/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Ruller i Honda SFX
Fra : Fijala
Vist : 799 gange
100 point
Dato : 30-01-06 21:55

Jeg skal skifte ruller i en Honda SFX, men kan ikke skrue møtrikken af.

Er der en smart måde at gøre det på. Jeg synes ikke der er en måde at holde variatoren på da jeg ikke kan gøre det ved at holde hjulet fast.

Det er vel ret gevind der er i på bolten?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 30-01-06 22:29

Der er kun en måde der er den rigtige, og det er med luftnøgle, som man også bruger til bilhjulsmøtrikker.
En luftnøgle har alle mekanikere, og harald nyborg har en kuffert med alt i til ca 180kr.
Til nogle scootere findes der specieltænger.
Og andre bruger en vandpumpetang som de klemmer sammen om kileremshjulet og lader gå ned mod stel, samtidig med at en fastnøgle eller topnøgle SLÅS rundt, men der kan let ske at noget knækker. Desuden skal møtrikken spændes lige så hårdt når den monteres igen.
Ja det er almindelig gevind med normal omløbsretning.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-01-06 22:33

Ja den med luftnøglen har jeg tænkt på, men da jeg ikke lige ejede en selv ville jeg tage en med hjem imorgen nede fra jobbet.
Det vil sige jeg skal ikke være bange for at tage ved, jeg var jo helt nervøs for at splitte noget ad.

Jeg takker for svaret Palle

Godkendelse af svar
Fra : Fijala

Dato : 30-01-06 22:34

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-01-06 15:47

Selv tak.
Ja, en luftnøgle er det bedste, men den kræver jo en kompressor, uden kompressor kan man bruge en elnøgle, men den er der ikke mange der har.
Du skal bare sørge for at luftnøglen er stillet til at løbe mod uret, når du tafer møtrikken af.
VH Palle Hansen