/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
SideNr i flettet dokument?
Fra : Brassovitski
Vist : 756 gange
200 point
Dato : 26-01-06 13:00

Hej
Jeg har et flettet dokument, hvor jeg gerne skal kunne udskrive nogle udvalgte sider.
Hvis jeg i printerindstillingerne vælger f.eks. side 1-5. Udskrives samtlige sider i dokumentet. Problemet er nok at alle sider har nummer 1, men der er et sektionsskift imellem alle dokumenter.
Jeg har prøvet at slette sektionsskiftene, så går der fuldstændig ged i dokumentet.
Kan man på en eller anden måde evt. udskifte sektionsskiftene med sideskift i stedet og så omnummerere de enkelte sider. Eller kan man sidenummerere fortløbene på tværs af sektionsskiftene??
Hurtig løsning efterlyses.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 26-01-06 16:49

Har ganske vist ikke prøvet det selv, men hvis du sletter sektionsskiftene og derefter sætter markøren dér, hvor du vil have sideskiftet og så vælger "Indsæt, Sideskift, Sideskift". Du skal ganske vist igennem hele dokumentet, men du vil i hvert fald få mulighed for at indsætte sidetal (via sidehoved/sidefod).
For at der ikke skal gå helt ged i dit dokument, så gem det først under et andet navn og prøv med denne version først. Så har du stadig originaldokumentet i urørt tilstand.
---
P.S. Hvis noget kokser helt vildt, så hold Ctrl-tasten nede og tryk let på bogstavet z, så kommer du tilbage.

Kommentar
Fra : orpe

Dato : 26-01-06 16:54

Hej

Du kan prøve at gå op vis og så sidehoved / sidefod og indsætte side tal og så se om du kan udskive.

Har du prøvet at gå op under filer og så sideopsætning og så den ved udskrive

Hilsen Orpe

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 26-01-06 16:55

Hvis det stadig ikke lykkes, så lav et nyt dokument, hvor du i stedet for at flette, simpelthen går op i [B]Indsæt[/B] og vælger [I]Fil.[/I]
Derefter indsætter du så de dokumenter, der skal flettes, et efter et og gemmer hele molevittet, hvorefter du kan gå i gang med at formatere teksten, som nu er et langt dokument med mange sider.
Sådan gør jeg, når jeg laver bøger, og det virker uden vrøvl.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 26-01-06 22:14

Manuel gennemgang kommer ikke på tale da der er lige godt og vel 1600 sider.Jeg har faktisk fundet en løsning, men den var ikke helt perfekt. Jeg lavede en søg og erstat, hvor jeg søgte efter sektionsskift og så erstattede med sideskift, det virkede fint, og dog kunne det ikke bruges.
Jeg opdagede at der både var et sektionsskift på siden der hed 'Sekstionsskift fortsat' og et 'sektionsskift ny side'. Det er kun 'Sektionsskift ny side' der skal udskiftes, ellers går der ged i dokumentet, og men kan desværre ikke skelne mellem de forskellige sektionsskift der findes.
Så spørgsmålet er stadig åben.
Sidenummerering står i sidefod.
Ja 'orpe ' jeg har prøvet dette:'Har du prøvet at gå op under filer og så sideopsætning og så den ved udskrive'.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 26-01-06 22:53

Det var ellers noget af et dokument....! Jeg kan godt forstå, det ikke er muligt at gøre det manuelt.
Prøv at gemme som et nyt dokument (så du ikke ødelægger originalen) og prøv så nedenstående, der er hentet fra Hjælp-funktionen:
"Afbryde en forbindelse til et sammenkædet objekt
Klik på Kæder i menuen Rediger.
Klik på det sammenkædede objekt, forbindelsen skal afbrydes til, i boksen Kildefil.
Hvis du vil markere flere sammenkædede objekter, skal du holde CTRL nede, mens du klikker på hvert sammenkædede objekt.
Klik på Afbryd kæde."
----
Hvis ikke dette kan bruges, så prøv eventuelt selv at formulere spørgsmålet i Hjælp-funktionen F1

Kommentar
Fra : supertekst

Dato : 27-01-06 10:35

Det kan udføres ved hjælp af følgende VBA-kode:
Dit fletteresultat består af et antal sektioner - du skal anvende disse sektionsnr som "sidenr". Når du skal udskrive kan disse nr. anvendes i stedet - så ligner det næsten "den normale udskrivning":

Følgende kode skal indlægges i skabelonen Normal/ThisDocument:
Kode
Sub UdskrivFletteResultat()
load userform1
userform1.show 0
end sub

I Word opretter du en knap via tilpas til denne makro.

Herudover oprettes der en Userform (userform1) i Normal - indhold se nederst.

