/ Forside/ Teknologi / Udvikling / CSS / Spørgsmål
10  ME.alexan.. 100
Virker ikke rigtigt.
Fra : emesen
Vist : 697 gange
100 point
Dato : 27-01-06 20:35

Jeg har prøvet at følge hephey's "drop tables til design" og det virker næsten.
Men der er noget jeg ikke rigtigt forstår.
Kode
Det næste vi skal er at ændre:
#banner h1 {padding: 6px 0px 6px 10px;margin: 0px;}
til
#banner h1 {padding: 6px 0px 6px 10px;margin: 0px;background-image: url("http://hermandsen.homepage.dk/exp/droptables/default/img/banner.png");height: 38px;background-repeat: no-repeat;}
Vi tager det lige lidt ad gangen:
[B]4. background-image: url("http://hermandsen.homepage.dk/exp/droptables/default/img/banner.png");[/B]Vi referer til et billede som skal ligge i under h1-tag'et. Man referer til billedet ligesom ved normal HTML.
5. height: 38px;
Hvorfor 38px? Fordi banner-id'et er 50px, og vi i toppen og bunden af h1-tag'et har padding sat til 6px! 50px - 6px - 6px = 38px. Height og width-egenskaberne sætter højde og bredde på indholdet, uden padding, border og margin! Forklar det til Internet Explorer's box-model!
6. background-repeat: no-repeat;
Når man sætter background-image, er standard for hvordan det skal genskabe sig: repeat. De andre egenskaber hedder: repeat-x, repeat-y og no-repeat, hvilket af navn, burde være til at gennemskue.

Det er fra Molokyles henvisning: http://webmaster.hephey.dk/guide/45/

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-01-06 20:37

an kan åbentbart ikke lave fed skrift i en code:
[B]4. background-image: url("http://hermandsen.homepage.dk/exp/droptables/default/img/banner.png");[/B]

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-01-06 20:39

Det som ellers så smart ud, var, at man kan anbringe et hyperlink inde i .css

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 28-01-06 08:58

Det er en fejl. I CSS kan man kun henvise til lokale filer. Dvs. filer og stiangivelser på eget domæne.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-01-06 09:07

Ps. ..og når man så angiver stien til filer bør man altid gå ud fra rodelementet /

F.eks. /grafik/jpg/min_grafik.jpg ...da man ikke ved hvilket bibliotek henvisningen på et eller andet tidspunkt havner i, hvis man bruger stylesheetet på alle sider. En henvisning med sti fra rodelementet vil være gyldig i alle biblioteker på samme domæne.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : emesen

Dato : 28-01-06 16:51

Tak - jeg har ellers læst korrektur flere gange og tastet ind 2 gange.

Ps. Undskyld de store grimme reklamer på siden.