/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Rystede billeder? - hjælp!
Fra : alkyrix
Vist : 1013 gange
100 point
Dato : 26-01-06 23:10

Hej.

Har et digitalt kamera - Ricoh R2, og det tager rigtig gode billeder.
Jeg kan bare ik helt hitte ud af at indstille det rigtig til når f.eks. jeg skal tage billeder om natten.
Hvis jeg vil tage billeder af noget om natten, hvor jeg ikke vil bruge blitz, så bliver billedet vildt rystet.
Det er faktisk hver gang jeg prøver at tage et billede uden blitz så bliver billedet rystet og hvis jeg tager med, så bliver det mega godt.
Faktisk så kan jeg næsten stå og hoppe mens jeg tager med blitz, og billedet bliver stadig godt. Men uden blitz, lige stik modsat....
Hvordan kan det være?

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 26-01-06 23:14

Jeg ved at, når min mand fotograferer i mørke, så bruger han altid stativ, han siger at bare dét at man trækker vejret er nok til at billedet bliver rystet, hvis man holder det i hånden.

Til gengæld tager han fantastiske aften/natbilleder - så måske du skal have fat i et stativ

God fornøjelse og held og lykke med det.

Vh. Dorthe.

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 100 point
Dato : 27-01-06 00:04

Helt rigtigt med stativ eller andet fast underlag da det der sker når du ikke bruger blits skal kameraet exponerer med det lys der er og er der kun lidt lys tager det lang tid så det kan nå at optage en masse billeder oven i hinanden altså på det samme billede da linsen er åbent længe Hvilket den ikke er hvis du bruger blits det svarer til dit eget øje dine pupiler er helt åbne og store hvis det er mørkt for at optage den smule lys der er og det tager også længere at stille skarpt
Mvh sune

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-01-06 03:03

Hvis du kan indstille iso så sæt det så højt som mulig, og hvis du har mulighed for at indstille focus afstanden til det motiv du vil tage i mørke er det muligt det blir bedre!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-01-06 12:42

Det der skal til for at tage billeder om natten uden blitz, er at kameraet skal indstilles til en lang lukketid, ofte adskillige sekunder.
Du kan slet ikke gøre det med kameraets autofunktionindstilling.

Og for at gøre det muligt, er det absolut nødvendigt med et stativ eller fast underlag .

Du kan ikke tage håndholdte billeder og holde kameraet stille hvis du kommer under omkring 1/40 af et sekund, og ved natbilleder taler man ofte op til 10-15 sekunders lukkertid.

mvh dova

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-01-06 17:08

Digitale kameraer er jo anderledes opbyggede end analoge! Om man kan snakke om en decideret lukketid ligesom når man bruger film ved jeg faktisk ikke, men selv om man kan er principperne ikke det samme! på et analog bliver lyset omdannet til billede via kemi, mens i et digital blir lyset omdannet til data, via lysfølsomme celler, der så kan fortolkes via en processor! Altså en lang hurtigere process da lys så bare har en værdi der fortolkes digital, mens det analoge skal bruge tid på at få lys ned på filmen! Problemet med digitale kameraer og nattebilleder ligger snarere i autofokuseringsfunktionen der nok ikke er lysfølsom i dette tilfælde til at stille skarpt!

Kommentar
Fra : alkyrix

Dato : 27-01-06 17:48

Jo tak..det lyder egnetligt rimelig nok det hele.
Det er jo egentligt klart at den skal have længere tid til at at billederne, når den ik bruger blitz men jeg har prøvet at justere på min ISO, og det virker egentligt rimelig godt. Det eneste minus er nok at billederne bliver mere grynede...
Er det det eneste man kan gøre? Altså udover at bruge et stativ? Gider nemlig ik render rundt med et stativ..så proff er jeg nu heller ik

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-01-06 18:11

Man kan jo få sådan en lille trefod lige til at ha i lommen!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-01-06 22:00

Når lyset er svagt vil kameraet åbne op for blænderfunktionen, for at få mere lys ind til billedet. - Større blænderåbning jo mindre dybdeskarphed.

Men da du sikkert bruger automatikken i kameraet, så er de koblet sammen på en sådan måde, at blænder og lukkefunktionen følges ad, for hermed at få den størst mulige dybdeskarphed.

Når billedet alligevel bliver sløret, så er det fordi at billedscanningen på billedchippen sker flere gange. Jo mørkere jo flere scanninger. Det er det der giver en langsommere lukkerhastighed, og derfor registrere billedet flere gange. Når du så får flyttet focus lidt, så vil der blive et billed forskudt i forhold til de første billeder der er scannet. Det er det der giver slør.

Brug et stativ af en eller anden art, når der ikke er tilstrækkeligt lys. Brug gerne selvudløseren, så du ikke får skubbet til kameraet under eksponeringen.

Godkendelse af svar
Fra : alkyrix

Dato : 30-01-06 12:56

tak for forklaringen, det giver jo egentlig rimelig mening. Troede bare først at det var mit kamera der var noget galt med, men heldigvis ikke...men der er vist ikke andet for end at jeg må nøjes med lidt uskarpe billeder om natten ellers må jeg lære at stå rigtigt stille, når jeg tager billeder