/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Katten er syg... men af hvad?
Fra : Dinny
Vist : 3069 gange
20 point
Dato : 29-01-06 17:29

Hej, jeg har brug for lidt hjælp fra kattevenner...

Jeg bor på Kreta. Her kunne ingen drømme om at fodre katte, selv om her er utroligt mange af dem. Man lader dem bare dø af sult, hvis de ikke kan klare sig selv.
Det kan jeg selvsagt ikke rigtigt klare, så derfor fodrer jeg kattene på min terrasse. Der er en 15-20 stykker, en gang imellem forsvinder nogen, fordi naboerne lægger gift for dem, og en gang imellem kommer der nye til som turister har fodret om sommeren og herefter forladt.

Det startede med 5 små forsultne killinger, der troppede op på terrassen. Jeg troede det var naboens katte, men gav dem noget at spise, fordi de var radmagre og udsultede. Et par af dem var lige ved at stille træskoene, men med lidt håndfodring lykkedes det at holde liv i dem. Der kom hurtigt en masse andre til, så madskålen måtte udvides til større kapacitet.

Det 3 små jeg havde måttet håndfodre for at holde liv i dem stod selvsagt mit hjerte nærmest, og jeg var glad for at se dem live op og spille fjollede lege på terrassen. Efterhånden kom der lidt sul på kroppen af dem. Mis Daisy, Coyote Bill, og Bernhard Bumleben.

De fik alle tre katteinfluenza, de var hårde tider at komme igennem, men igen lykkedes det med lidt ekstra pleje at redde dem igennem.

En dag kom Mis Daisy, den sødeste og mest trygge lille kat, og så rigtig sløj ud, kastede op. Jeg holdt hende inde om natten og håbede at det ville gå over (jeg kendte endnu ikke til nabotaktikken med at smide forgiftede kødstykkker ud) men næste morgen gik hun ud, og jeg så hende ikke igen. Ud over at hende afkappede bagben blev smidt ind på min terrasse af "nogen" næste dag.

Nu er Coyote Bill syg, men jeg ikke finde ud af, hvad der er i vejen med ham. Det har været sådan siden katteinfluenzaen, og jeg troede egentlig at han havde lungebetændelse. Han hoster, nyser, og har mistet lugtesansen, så han vil ikke spise. For at få mad i ham skal jeg vaske hans hoved - næse og øjne - med vat og lunkent vand, så kan jeg fodre ham med små bidder lækkerier, men han kunne ikke drømme om at spise den hverdagsmad, de andre får. Han er bare SÅ tynd.

Men jeg begynder at tro, at han måske har orm? Er der nogen der kan fortælle mig lidt om katteorm? Går de i lungerne? Ingen af de andre katte har disse symptomer, og de er dog trods alt udekatte allesammen. Billie's symptomer er som sagt manglende appetit, hoste, rindende øjne og et temmeligt miserabelt udseende alt i alt. Alligevel ser han ikke rigtig SYG ud, han kan godt finde på at lege med en tøjmus og opføre sig fjollet, og jeg tror ikke han har feber.

Nå, det blev langt. Men altså, kan nogen fortælle mig om det kan være orm? (Jeg kan ikke tage ham til dyrlægen, han er en skræmt lille udekat og har kun tillid til mig, men ikke nok til at putte ham i en bil og køre ham 15 km til nærmeste by. Jeg kan ikke komme til at kontrollere hans efterladenskaber, for de erlægges alle sammen udenfor, heldigvis. Men han er glad for at være lidt inde i varmen om aftenen).

Tak

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-01-06 17:34

når du har påtaget dig det ansvar du har - så synes jeg du for kattens skyld skulle lokke den i en fælde (kasse) og køre til dyrlæge med den - det kan være alt muligt den fejler og da du ikke er dyrlæge så er det op til dig at være den ansvarlige.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-01-06 17:35

kan du ikke lokke den så må du fange den og se at komme afsted.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 29-01-06 17:37

Hosten og nysen kan være calisi virus eller FIV og FeLV

Felin Immundefekt Virus (FIV)
Felin Leukæmi Virus (FeLV)
Felin Infektiøs Peritonitis (FIP) - Corona-virus

Det er noget skidt det hele... Men nu kan du læse lidt om det via google

Kommentar
Fra : Tinny

Dato : 29-01-06 17:48

Hej Dinny

Det var dog en skrækkelig historie, jeg har hørt om kattene på Kreta før, men det er noget andet at læse en personlig beretning. Nu til dine spørgsmål - "dine" katte fejler givetvis alt muligt, og du kan ikke gøre meget for dem, med mindre du påtager dig det fulde ansvar og holder dem inde, ellers vil de altid blive udsat for forfølgelse af dine naboer. Men jeg synes at huske at der findes en dyreværnsorganisation på Kreta, som netop tager sig af kattene - prøv eventuelt at tage kontakt til kattens værn i danmark, det kan være de kan henvise dig til noget tilsvarende på Kreta.

