/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
2 udtryk hvad betyder de?
Fra : troldenesdhb
Vist : 1255 gange
200 point
Dato : 28-01-06 20:16

og hvor kommer de fra???

Han var gal som en tysker

og

Pulverheks

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 28-01-06 20:19

Pulver hekt det er min kone, hun bager kun kager og boller af pulver he he...

og alle tyskere er vel små gale...

Peter

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-01-06 20:34

pulverheks betyder en der bruger og laver alternativt "medicin" ..( tænk på en tegneserie - heksen kan sådan lige smide lidt pulver og vupti en rotte bliver til en hest - osv) - altså ikke anerkendt af den etablerede lægeverden

en gal tysker ??? tjahhhhh - der var jo engang man forbandt tyskere med noget ret ubehageligt og temperamentsfuldt

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 28-01-06 20:35

gode gæt, men de er for løse, jeg leder efter noget konkret, da det er et væddemål. Samt helst et link

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-01-06 20:36

Citat
være så gal som en tysker [=være meget gal] ordsprog ol

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-01-06 20:39

det med pulverheksen var nu ikke et gæt - idag siger vi alternative behandlere - og bruger pulverheks som et slags kælenavn - det gjorde man så også i gamle dage

Min onkel var apoteker ( blev kaldt pilletriller) - og min moster var netop en pulverheks og levede af det

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-01-06 20:47
Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 210 point
Dato : 28-01-06 20:48

http://www.helse.dk/artikler/detail.asp?id=539

Her er den ene forklaring

Sverola

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 28-01-06 20:52

Når man siger, at en Person går i "teutonsk Bersærkergang", svarer det til Folkemålets Udtryk "Gal som en Tysker". Og de norditalienske "Kimbrer" er et tysktalende Egnsfolk. Endelig har både Teutonernavnet og Kimbrernavnet opnået den Hæder at ophøjes til Fællesformel for den samledes Folkegruppe Gottjod, se ovenfor.

http://www.nomos-dk.dk/folket/sch_teutonerogthy.htm

Hentet fra denne link

Sverola

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-01-06 20:52

helt korrekt sverola - - jeg sad lige og fandt det også.

min moster var netop ansat hos min onkel - men fandt sine egne små vidundermidler - som blev anbefalet på apoteket - det sker jo ikke idag

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-01-06 20:58

pulverkeks

Citat
pulverheks subst. -en, -e, -ene
1. en gammel, grim og arrig kvinde. ! opr. 'en heks der tilbereder undergørende pulvere, en troldkælling'

fra nudansk leksikon

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 28-01-06 21:01

http://ordnet.dk/ods/search?keyword=Tyrk&homno=0

Læs lige afsnit 3 i denne link....
Jeg havde en mistanke.... Det stammer højst sandsynligt fra det "gal som en tyrker" men er vel blevet omskrvet til "en tysker" af flere årsager

Mvh sverola

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 28-01-06 21:03

Nemlig Miritdk-det er helt utroligt hvad man lærer her...og morsomt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-01-06 21:06

Citat
Pulver-heks, en. (sv. pulverhäxa; jf. ænht. pulverhure som skældsord til en kvinde) vel egl.: heks, der tilbereder undergørende pulvere; troldkælling; klog kone; nu vist kun (jf. I. Heks 3 samt Pulverdaase 2; talespr.) som nedsæt. betegnelse for ell. skældsord til en gammel og grim ell. arrig, umedgørlig kvinde. Sort. (SamlDanskeVers.1VI.191). Har hand da ladet fare sin Overtroe? Omgaaes hand da icke meer med de gamle Pulver-Hexer som tilforn? Holb.UHH.II.8. den dievels Qvind, den bandsatte pulver Hex (fr. orig.: sorcière maudite, dvs.: om en koblerske). Kom Grønneg.II.129. (tjeneren til pigen, der er ham utro:) “Bie Du kun, Din Pulverhex.” Skuesp.VII.138. Heib.Poet.VI.325. nedenfor Trappen kom Skolens eneste kvindelige Lærer, Pulverheksen, Frk. Lassen. KNordent.JL.II.33. || (l. br.) om dyr. To rigtige Pulverhekse var det (dvs.: køerne), som ikke engang Prygl bed paa. AndNx. PE.I.61.

fra samme link som sverola

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 28-01-06 21:18

Her er tyskeren og pulverheksen én og samme person.

http://www.sonic.net/maledicta/danish-2.html
Citat
Og statsanklageren fik betegnelsen 'en hæslig pulverheks med Hitler-frisure'.

Der er også andre pulverhekse
http://www.det-sode-liv.dk/01_00.htm
http://herningfolkeblad.dk/artikel_-8378.html

http://www.stofblad.dk/arkiv/Stof8/p%C3%A5_den_anden_side.html
Citat
Det er bemærkelsesværdigt, at der ikke er flere seksuelt overførte sygdomme i denne gruppe af amfetaminmisbrugende kvinder, som sommetider kaldes ‘stofhorer’ eller ‘pulverhekse’, fordi de betaler amfetamin med sex.

Måske er dette den rigtige pulverheks
http://www.helse.dk/artikler/detail.asp?id=539

Og så er der lidt om den gale tysker.
http://kortlink.dk/203/2d22

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 28-01-06 22:25

ok, er lige kommet hjem til en fyldt mail boks. Tak for de gode svar. Jeg mener at det vil være mest retfærdigt at give Sverola mine P. Jeg håber i andre er indforstået, og i modtager alle mine tak.

Godkendelse af svar
Fra : troldenesdhb

Dato : 28-01-06 22:27

Tak for svaret sverola.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 29-01-06 10:05

Selvtak.............Så fik jeg da lært det også
Mvh sverola