/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Så er den gal igen........
Fra : refi
Vist : 2170 gange
200 point
Dato : 27-01-06 11:20

Der er tilsyneladende flere problemer i det hus vi købte på tvangsauktion......

Denne gang er det afløbet i væggen der driller........

Afløbet er til håndvask.

En omløber passer IKKE på det stykke der rager ud af væggen ?????? så hvordan får jeg afløbet fra håndvasken til at passe med væggen.
Jeg kan godt sætte plastrøret fra vasken ind i væggen - det passer fint i dimension, men hvordan skruer/sætter jeg det fast (så det er tæt)?

Ydermere "troede" jeg at vandlåsen i gulvet ved brus var fælles for kar/håndvask/brus da alle disse løber under gulvet til brusekabinen, men da brus er igang (vandlås fuld) og jeg stadig kan mærke at det trækker fra de 2 vægafløb (de er endnu tørre) er jeg kommet i tvivl.

Skal der være vandlås på kar og håndvask i badeværelse når de løber sammen i brusekabinen ??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-01-06 11:27

Flere brugsgenstande må godt have fælles afløb før vandlåsen.
Noget andet er hvis der er langt til fællesvandlås kan det tage lidt af evt. lugt hvis håndvasken har egen vandlås.
Dit problem i væggen kan jeg ikke lige regne ud.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-01-06 11:36

Jeg gik som sagt også ud fra at de alle 3 løb sammen i brusekabinens afløb, men det at jeg kan mærke træk i de andre forvirrer mig lidt.
De løber sammen i brus - det ligger fast - spørgsmålet er om de løber sammen over eller under vandlåsen i brus.
Hvis du løber sammen under vandlåsen er det jo ikke så sært at jeg kan mærke "vind", dog ingen lugt, men det kan jo skyldes at det er så nyt.
Hav lige i memory at ALT er nyt og lavet autoriseret......

Med hensyn til vægafløb virker det som om noget skal sættes UD OVER afløbet, men det kan da ikke være rigtigt - det må da være IND I, allers bliver det da aldrig tæt (medmindre det bliver limet sammen og det er næppe meningen).

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-01-06 11:40

Det er svært når man ikke kan se det, men er det noget der ikke rigtigt passer sammen med andet skulle du måske få lavet det helt om. En bliktud kan sikkert fortælle dig hvordan det skal gøres.

Jeg har altid ærgret mig når jeg ikke har grebet dybt nok i lommen fra starten for det bliver som regel dyrere og mere besværligt senere.
Held og lykke med huset.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-01-06 11:42

Røret i væggen - er det glat - er der muffe på - er der gevind

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-01-06 11:44

Nu fik jeg ikk edin sidste kommentar om, at det er nyt med.

Der findes rørsamlere hvor man pakker med en konisk gummi eller nylon-ring der spændes sammen med en omløber bagfra. Røret skal ganske rigtigt ind i det i væggen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-01-06 11:50

Selvgjort er velgjort ved du godt "BjarneD"

Jeg er såmænd ikke i tvivl om at røret der kommer ud af væggen er "rigtigt" , jeg kan blot ikke lige greje hvordan det bliver sat sammen med det der hører til håndvasken.

I bryggerset er brugt samme slags flere gange (sat ind i hinanden som legoklodser og tætnet med noget hvidt stads, men i omvendt rækkefølge så rørene fra vasken går IND I det næste og ikke udenpå det næste.

Inde i vægrøret ligger også en gummiring - så røret SKAL sættes i, men hvordan bliver det tæt - gummiringen alene er vel ikke tæt nok?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-01-06 11:59

Jo da!

Hvis gummiringen sidder i en fordybning er det nok, men prøv at se hvad der fides af muligheder her: http://www.billigvvs.dk/shop/frontpage.asp

Måskeser du lyset.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-01-06 12:11

Her har vi "djævelen" der kommer ud af væggen - altså de øverste 5-6 cm blot vandret ud fra væggen.

http://www.billigvvs.dk/Afløb/133859d9aa737adf32e506ccc9fd0ca5.html

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-01-06 12:26

Dewt er en ganske almindelig rørsamling med en "læbe" pakning. Betydelig nemmere end de gammeldags 'O' ringe. Du skal bare smøre røret med en ikke oliebaseret vaseline/fedt. ¨å det glider nemt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-01-06 12:30

Her er et udvalg af håndvask afløb - passer noget til dit?
http://www.billigvvs.dk/Badev%E6relse/H%E5ndvaske/H%E5ndvaske%20tilbeh%F8r

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-01-06 12:43

Problemet er så at rørene passer hvis de bare skal "skubbes i" men den anden ende passer så ikke med vasken.

Den er godt nok 40 mm, men det er bundventilens udvendige mål så omløberen er for stor, men der kan nok købes en "stump" der går fra håndvaskens 40mm udvændig mål til afløbets 40mm indvændig mål.

Tilbage er så om en vandlås er nødvændig - det er næppe godt at sætte en på hvis der i forvejen er en i gulvet (men hvor kommer det "træk" fra jeg kan mærke, vandlåsen i brusekabinen er "fuld"), kan det være trækket fra rummet der blot går i ring...

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 200 point
Dato : 27-01-06 12:51

Jeg har ofte bemærket det samme og hvis vandlåsen er i gulvafløbet (normalt) så vil håndvaskens afløb løbe ud over vandlåsen da det jo er lugten fra kloaksystemet der skal holdes væk og derfor kan du opleve cirkulationstræk.
Jeg mener at du kan få et overgangsstykke der passer.
Jeg plejer at spørge i byggemarkedet og af dumme spørgsmål og kloge svar får man jo indsigt.

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 27-01-06 13:07

Tak for svaret BjarneD.

Tingene begynder at give mening, og nu da jeg ved hvor jeg skal lede kommer resten nok også.

Fortsat God Dag

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-01-06 13:19

Et lille puf har også hjulpet mig i gang mange gange.

I lige måde!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-01-06 13:33

Sus/træk fra afløbet lyder som manglende vandlås eller manglende vand i vandlåsen. (tørret ud)
Det er jo en ganske almindelig muffe (foto) som du stikker et rør (helt ned i).
asser røret fra din vask jævnt ned i "muffen" så er alt vel. Lidt sulfo som smøremiddel på røret du stikker ned gør det hele nemmere.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-01-06 13:42

Det er da en skål med en foring man sætter ned i røret og denne skål tætnes med 'O' ring.
Andre tilslutninger vil også sidde på den tørre side og defor kan der komme træk på grund af varmeforskel???