Men dine katte: hvis du ikke kan få dem til dyrelægen, så må du sørge for godt og kraftigt foder, deres modstandskraft er givetvis meget ringe. Desuden var det måske en ide at tage kontakt til dine naboer og prøve at forklare dem at disse katte betyder noget for dig, og om I ikke kan finde et kompromis hvor du kan passe kattene og naboen ikke forgifter dem - de yder jo også naboen en service ved at holde mus og rotter væk, men det kræver dialog. Du kunne love at få dem neutraliseret når de er blevet lidt mere tamme, derved kommer der ihvertfald ikke flere Kreta-katte på din grund, men der vil nok komme flere tilløberer, når det rygtes i kattekredse at du fodrer, så du skal gøre op med dig selv hvor langt du vil gå, for lige pludselig har du snesevis af katte på fodre, og du kan IKKE holde op med at fodre når du først er begyndt, så enten ind med dem du vil tage dig af, eller få aflivet hele banden. Det lyder hårdt, men i min verden er det bedre at blive aflivet end at dø af sult og sygdom.

Det var en meget lang kommentar, men jeg synes det er skrækkeligt at et civiliseret land byder dyr disse vilkår, så jeg håber du får kontakt til en dyreværnsorganisation, og derigennem gør noget for kattene på Kreta.

Mange hilsner
Tinny

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-01-06 18:35

Her er jeg så uenig med dem der foreslår bare at fodre ekstra på kattene.

Det er kun at forlænge et elendigt liv for en kat der måske lider meget af alle mulige sygdomme, måske har ondt o.s.v..

Enten skal de til dyrlæge og behandles.......men til hvad?
Folk der mishandler og forgifter dem???

Eller også selv om det er hårdt at sige det, vil det bedste for de katte være at blive aflivet.
og hvis ikke de er til at fange, må man få en jæger til at skyde dem.

Og selv om kattene evt. kom til dyrlæge og blev kureret (hvis det da er noget der kan behandles) vil der ikke gå lang tid inden de er smittet igen af andre vildkatte.

mvh dova

Kommentar
Fra : Tinny

Dato : 29-01-06 18:49

Hej igen.

Min første kommentar er tilsyneladende blevet misforstået, for jeg er helt enig med Dova. Man kan ikke redde hele verdens katte, så aflivning er klart den bedste udvej fremfor sult og sygdom. Men det er formentlig en kamp som Dinny ikke selv kan tage, derfor foreslår jeg kontakt til en dyreværnsorganisation på Kreta. Men hvis Dinny selv vil have kat, skal den indenfor og passes ordentlig.

Mht. naboerne så er lidt lobbyarbejde aldrig af vejen - disse folk tænker måske ikke på at det er levende væsner de plager. Vi må huske på at det ikke er så længe siden (og desværre stadig sådan visse steder) at vi her i danmark ikke så katten som et nyttedyr, men jeg synes det er blevet væsentlig bedre de sidste år, så oplysning og dialog er vejen frem for at få et bedre katteliv også på Kreta. Det hjælper bare ikke meget på den situation, som Dinny står i lige nu!

Hilsen Tinny

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-01-06 19:14

Hvad med at kontakte Kattens Værn og bede dem om råd til hvordan DU kan takle den ret håbløse situation. http://www.kattens-vaern.dk/

Jeg syntes ikke at du skal spekulere på årsag til symptomer, men få katten(e) aflivet hvis du har mulighed for det.
Du bør koncentrere dig om at hjælpe de raske individer. Ikke rart det du oplever.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 29-01-06 21:44

Stakkels katte....Det er godt nok ondt sådan at forgifte dem...

