/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Udsendelse til Afghanistan...
Fra : Ana17
Vist : 741 gange
50 point
Dato : 26-01-06 14:48

Har du en bror, ven, kæreste, far osv. som skal udsendes til Afghanistan (Kabul) 6 februar i år?
Min kæreste skal udsendes, og derfor kunne det være rart at høre fra andre, som også har nærtstående som skal derned.

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 27-01-06 05:24

Har selv et par udsendelser på bagen, og er sidst hjemvendt fra 6 måneder i Baghdad !

Det er DANILOG der er personelforvaltende under udsendelser. Og de plejer, at være behjælpelige med pårørende lister. Mener også, at regimentet der opstiller, anbefaler en form for støttelinie.

Men jeg synes du skal ringe til DANILOG og høre hvad de kan gøre.
Det er vigtigt du fortæller præcist hvad du søger. Gør opmærksom på, at du er pårørende til en af de udsendte og søger kontakt med de andre pårørende.

De er meget behjælpelige, og kan også hjælpe hvis en krisesituation skulle opstå !

DANILOG - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg - Telefon 55357200 - E-mail: danilog@mil.dk

Nazgul

Kommentar
Fra : Ana17

Dato : 27-01-06 12:20

super. Det vil jeg gøre...

Men vil høre om jeg må spørge dig om et par ting:

Når du kom hjem, var der da nogle der sagde at du som person havde ændret dig - Eller følte du det selv? (er nemlig lidt bange for at min kæreste vil blive en anden person når han kommer hjem)

Hvordan holdte du kontakten med familie og venner i Danmark mens du var dernede?

Du behøver selvfølgelig ikke svare hvis det er for personligt

Accepteret svar
Fra : Traffic

Modtaget 50 point
Dato : 27-01-06 20:16

Det er klart man kan komme ud for oplevelser, der vil sætte sine spor. Men det er nu en gang de færreste der når der til.

Jeg har haft mange meget ubehagelige oplevelser, og også været nødt til, at skyde på mennesker. Det er heller ikke rart selv, at blive skudt på. Og bange det har jeg også været, men problemer efter hjemkomst eller ændringer på min personlighed har hverken jeg, min kone eller andre i min familie mærket noget til.
I dag er det danske forsvar ret gode til at forberede vores soldater og hjælpen efter hjemkomst er også rigtig god. De fleste tilfælde hvor man hører om problemer eller personlighedsændringer ligger tilbage omkring de første udsendelser hvor vi ikke var gode nok til at forstå de problemer der kunne følge med en udsendelse. Det er ikke længere nyt, og man har lært rigtigt meget. Dermed ikke sagt, at folk ikke kan få problemer i dag.

Jeg synes også du skal spørge DANILOG efter en folder der hedder pårørende og endnu en der omhandler tiden efter hjemkomst. De beskriver lidt om de tegn der kan være på psykiske problemer, samt hvad du/I herhjemme kan gøre.

Som oftest er tiden sværest for jer herhjemme, da der er en masse oplevelser for din kæreste. Og Afghanistan er ikke så slemt. Har en kollega der netop er hjemvendt der fra, og han har haft en fantastisk tur. Oplevelserne med de lokale og den meget flotte natur vil ikke glemme forløbigt.

Husk også, at det ikke kun er din kæreste der kan få problemer. Men også jer, der er hans nærmeste. Frygten og alt det dårlige man hører i nyhederne kan påvirke jer. Derfor er det vigtigt i også kigger til hinanden. Husk Afghanistan er et stort land, og det er sandsynligt din kæreste er 1000 kilometer fra det i hører i medierne. Så tag et kort, og se hvor det er.

Internet er den optimale forbindelse mellem jer. Så er det ikke flere uger gammelt det der kommer frem. Men husk et personligt brev også betyder meget. Og alt, jeg mener ALT har interesse for din kæreste. Om så du bare fortæller om nogle venner der har fået ny bil.

Held og lykke med det hele.

Nazgul

Godkendelse af svar
Fra : Ana17

Dato : 17-02-06 21:40

Tak for svaret Traffic.