygget. Jeg mener at brugere på alle niveauer, kan finde ud af at bruge denne scanner. Der ikke nogen "nørdede" eller forvirrende funktioner. Når du skal scanne med programmet, så er det bare at vælge om du vil scanne hele maskinen, eller kun udvalgte drev eller mapper.

Programmet viser dig løbende under scanningen hvad det finder, og du får så tilbudt at lade programmet fjerne malwaren. Programmet laver herefter en krypteret backup, så du får mulighed for at gendanne, hvis det skulle være nødvendigt. Det vil dog være sjældent at du får brug for at gendanne noget, da programmet er lavet med en ny teknik, som gør risikoen for "falske positiver" minimal.

meget mere om dette progam her: http://www.spywarefri.dk/manualer/ewido-manual.htm

Superfint prøveprogram...

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 30-01-06 23:13

Ja, du kan køre Ewido, eller du kan lade Avast slette filerne.

Start op i fejlsikret tilstand (tast f8 flere gange under opstart), og kør en fuld scanning af alle dine drev. Når Avast finder virus, så vælg muligheden "move to chest". Når scanningen er færdig, så luk resultatvinduet, og åbn "chest". Højreklik på de fundne filer, og vælg "delete". Hvis Avast ikke kan slette, så vælg muligheden for at slette ved genstart (reboot). Så genstarter du, og kører en ny scanning i normal tilstand, og tjekker om virus er væk.

Good luck

Kommentar
Fra : Reichstein

Dato : 31-01-06 08:24

Fijala - filerne ligger ikke på min pc, jeg kan i hvert fald ikke finde dem. Min Avast popper hele tiden op med en Warning der siger:
There is no reason to worry, thoughAvast! has stopped the malwarebefore it could enter your computer. When yoy click on the "Abort connection" button, the download of the dangerous file will be canseled. Så viser den et File name: http://85.255.115.187/users/fill/web/images/sphlp32.jpg. Et Malware name: Win32:Adan-094 [Adw], og endelig Malware type: Adware.

Når jeg klikker på "Abort connection", firsvinder det, men straks efter popper den næste op der siger sådan:
There is no reason to worry, thoughAvast! has stopped the malwarebefore it could enter your computer. When yoy click on the "Abort connection" button, the download of the dangerous file will be canseled. Så viser den et File name: http://85.255.115.187/users/fill/web/images/pppcgm.jpg. Et Malware name: Win32:Adan-078 [Adw], og endelig Malware type: Adware.

Avast fanger dem altså, men de kommer igen efter nogle få minutter.

Problemet består i, at stoppe forsøgene på at homme ind på min computer.

Accepteret svar
Fra : stl_s

Modtaget 100 point
Dato : 31-01-06 14:06

Der er efter al sandsynlighed tale om denne exploit http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21413
Avast har et "webshield", som ser de jpg filer i siden, og stopper dem inden de når din maskine. Det har sikkert reddet dig fra at få en alvorlig spyware infektion. Mit råd er, at gå på Windows update, og tjekke om du har fået de seneste opdateringer imod denne exploit. Muligvis vil Avast så stoppe med de meldinger. Under alle omstændigheder har du ikke grund til bekymring, så længe Avast stopper exploiten.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 31-01-06 17:29

Ups mit link kom ikke med. Hmm mystisk.

Men jeg tror svaret allerede er kommet da det er stopet før det kommer på din pc.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 31-01-06 17:31
Godkendelse af svar
Fra : Reichstein

Dato : 31-01-06 17:43

Tak for svaret stl_s.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 31-01-06 18:12

Velbekomme. Selv om der nok ikke er kommet noget ind, så vil jeg alligevel foreslå at du gør brug af tilbuddet om et tjek med HijackThis her http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22721

Bare for en sikkerheds skyld