/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Håndbremse / bremselyde
Fra : abap1
Vist : 2324 gange
50 point
Dato : 29-01-06 13:54

Hej,
Jeg har 2 forskellige problemer med min citroen saxo. Jeg har oplevet et par gange at det føles som om at jeg har glemt at ligge håndbremsen ned, altså den blokere på baghjulet. Har det noget at gøre med kulden? og er der evt noget som jeg selv kan gøre?

Derudover siger bilen nogle mærkelige lyde når jeg bremser blødt, hvad kan det skyldes?

Mvh ABAP

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 29-01-06 13:59

Du skal hurtigst muligt få bremserne undersøgt.

Bremseklodserne hænger !!
Dine bremser bliver ødelagt.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 29-01-06 13:59

Tror dine bremser trænger til at blive renset. prøv evt at køre en tur, og brems op ved hjælp af håndbremsen... og se om det hjælper på bremselyden... det kan godt være det er noget snavs i bremserne der laver skurelyde...

mvh tokeren

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 29-01-06 14:11

Først din håndbremse...Det kan være at dine kabler trænger til at blive skiftet ud ..de ruster inde i den omliggende wireføring og hænger når du trækker bremsen...Det er muligt du kan demontere dem og smøre dem men nye er ikke så kostbare at det lønner sig..

At du hører en "skurring" når du brmser let kan godt være fordi dine bremseklodser foran er nedslidte og at dt du hører er "stål mod stål" altså at belægningen helt borte så pladen går mod bremseskiven....

Når du bremser blødt er det de forreste bremser der aktiveres først så derfor er det højs sandsynligt der fejlen ligger..
Om du selv kan fikse det???? Tjaaee ..jeg vil ikke råde dig til at rode med bremseanlægget hvis du ikke er 100% sikker på hvad du gør. Kører du til mekaniker får du du ham til at se over alt ....Du får jo regningen næste gang den skal til syn uanset så om du tager det nu eller da ???

mvh sverola

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 29-01-06 14:14

http://www.netrep.dk/bremser1.htm

Men jeg sender dig da lige et link så du kan læse lidt om bremser og deres funktion...Så har du da lidt at gå efter hvis du vælger selv at fikse problemet

Mvh sverola

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-01-06 14:35

Jeg mener at på din bil er håndbremsen på forhjulene. Men se at få tjekket dine bremser. Klodser,
Håndbremse kabler.Løft bilen op,og se om det er caliperne der henger.
alimak

Kommentar
Fra : tykkemand

Dato : 29-01-06 15:42

det er helt sikker fordi der er støv i dine bremsetromler og når vi så har så fugtidt vejr så lyder der skurende lyde fra bremser i starten (jeg ud fra det fortar sig efter nogle få bremsninger) hvis du har trukket håndbremsen og der har været meget fugt kan belægning godt hænge i tromlen lige i starten hvis det tilfældet med noget af det jeg skriver om så af med tromlerne og blæse støvet væk.

hilsen tykkemand

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 30-01-06 13:32

Det er sansynligvis fordi at mekanikken i bagbremserne bliver stive i kulden, som du selv er inde på. Det gør de, fordi der samler sig bremsestøv forskellige steder i omtalte mekanik, som så suger fugt til sig, som igen fryser/bliver stift i kulden. Har du mod på det, kan du selv skille det ad, rense det osv. Men der findes to slags bremsetromler: Dem med lejer i, og dem uden. Dem med lejer i skal man vide hvordan skal justeres, hvis man giver sig i kast med det. Men hvis du kan hive tromlen af, når du har pillet hjulet af, er det rimeligt nemt at gå til. Men det kræver et tørt og varmt sted at arbejde med det.