Koden er følgende:
Kode
Dim antalSektioner, sidetabel() As Boolean
Private Sub Annuller_Click()
Unload UserForm1
End Sub
Private Sub f_Udskriv_Click()
opbygSideNr
FindOgUdskriv
End Sub
Private Sub FindOgUdskriv()
Dim sektion
For sektion = 0 To antalSektioner - 1
If sidetabel(sektion) = True Then
gåTilsektionen sektion
udskrivSektion
End If
Next sektion
End Sub
Private Sub opbygSideNr()
Dim sLin As String, sidePart
sLin = Trim(sideNr.Text) 'fjerne evt. blanke

If Right(sLin, 1) <> "," Then
sLin = sLin + ","
End If

While InStr(sLin, ",") > 0
p = InStr(sLin, ",")
If p > 0 Then
sidePart = Mid(sLin, 1, p - 1)
sLin = Mid(sLin, p + 1)
If InStr(sidePart, "-") > 0 Then
opbygInterval sidePart
Else
sidetabel(Val(sidePart)) = True
End If
Wend
End Sub
Private Sub opbygInterval(part)
Dim p, fra As Integer, til As Integer, f
p = InStr(part, "-")
fra = 0
til = 0

If p > 0 Then
fra = Val(Left(part, p - 1))
til = Val(Mid(part, p + 1))

For f = fra To til
sidetabel(f) = True
Next f
End If
End Sub
Private Sub sideNr_change()
If sideNr.Text <> "" Then
f_Udskriv.Enabled = True
Else
f_Udskriv.Enabled = False
End If
End Sub
Private Sub UserForm_activate()
sideNr.Text = ""
f_Udskriv.Enabled = False

WordBasic.startofdocument

antalSektioner = ActiveDocument.Sections.Count
ReDim sidetabel(antalSektioner)
info.Caption = "Antalsider/sektioner: " + CStr(antalSektioner - 1)

For f = 0 To antalSektioner
sidetabel(f) = False
Next f
End Sub
Private Sub gåTilsektionen(sektionsNr)
Selection.GoTo What:=wdGoToSection, Which:=wdGoToFirst, Count:=sektionsNr, Name:= _
""
Selection.Find.ClearFormatting
With Selection.Find
.Text = ""
.Replacement.Text = ""
.Forward = True
.Wrap = wdFindContinue
.Format = False
.MatchCase = False
.MatchWholeWord = False
.MatchWildcards = False
.MatchSoundsLike = False
.MatchAllWordForms = False
End With
End Sub
Private Sub udskrivSektion()
Application.PrintOut FileName:="", Range:=wdPrintCurrentPage, Item:= _
wdPrintDocumentContent, Copies:=1, Pages:="", PageType:=wdPrintAllPages, _
ManualDuplexPrint:=False, Collate:=True, Background:=True, PrintToFile:= _
False, PrintZoomColumn:=0, PrintZoomRow:=0, PrintZoomPaperWidth:=0, _
PrintZoomPaperHeight:=0
End Sub

I Userformen er der følende objecter:
en tekstbox mednavnet: SIDENR (heri indtastes sektionsnr: 1,2,5,7,10-17 o.s.v.
en label med navnet: INFO viser antallet af sektioner
en knap med navnet: ANNULLER
en knap med navnet: f_UDSKRIV

Aktion: Dit fletteresultat er på skærmen - aktiver den oprettede knap - og de ønskede sider kan indtastes.

Problemer - så send en mail til pb@supertekst-it.dk - så få du formular m.v.

MVH

Accepteret svar
Fra : supertekst

Modtaget 200 point
Dato : 06-02-06 13:51

Har nu erfaret at i Word2003 skulle følgende kunne lade sig gøre:

I stedet for sidenr: 1, 3, ,7 i print-dialogboksen

så ved sektioner:

sæt et "s" for sektion foran: s1, s3, s7

Godkendelse af svar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-02-06 22:41

Tak for svaret supertekst. Det var dit sidste forslag jeg valgte (s1,s2osv.) Det er absolut det nemmeste. Da det altid er en række sider efter hinanden der skal udskrives. Bruger jeg f.eks. (s1-s12), der udskrives så 6 sider. Hvorfor kun seks sider, der skulle jo faktisk udskrives 12???? Jo der udskrives kun seks sider men 12 sektioner, der er nemlig 2 sektionsskift på hver side.
Tak for svaret! jeg afprøver lige din anden løsning med VBA-koden, når jeg får lidt mere tid.

Kommentar
Fra : supertekst

Dato : 08-02-06 08:47

Tak for point og bedømmelsen - det var lidt tilfældigt at jeg fandt ud af den nemmeste løsning.
Får du problemer med VBA-koden - så giv blot signal.

MVH
Supertekst