Men er enig i, at du nok bør tage den til en dyrlæge. En kat kan godt få orm i lungerne, og det kan være dødeligt.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-01-06 21:46

såvidt jeg kan læse det er det én enkelt kat der bliver spurgt om her - coyote bill - og den skal og må til dyrlæge i og med den der fodrer katten her både har og har taget ansvaret indtil videre - alternativet er så aflivning (ikke rart hverken at tænke eller skrive - men kan blive en realitet)

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 29-01-06 21:48

bedre at aflive den end at den lider den lille stakkel....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-01-06 21:55

nemlig bobbel

Kommentar
Fra : Dinny

Dato : 29-01-06 22:23

Jeg er ret overvældet over alle disse svar, og taknemmelig. Selv om ingen rigtigt løser mit problem.
Mht. nabodialog, så er det lidt vanskeligt af to årsager: Jeg taler ikke græsk endnu, og mine naboer taler ikke engelsk. Desuden står jeg overfor en kulturkløft, som jeg bliver nødt til at bøje mig en lille smule for eftersom det er mig, der er kommet til deres by, og ikke skal lære grækere, hvordan de skal leve deres liv eller behandle deres dyr. Det er en meget svær balancegang, men hvis jeg vil blive ved med at leve her, kan jeg ikke komme som Attila og vælte det hele, hu hej, nu skal jeg lære jer hvordan man lever. Min trøst er, at turistsæsonen snart starter, og så er der ingen der forgifter kattene, for åh-nej-det-ville-turisterne-ikke-kunne-lide! Desuden vil nogen af de turister, der givet har fodret dem for siden at forlade dem, nok være forbavsede over at se "deres" katte igen, overrasket over at de har klaret sig selv hele vinteren. Og så fordrer de dem igen igennem sommermånederne, mens jeg forsøger at finde en løsning, når de rejser igen.
Jeg er heller ikke økonomisk i en situation, hvor jeg bare kan sige at nu skal jeg nok tage mig af det hele, fodre katte, tilkalde dyrlæge, få aflivet, neutraliseret eller kureret. Her er det nok snart på tide at tage kontakt til en eller anden lokal organisation for at se, om der er nogen hjælp at hente.
Jeg fodrer kattene, alle 20 selv om det er dyrt, fordi jeg ikke kan acceptere, at de dør for øjnene af mig. Hele bundtet derude ser ud til at være sunde og raske for øjeblikket, med undtagelse af Coyote Bill, som altså har et problem. Jeg har læst på internettet nu om de sygdomme talskoko forslog at læse om, og om en del andre kattesygdomme, og jeg hælder nok til den overbevisning, at Billie har spoleorm. Ergo forsøger jeg i morgen at få fat på noget medicin til ham, og så får jeg se, om det hjælper.

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 20 point
Dato : 30-01-06 12:07

Hej Dinny.
Det var da fordærdeligt at læse om! - og en næsten håbløs opgave for dig! - dog trods alt dejligt, der findes mennesker, som ikke kan acceptere at dyr lider!
Med hensyn til din lille C...Bill, lyder det som om han igen har katteinfluenza, og der ud over har han sandsynligvis orm. Næsten alle killinger og vildtlevende katte har orm. Killinger er specielt udsatte og bliver mere syge heraf, end voksne katte. Derfor synes jeg du skal prøve at anskaffe medicin til behandling mod orm, men køb et bredspektret ormemiddel eller flere produkter som dækker det hele, da der findes mange slags orm udover spolorm. (Hageorm, lungeorm,piskeorm mm). Noget antibiotika kunne din killing nok også have brug for. Husk at gentage behandlingen efter 14 dage. Det ville også være en god idé at få ham vaccineret, hvis det ellers er mulighed for det på Kreta, - men vent lidt med vaccination indtil killingen er kommet lidt mere til hægter og har overskud til "det skud" en vaccine trods alt er.
Held og lykke - skønt din opgave er uoverskuelig men prisværdig!
Med varme hilsener
Akle

Godkendelse af svar
Fra : Dinny

Dato : 30-01-06 14:34

Tak for svaret akle - og alle I andre. Jeg har nu været på apoteket og - på trods af at medicinen faktisk er receptpligtig - fået "lidt af hvert", så der skulle være håb forude for Billie.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 30-01-06 15:19

Selv tak Dinny - man ville egentlig så gerne være til stede for at hjælpe til, - men held og lykke med din store opgave!
Tror nok de fleste her på "kandu" gerne vil høre hvordan den hele forløber med lille C...Bill samt de andre katte.
MVH
Akle