/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Maizenamel
Fra : alimak
Vist : 7012 gange
100 point
Dato : 28-01-06 19:47

Jeg har en opskrift på fish and chips der jeg skal bruge maizena mel. Jeg har prøvet at få fat i det i flere supermarkeder, men uden held. De har noget der heder maizena stivelse, er det det samme som maizena mel?
alimak

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 110 point
Dato : 28-01-06 19:50

http://www.vom.dk/debat.asp?emneid=246

Jeg tror nærmere at du skal bruge majsmel og ikke maizena mel....
Du kan læse nærmere i denne link..

Mvh sverola

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 28-01-06 19:54

Det er mulig du har rett sverola, men jeg har set flere opskrifter på fish and chips og det står maizenamel i de jeg har set.
alimak

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 28-01-06 19:59

Nå ok ....Men jeg lærte i sin tid bare det som står i linket at maizena var ren stivelse som var hvidt hvorimod majsmel er mere gulligt ...
Jeg har ikke set din opskrift-men jeg skal prøve at se lidt i mine bøger om emnet

Mvh sverola

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-01-06 20:02

kartoffelmel er også stivelse.
Mel er pulver.
Når man skriver Maizena mel er det sikkert forrdi Maizena kan være både Cremefine og færdoigblandinger.

Kommentar
Fra : netper

Dato : 28-01-06 20:05

Majsstivelse fremstilles efter udtræk af kimen fra majskornet og er et hvidt pulver.

Stivelsen bruges som fortykningsmidel i bla saucer.

Mvh
Per

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-01-06 20:05

maizena mel er majsmel - så du kan blot købe majsmel af hvilket som helst mærke - det er rigtigt maizenamel næsten ikke er at finde ret mange steder

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-01-06 20:14

Unilver:
Citat
Siden 2001 har Unilever Bestfoods markedsført Maizena, der i dag omfatter følgende produkter: Kager, boller, pizza-/tærtedej, kagecreme, jævner, stivelse, pandekager og vafler og nu også Cremefine til Piskning, Cremefine til Madlavning og Cremefine Fraiche

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-01-06 20:18

maizena mel føres i udlandet - jeg brugte for en evighed siden - maizena flour - herhjemme har jeg ikke set det i årevis

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-01-06 20:25

Det er fordi det ikke føres mere og er opskriften fra før 2001 skal man altså ikke tage noget for givet.
Personligt ville jeg vurdere mængde og formål op imod om det skal være alm. majsmel eller om Maizena kan anvendes.

For mange år siden lavede man Maizena vælling til småbørn og det var helt sikkert noget andet.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 28-01-06 20:43

Der var ikke nogen opskrift i mine bøger om Fish n' ships --de er sikkert for gamle???

Mvh sverola

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-01-06 20:57

Ved ikke om denne er til nytte (traditionel): http://seafood.allrecipes.com/az/ClassicFishandChips.asp

forklaring på all purpose flour: http://www.ochef.com/97.htm

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 28-01-06 23:14

Ha ha ha , nå må jeg lige være med.
Maizena er et handelsmærke (Trademark), og har ikke en kæft med majsmel at gøre.
Maizena består af:
Kartoffelstivelse/mælkesukker/rismel, og en hel bunke andet ,
jeg sidder og læser op fra en pakke Maizena.

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-01-06 23:22

Nogen nyheder keldd?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-01-06 23:24

For at komme tilbage til madlavningen så er der nogle ad de engelske opskrifter hvor man blander knust cornflakes sammen med hvedemel. Det vi give lidt majssmag om ikke andet.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 28-01-06 23:25

Alimak, til den opskrift på Fish and Chips du har, skal du så dyppe fiskefilèerne, i en jævning af:
Maizena mel og vand??
Hvis ja, vil jeg tro overfladen bliver lidt hård.

De meget fine steder jeg kommer, ha ha ha , gør vi sådan:

Lav en jævning af mel og vand, så den har samme konsistens, som brun sovs.

Dyp filèerne deri, vend dem så i sigtet rasp, og så ned i frituren, kog til de er pænt lysebrune.

