/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Elpære brækket
Fra : amandaKanDu
Vist : 670 gange
10 point
Dato : 28-01-06 13:11

Jeg ved ikke ret meget om el, og er bange for at få stød.

Der sidder en kertepære i min emhætte, dvs. kun fatningen sidder tilbage, da den brækkede da jeg skulle skifte pæren ud.

Hvordan får jeg nu fatningen ud?? Det er svært at komme til og jeg er meget bange for at få stød.

hilsen Amanda

Accepteret svar
Fra : k_m_s

Modtaget 15 point
Dato : 28-01-06 13:14

Hej Amanda

Du sikrer dig 200 % at der er slukket for strømmen. Så tager du en spis fladtang og klemmer fast om fatningens kant. Så kan du lige så forsigtig dirke fatningen rundt.

HUSK AT SLUK FOR STRØMMEN.

K_M_S

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 28-01-06 13:16

Hej Amanda

HVis du er meget ræd få at få stød - sluk på hoved afbryderen(eltavlen).... og derpå finde en knivtang eller til at tage fat i fatningen med og skru den ud.

sæt den nye pære i og tænd for strømmen igen

fusses

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 28-01-06 13:17

Du må kunne se på kontakten, om den er slukket!
Ellers må du slå sikringsgruppen fra(når emhætten ikke kan suge, er der ikke strøm til lampen!
Derefter kan du evt. med en spidstang få fat i resten af pæren og langsom skrue den løs!

Gert

Godkendelse af svar
Fra : amandaKanDu

Dato : 28-01-06 13:34

Tak for svaret k_m_s.
Jeg tror jeg skal have fat i hovedafbryderen inden jeg går i gang. Lyset kan tændes selvom emhætten ikke er i gang.

amanda

Kommentar
Fra : mercerpigen

Dato : 28-01-06 13:34

Alle de skrevne råd passer og er gode.
Men hvis du er bange for strøm. Er her en mulighed for at banke på hos den søde fyr, der bor nedenunder
Ingen mand med respekt siger nej til et par våde hundeøjne.
Har du en mand, kunne du jo lade svigemor skifte pæren

Spøg til side:
Hvis du er så bange for strøm som du siger. Og ikk aner dine levende råd, hvad du skal gøre. Er det ikk flovt at banke på hos naboen.

Mercerpigen

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 28-01-06 13:44

Ja, hvis du har hfi afbryder, så tryk på test knappen så den afbryder, så er der ingen strøm i emhætten.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 30-01-06 11:01

Hej, og tak for den overvældende respons.
jeg bor i et 'sølvbryllups- eller snarere guldbryllups kvarter' med lutter gamle tudser, og der er ikke megen hjælp at hente.

Det er en rigtig god idé med HFI afbryderen, så kan den blive testet samtidig.

Mange tak for alle jeres svar.
Amanda

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 30-01-06 22:28

Nemli
K_M_S