/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Duft fra madvarer
Fra : Jimmy17
Vist : 497 gange
100 point
Dato : 29-01-06 10:31

Spekulerer lidt på om når madvarer dufter.
F.eks stiller man en kurv med frugt på bordet, kan man dufte dem.

Men den duft, det er noget, som frugten udskiller, den må så i samme forbindelse tabe noget af sin vægt under den process.

Er det korrekt antaget?
Hvis ja, hvor meget drejer det sig om?

Med link

På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 110 point
Dato : 29-01-06 10:45

Det har du da ret i...
Alt der afgiver noget midster noget...
Hover meget der tabes i vægt kommer f.eks an på.
L luftfugtigheden i rummet. Hvis denne er 100% vil der være svært at afgive noget rul rummet.
Det komer også an luft mængden der kan brunge duftstoffer og fugtighed fra "varen".
Derfor kan der ikek svares entydigt på dette spørgsmål.
Men du kan da tage en grønsag og vejen den og prøve dig frem.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-01-06 10:48

http://www.kvl.dk/kommende_studerende/besoeg_os/gymnasiebesoeg/Foredrag_og_oevelser/Naturvidenskab_paa_tvaers/Oe14.aspx

organiske molekyler

duft og smag er forskellig opfanget fra person til person - et frisk æble dufter for eks stærkt for den ene - et gammelt for den anden - æbler for eks dufter/lugter jo også ret stærkt under forrådnelsesprocessen.

hmm - ret interessant spørgsmål

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-01-06 10:50

ps.. et æble for eks taber hurtigere fugt/vædske hvis det er vasket i forhold til at det blot lige er plukket og stadig har sin gode voksoverfalde

Kommentar
Fra : randersfjord

Dato : 29-01-06 12:51

Det er også de æteriske olier, der afgiver dufte og det en fordampning. Det er naturligt, der afgives dufte allerede mens frugt og grønsager vokser!

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 29-01-06 12:56

Kan ikke, som benjamin.Hansen siger tage og veje et æble.
For det vægttab, der vil være som følge flygtende organiske molekyler
vil være så lille at det ikke kan måles med almindelige vægte.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 29-01-06 13:14

Dette er et interessant spørgsmål ....
Jeg vil mene at det er næsten umuligt at sætte en vægt på en duft...
For hvad er duft og hvad er andre partikler ??

Husker i ikke fra fysiktimen hvor vi stod pumpede helt vildt i en beholder og vejede den før og efter??
Den indeholdt jo alt hvad der var i "luften" i lokalet co2 -dårlig ånde-vand-o2 osv osv
Derfor er min konklusion at Jo der sker et vægt tab samtidig med at der udsendes duft ..
Men at udskille specifikt det som kaldes "duft" er nok ikke for alm mennesker at veje -men på et laboratorium hvor ting kan splittes i forskellige atomer skulle det kunne lade sig gøre...

Mvh sverola

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 09-02-06 23:53

Tak for svaret Benjamin.Hansen.