/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hund til Sverige?
Fra : unn
Vist : 2362 gange
100 point
Dato : 26-01-06 13:40

Hej,

er der nogen der ved hvad der sker hvis man IKKE har papirerne/vaccinationerne iorden når man tager sin hund med til Sverige?

Tak for hjælpen.

Mvh/Unn

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 26-01-06 13:49

Ja du får en klækkelig bøde hvis det bliver opdaget og du kan risikere at din hund bliver sat i karantæne så sørg du for at have hundens papirer i orden.

Du skal besøge din dyrlæge og have den vaccineret for rabis og muligvis også have foretaget en blodprøve og derefter skal den tjekkes efter 120 dage og lige umiddelbart før afrejse skal du besøge dyrlægen igen og have en orme kur og et sundhedtjek..

Når du så har fået klaret alle de ting, så skal du engang om året holde denne vaccine i orden og til stadighed til dyrløgen ca. 10 dage før afrejse, tag en snak med din dyrlæge om de særlige omstændigheder, så får du et fagligt svar.

MVH Bevi54

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-01-06 14:59

Du kan læse alle reglerne på siden her.

http://www.hunde-info.dk/

mvh dova

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 26-01-06 15:06

Du kan lave transit til Bornholm, det gør du ved at få lavet en transit seddel til din hund - men du skal så huske at den på intet tidspunkt må komme ud af bilen i Sverige.
Og du skal angive at du kører fra punkt a til punkt b og der må ikke være stop og afvigelser på turen.

Det er den eneste måde du kan køre med din hund igennem Sverige uden at fortage de nødvendige restriktioner som der er til Sverige.

Mvh Bevi14

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 26-01-06 15:25

Jeg ved ikke om reglerne er ændret for nyligt, men tidligere kostede det 30000,- (ja tredive tusind, det var ikke en trykfejl ) i bøde, hvis man ulovligt havde hund med til Sverige.

mvh dova

Kommentar
Fra : wisteihn

Dato : 27-01-06 03:31

Hunden skal have et EU-pas (fås hos din dyrläge). Derefter skal han udfylde denne blanket.: http://www.sjv.se/webdav/files/SJV/blanketter/djur/in_o_utforsel/E9_66.PDF
Udover det så skal hunden väre rabies vaccineret, samt have bevis for at den har oparbejdet antistoffer mod rabies.
Böden for at införe hund til Sverige er ikke bare stor, men medförer i en del tilfälde til aflivning p.g.a den store forekomst af "hjerteorm" der forekommer på Själland.

Godkendelse af svar
Fra : unn

Dato : 28-01-06 21:26

Tak for svaret dova. Var i forvejen godt klar over hvad der skulle til for at det var lovligt at tage den med, var kun nysgerrig efter hvad der ville ske hvis IKKE tingene var iorden.

Mvh/Unn