/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
børn får for meget skældud af pædagoger ~
Fra : dansab
Vist : 1070 gange
20 point
Dato : 19-11-02 17:09

jeg er i gang med at skrive min praktikopgave om Skældud i daginstitutioner. Jeg synes, børnene får for meget skældud både derhjemme og i daginstitutioner. Har i nogle ide, hvor jeg kan hente oplysninger om denne emne.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 19-11-02 17:35
Accepteret svar
Fra : heidimori

Modtaget 30 point
Dato : 19-11-02 17:58

Hej Dansab

Som mor tilm 4, vil jeg give dig delvis ret, institutioner er i dag så presset pga besparelser, dette resultere for det meste i at er der ballade ungerne imellem, så bliver der skældt ud ofte uden først at sætte sig ind i hvad der egentlig skete.

For at få oplysninger til din opgave, vil jeg råde dig til at kontakte diverse institutioner, få udtaleleser her, kontakte forældre gerne fra flere institutioner og interwieve dem, på den måde får du de mest friske oplysninger, du kan evt også tale med de lidt større børn og høre dem om deres mening. En mulighed mere er at offentliggøre din e-mail adresse, så kan vi forældre jo få fat i dig.

pøj pøj

Kommentar
Fra : azazazAZAZ999

Dato : 19-11-02 23:37

Hej dansab:
Jeg kan altså ikke nære mig for et indlæg, selv om det nok ikke er helt relevant m.h.t. din opgave. Men jeg er ud af en børneflok på 5, har opfostret 4 børn og har i dag også 8 børnebørn. Det jeg vil frem til, er den udvikling, som de 3 generationer har gennemgået. Skælud har vi sgu altid fået og givet, det er måden og omfanget, som har ændret sig.
I min barndom var skælud altid af opdragende karakter, alt andet blev afregnet mere håndfast. Mine børn fik også skælud, men de skulle ikke være så afstumpede som mine, og gik oftest ud på at forklare og tilrettevise. Der skulle dog lyttes, selv om klø var yt!!. Den stressede form for udskældning var endnu ikke normen, men opdragelsen til samværet med andre,- var målet, det primære, det nødvendige for at det hele fungerede. Kunne de ikke modtage en besked eller en tilrettevisning, kunne de jo heller ikke selv bidrage med noget af værdi, og forvente at blive hørt.
Den egenskab føler jeg i høj grad er gået i fløjten. Indholdet af skælud i dag savner det opdragende indhold og mål, når det oftest er et sterss signal, som ofte ikke bliver modtaget, med ny skældende udbrud til følge. Derved gøres ellers god stemning uudholdelig.- I dag skal børn høres, utænkeligt i min barndom, men en rigtig udvikling. Vi voksne skal dog passe på, at de ikke bliver hørt på vores bekostning, de kan her nemt miste evnen til at modtage, det kan gøre dem umulige at omgåes for andre end deres forældre.
Børnene skal lære at samtale, og det er en forældreopgave i de første af børnenes leveår. Når det funker, så behøver pædagogerne ikke skælde unødigt ud. Men selv den mest omhyggelige hønemor hugger til de kyllinger som gør noget galt, sådan er det i alle dyrearter, vor egen inclusive. Godt til brug, men ikke til misbrug.
Hilsen Az...

Kommentar
Fra : bente64

Dato : 20-12-02 21:38

Hej Dansab

Jeg faldt lige over dit spørgsmål, og vil lige knytte et par kommentarer til, selv om det ikke er helt friskt mere, men du skal vel først være færdig med din praktikopgave i løbet af januar ikk? Jeg er pædagog i en daginstitution, og jeg vil give dig ret i at børn får for meget skæld ud af pædagoger og forældre. Jeg går ud fra at du kender og har læst bogen om skæld ud, af Sigsgaard. Bogen dit kompetente barn af Jesper juul er også inde på emnet. I øvrigt er jeg meget enig med Az....
Held og lykke med uddannelsen
MVH Bente

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 11-01-03 10:10

>Jeg går ud fra at du kender og har læst bogen om skæld ud, af Sigsgaard.

Hæ. Jeg læser på det seminarium, hvor Sigsgaard forsker (Pædagogisk Uddannelsescenter/Højvangseminariet i Glostrup). Han er meget kendt/aner- for sin forskning om skældud i institutioner - faktisk beskæftiger han sig ikke med meget andet. Han har lavet en lang række artikler/bøger/foredrag om emnet. Søg efter hans navn - held og lykke.