Hertil friskrørt remoulade fra fiskehandleren, ikke de hæsligheder, der bliver solgt på tuber og plastflasker. Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 28-01-06 23:27

Daaaavs Bjarne, skal du ikke ud og skovle sne?
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 28-01-06 23:41

Nu vil jeg nok tage Hr.Bjarned's engelske såkaldte madopskrifter med et gran
salt, alle ved jo så udmærket, hvad Englændernes bidrag til verdensgastronomien har været,
den står på bordet i de fleste sidegade værtshuse, hvor de sælger een eller anden form for noget
spiseligt, nemlig HP-Soucs'en, føj for den lede.
Dette fluidum, hælder de over det de skal spise, for at bedøve de rædsler de får rodet sammen i
deres køkkener, men det værste af det hele er, at det er Bjarne der er Agent for det.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-01-06 23:56

Fish & chips er da vist engelsk - på godt og ondt.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 29-01-06 09:51

Jeg vil bestemt mene, at du skal bruge Maizena (stivelse), når der står i opskriften at du skal bruge Maizena mel. Jeg har aldrig set flere typer Maizena mel/stivelse i supermarkederne nogensinde.
Almindeligt hvedemel og kartoffelmel er der jo også stivelse i, ligesom der er stivelse i majsmel.
Jeg er sikker på, at du kan bruge Maizena. .....Og på min pakke står der iøvrigt "majsstivelse", så Maizena er udvundet af majs. Der står på pakken, at det er velegnet til bagning, cremer, supper og desserter. Så hvorfor mon ikke fish & chips?
Iøvrigt kan man i mange større helsekostforretninger købe henholdsvis fintmalet og groftmalet majsmel. Mange hvedemels allergikere bruger jo majsmel istedet for hvedemel, når de skal bage brød. Så du kan evt. købe dit majsmel sådan et sted. Jeg vil bestemt mene, at du skal bruge den fintmalede majsmel og ikke den grovmalede, som man f.eks. bruger til majsgrød/vælling.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 29-01-06 10:24

Hov der er da noget helt galt her.

Axelise påstår ret skråsikkert, at Maizena, er udvundet af majs.

Hvordan mon det kan hænge sammen, når Unilevers Trademark, Maizena,

som står på den pakke jeg sidder med, skriver at Maizena er lavet af kartoffelmel og nogen

andre ting, Der er vist noget der ikke hænger sammen her.

Vildfarelserne opstår måske, fordi de to ord Majs og begyndelsen af Maizena ligner hinanden.

Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-01-06 11:23

Netper28-01-06 20:05:
Citat
Majsstivelse fremstilles efter udtræk af kimen fra majskornet.

Det står der også på min pakke og det står MAJSSTIELSE.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 29-01-06 11:41

Jamen jeg siger heller ikke der er nogen der er fyldt med løgn, men der står kartoffelmel, og rismel, som hovedingredienser, på MIN MAIZENApakke.

Storkapitalens lakajer, bruger nok det der ligger indenfor rækkevidde, og kalder det så noget det ikke er.

Det er også ligemeget, jeg skal have stegt flæsk i aften.

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : netper

Dato : 29-01-06 11:51

Keldd står der ikke også saucejævner på din pakke og ikke maizena majsstivelse, det er to forskellige produkter.

Per

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-01-06 11:52

Er det en pakke du har gemt fra barndommen(rationeringstiden) Keldd?
Eller er det en pose kartoffelmel du kigger på?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-01-06 11:54

Godt tænkt Per så er Keldd måske ikke helt senil alligevel.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 29-01-06 12:01

Netper:
Jo det er saucejævner, men mærket er jo Maizena fra Unilever, som ejer mærket.

Til Hr.BjarneD's behagelige oplysning, kan jeg sige, at i mit hjem blev der ikke brugt

erstatningsvarer, men de rigtige.

Min Far gik hver fredag på den sorte børs, og købte smør og sukkermærker, og hvad

tyveknægtene ellers havde at sælge. Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-01-06 12:10

Jævneren er et Maizena produkt og Majsstivelsen et andet som du kan se: 28-01-06 20:14

Har du flere spændende ting du vil indvie os andre i, keldd

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 29-01-06 12:40

Bjarne er tyk, og bruger sygekassebriller æv bæv

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-01-06 12:43

Jamen min hund elsker mig!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 29-01-06 12:47

Ha ha ha ,go' søndag alle.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-01-06 14:56

Jeg har prøvet med maizena mais stivelse,da jeg troede det var det jeg skulle bruge, men da det sto i opskriften på fish and chips at man skulle blande mel og maizena mel så gjorde jeg det. Men da jeg leste på Maizena pakken bagefter, så sto det at det skulle koges,noget jeg ikke havede gjort. Derfor blev det nok mislykket tror jeg. Så enten må jeg prøve at koge Maizena mais stivelse eller købe noget maismel og prøve med.
alimak

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-01-06 16:23

Prøv med majsmel. Det har en special smag hvor majsstivelsen er lidt for neutral.

Godkendelse af svar
Fra : alimak

Dato : 30-01-06 20:02

Tak for svaret sverola.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 30-01-06 20:10

Selvtak Alimak.... Og velbekomme med "fishen"

Sverola