/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Sennepssovs
Fra : bepo
Vist : 5314 gange
500 point
Dato : 27-01-06 21:13

Hej allesammen!
HJÆLP! Jeg mangler en ordentlig opskrift på en god sennepssovs til kogt torsk.
Jeg er hjertepatient, og spiser derfor tit en eller anden form for fisk.
Mit sidste forsøg med ovenstående sovs ku' højst klare 3 på 10 skalaen!, og det er mildes talt
lidt flovt! (og synd for torsken)
Håber på nogle gode svar, der må da være andre end mig der kan li' fisk!

Mange hilsener bepo ( 76 og kører mc om sommeren) undskyld det lille sidespring.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-01-06 21:26

Sennepssovs:

5 dl letmælk
15 g margarine
3 spsk. hvedemel
evt. eddiker
salt

Sennepssovs: Sovsen tilberedes,Hæld mælk, margarine og mel i en tykbundet gryde, og pisk det sammen under opvarmning.
Kog sovsen igennem, og smag til med fiskesennep, salt og evt. lidt eddike.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 27-01-06 21:44

Lidt inspiration, som måske ikke er så velegnet til kogt torsk,
men den er formidabel til stegt og grillet fisk

En fedtfattigt sennepssovs

SENNEPSSOVS:
3 dl ymer
225 g mayonnaise
salt
2 dl creme fraiche
4 spsk sennep
klippet purløg
peber

Kommentar
Fra : bepo

Dato : 27-01-06 22:14

HEJ! Nordsted1
Dejligt med så hurtigt et svar. Jeg vil prøve opskriften i morgen, men da jeg er alene vil jeg nok halvere opskriften, men det gør den jo ikke ringere.
PS! Var det ikke også dig med rådet angående mine MC- Støvler?
Til sidst en lille hilsen til creamygirl, dit tips vil jeg gemme til en anden gang.

Hilsen bepo

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 28-01-06 03:21

Husk det vigtigste når du laver sovs med mel er at du koger den godt igennem ikke noget med at snyde lad den koge mindst ti minutter under omrøring på svagt blus så den ikke brænder på

Kommentar
Fra : LTPTiger

Dato : 28-01-06 05:26

Hej Hej. Sennepsaucer dem er der masser af her:http://www.madabc.dk/madabc-dk/index.aspx?id=10

Hygge Hygge

LTPtiger

P.S. Hader sennepsauce

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-01-06 06:59

du kan da lige få oldemors opskrift med på vejen: (del selv - den er til 6 personer)
1 ½ dl sødmælk

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-01-06 07:05

hov ???? Kandu synes vist lige jeg skulle afslutte men så prøver jeg igen:

1 ½ dl sødmælk
1 ½ dl fiskesuppe
25 g margarine
25 g mel
1 - 2 spsk sennep
salt

Margarinen smeltes og afbages med melet og spædes med den kogende mælk og fiskesuppe - koges herefter i 10 minutter - sennep og salt tilsættes

(her kan bruges maizena i stedet for opbagning)

og den meget nemme:

1 á 2 spsk fiskesennep
2 ½ dl fløde
75 g smør

alle ingredienserne koges sammen i 20 minutter ved svag varme

Kommentar
Fra : bepo

Dato : 28-01-06 10:34

Hej til LTPTiger!
Tak for linket, skal nok kikke på det ved lejlighed!

Jeg elsker sennepssovs

Hilsen bepo

Kommentar
Fra : bepo

Dato : 28-01-06 10:41

Daws betonjens1
Jeg snyder aldrig, slet ikke når jeg laver sovs!

Hilsen bepo og videre god dag

Kommentar
Fra : bepo

Dato : 28-01-06 10:51

Hejsa! miritdk
Den der - Oldemors opskrift ser ret spændende ud, den skal jeg nok prøve en dag.
Det bli'r efterhanden dyrt i torsk hvis jeg skal prøve samtlige opskrifter jeg har fået.
Det ender med at jeg får finner på ryggen!

Rigtig god Week.end

bepo

Kommentar
Fra : bepo

Dato : 28-01-06 10:58

UPS!
Jeg kom vist til at klikke forkert, og hævede med450 point! - sikke noget!

bepo

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-01-06 11:00

håber da du kan bruge de gode forslag

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-01-06 11:21

Hejsa
Hvis sennepsaucen ikke er god skyldes det ofte at man anvende en "kedelig" sennep.
Du skal anvende en god sennep for at få en god sauce.
Det er det der ofte kikser. Det er også en god ide at smage på resultatet og måske putte lidt mere i end der står i opskriften.

God weekend, det er snart sommer så du kan få luftet din MC

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 28-01-06 11:42

Nu skal du se her....
Det er med sovs som med alt andet....smag og behag er forskellig....
Dukan lave en ganske alm opbagt sovs af margarine mel og sødmælk-lidt salt hvid peber ..
Kog denne igennem og tilsæt så en klat kold SMØR ikke margarine (dette kaldes at montere) det giver en fin rund smag til saucen...
Når du nu har den prøver du at tilsætte den sennep du synes er bedst..
Del din sovs i 3 portioner og smag dig tilrette..
Synes du at Arffmanns er bedst prøver du med den...Fiskesennep i pulver som er rørt op i vand kan du prøve med ...Du kan evt prøve med en Dijon sennep som er lidt stærkere ...
Det er den sennep som du synes bedst om du skal bruge ..og så tilsætte den i den mængde så du præcis får den sovs som du mener passer til torsken..
At mors frikadeller er de bedste er jo netop fordi hun har fundet frem til den blanding af råvarer som passer hende og os
Mange sovser og retter er fremkommet på denne måde at det er det personlige præg som gør den god...
Mvh sverola

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-01-06 11:50

altid fiskesennep når senneps sovs skal bruges til fisk !

Kommentar
Fra : bepo

Dato : 28-01-06 11:59

Hej til Benjamin.Hansen
Ja! - jeg skal nok bestræbe mig på at finde den rigtige sennep, jeg vil prøve mig frem som sverola
skriver (det er snart ved at blive den højere kemi)

NB! Rigtig god weekend til dig også - Ja jeg glæder til at få den 2 hjulede frem frem fra vinterhiet!

bepo

Kommentar
Fra : nollerik

Dato : 28-01-06 15:22

Lige et godt tip angående kogning af fisken:

Sæt en gryde med vand over. Når vandet koger slukkes for blusset og fisken lægges i. Når fisken har ligget i 20 min. er den færdig, og perfekt hver gang.

Og så lige en fynsk version af tilbehøret:

Der laves en lille fordybning i sovsen, og heri kommes smeltet smør og revet peberrod.
Øvrigt tilbehør er ristede baconterninger, hakket hårdkogt æg og hakkede syltede rødbeder.

Kommentar
Fra : bepo

Dato : 28-01-06 17:16

HEJ NOLLERIK!
TAK FOR "KOGETIPSET" - DET VIL JEG PRØVE, OG FINT MED SMELTET SMØR, OG ÆGGET.
BACONTERNINGER SPRINGER JEG OVER. ( DET ER SIKKERT LÆKKERT, MEN JEG SKAL PASSE PÅ
FEDTSTOFFET)

HYG HILSEN bep)

Annuller spørgsmålet
Fra : bepo

Dato : 09-02-06 19:39

HAR FÅET MASSER AF GODE SVAR, OG 1000 TAK ALLESAMMEN