/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Må fliser være uens i str???
Fra : Malkekoen
Vist : 840 gange
50 point
Dato : 30-01-06 18:38

Vi har modtaget en sendning fliser, hvor størrelserne varierer fra 16,2 til 16,5 mm. Da fugebredden var tiltænkt 3 mm, mener vores murer, at det kommer til se sjusket ud.

Problemet er, at vi ikke har den store tiltro til vores murer (han er doven).

Derfor: Har han ret i at vores fliser er for ukorrente (og at vi dermed skal skynde os at levere dem tilbage i morgen tidlig), eller bør kan kunne sætte fliserne pænt op med disse tolerencer?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-01-06 18:47

Hvis det var mig, ville jeg bytte dem, det er trods alt 3 mm

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-06 19:03

Det bliver ikke pænt hvis de skal sættes op på traditionel vis.
Jeg har selv prøvet at købe et restparti af billige spanske, og de var da meget pæne, men de kunne ikke sætte op med hverken flisekryds eller snor så det var et kæmpearbejde og slev om andre ikk eopdagede det så kunne jeg se det HVER DAG!
Byt dem!

Kommentar
Fra : Christianth

Dato : 30-01-06 19:09

Som de andre siger: BYT DEM!
Du skriver selv, at I havde tænkte jer en fuge på 3 mm og hvis størrelsen på fliserne og svinger 3 mm kan der jo blive dobbelt så store fuger nogen steder!
Er selv tømrer i et entreprenørfirma, og ser ofte badeværelser hvor fliserne sidder bare en lille smule forskudt og det ser altså farligt ud!!
Jeg ville bytte dem.
Og måske også mureren...

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 30-01-06 19:11

Tror detsvære også at muren har ret.
Men lige lidt off-topic.
Sig til ham at han først får penge når han er færdig.
Betal aldri på forskud,,,så bliver de aldri færdige...
Tro mig,,jeg har også arbejdet sort engang, dog som maler.

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 30-01-06 19:41

Tak for alle jeres indlæg. Der er ingen tvivl - de ryger retur som det første i morgen tidlig!!!

Men for lige at få fordelt pointene: Den første der kan svare mig på hvilken tolerence jeg skal acceptere, får de gyldne 50 point! :)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-06 19:44

.

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 30-01-06 20:05

Fliserne skal byttes, fugen vil være mellem 0 og 3 mm, og det vil ikke se godt ud, hvis det var en gulvflise med en fuge på 10 til 12 mm, ville det være ok med en forskel på flisestørelsen på 3 mm.

Accepteret svar
Fra : michaelsp

Modtaget 50 point
Dato : 30-01-06 22:57

Hvorfor skal der være 3mm fuge?
Du kan hurtigt få behov for lidt fleksibilitet, når der skal skæres hjørne m.m., så jeg vælge klart vælge 4mm fuge og acceptere en tolerence på 1mm.
Mvh. MichaelSP

Godkendelse af svar
Fra : Malkekoen

Dato : 31-01-06 08:55

Tak for svaret michaelsp. har talt med mureren, og det bliver en 4 mm fuge....