/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
larm på loftet
Fra : permaler
Vist : 9338 gange
100 point
Dato : 25-01-06 19:41

hej vi bor i et gammelt 2 etagers hus fra 1930
nu i nat vågnede jeg ved at der var lam på loften
over soveværelset er der et skunkrum,
og det var enten der fra eller i etage adskillelsen der kom støj fra.
(har før fanget mus der oppe, men dette lød ikke lige som mus (så havde de ihvertfald træsko på)..
jeg har så idag været deroppe og se efter men ikke kunnet finde noget..
er der nogen gode råd på hvad det kan være???

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 25-01-06 19:45

Det kan have været en mår du har hørt...(husmår)
Sådan et lille dyr kan jo lave spektakel så det lyder som elefanter-især hvis der ellers er stille i huset...Dette er mit bud ....

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 25-01-06 19:46

Vi har haft den samme tvivlsomme fornøjelse og i det tilfælde vist det sig, at det var en rotte, der ikke bare huserede her, men også i vores køkken!!

Måden, vi afslørede dyret på (Det kunne jo også let have været en husmår) var, at drysse mel på gulvet og derefter lure på de fodspor, dyret havde efterladt... Det var en sikker vinder for os

Foruden rotte og husmår, kan det også være flagermus, der dog ikke almindeligvis larmer som skridt, der bliver taget. Det kunne egentlig også være en kat, der søge læ for kulden... Jeg ved ikke hvor tæt, jeres loft er...

Vaxen

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 25-01-06 19:47

Mus kan larme, så man tror de har træsko på. Prøv med et stykke ost i en musefælde.

Det kan også være en mår, så kan løsningen være en radio med høj musik. En mår bryder sig ikke om larm så den flytter, hvis den generes nok.

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 110 point
Dato : 25-01-06 19:48

I øvrigt... I kan også lure lidt rundt efter dyrets efterladenskaber. Husmår laver en ordentlig bunke med en lang pølseformet afføring.
Rotten lave små muselignende tingeste, der dog er en del større - ca. 1 cm i længden og ½ i bredden. Rotten gemmer afføringen, husmåren har mere synlige toiletter...
En anden ting, I skal lægge mærke til er lugten... Den kan også afsløre, hvilket dyr, der er tale om...

Vaxen

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 25-01-06 19:49

lyder mest som en mår
der er flere husråd , nogle virker andre ikke , hvilken kommer an på forholdene
de mest brugte er en radio der køre hele tiden i en uge , en blinkende cykkellygte eller hjortetaksolie
men det eneste sikre er hvis du kan fange den i en fælde , men husk hvis du slipper den ud igen skal du mindst 5 km væk, ellers kommer den bare hjem igen
der er ikke andet for end at prøve dig frem
men ud , det skal den , da den ellers ødelægger din isolering

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 25-01-06 19:53

vaxen>>du kan ikke altid regne med efterladenskaberne
en mår bor i et hus , uden at man kan se ret meget , og spiser og skider i et andet ( tit naboen)der kan du se det hele

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 25-01-06 19:54

http://www.dpil.dk/dpil2005/sporgom.htm

Enig Bredker - men hvis man ser afføringen i sit hus, så er man på den sikre side

Det er ikke til at tage fejl af....

Vaxen

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-01-06 19:56

hvis det er en mår du har inde på loftet, kan du se det på isoleringen, hvis der er noget såsant. en mår går altid på den samme sti, og derfor er isoleringen totalt ødelagt der hvor den går. du vil sikkert også kunne finde fjer og evt. æggeskaller o.l. deroppe.
hvis det er en mår, kan du få den til at flytte ved at larme meget, men vær opmærksom på, at det kan være en hun der har unger. hvis du får den ud og får lukket hullet efter den, kan den nærmest splitte dit hus ad, for at komme ind til ungerne igen. selvom det ikke lige er sæson for unger, kan man vel aldrig være sikker. du kan låne en mårfælde hos falck, hvis du har abonnement. den skal have et æg som lokkemad, og skallen skal være slået i stykker, så den kan lugte det.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 25-01-06 20:02

Hvis den skal indfanges, så er det om at handle hurtigt - den er fredet fra d. 1. februar til d. 31 maj, som er dens ynglesæson....

Vaxen

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 25-01-06 20:06

her er der tale om skadevoldende vildt i beboelsen , så er fredningstiden ude af kraft

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 25-01-06 20:08

Hvis det da er en mår - og ikke en flok legesyge halsbåndmus

De larmer også en masse... Så I må undersøge loft og etageadskillelse for diverse spor...

Mus - lorte rundt omkring, muselugt, gnavemærker rundt omkring...

Rotte - lorte, der er noget større end musenes, i bunker, der er gemt lidt af vejen, en ram lugt af urin/ekstrem kraftig muselugt, grænsende til grisestaldslugt. Afgavninger i hvadsomhelst... Alt undtagen metal..

Husmår - ødelagt isolering, men ellers ikke afgnavninger, afføringen markant anderledes end de øvrige.

Kommer lige i tanker om en anden test, der også kan bruges.... Hvis du lægger en god humpel margarine på loftet, kan du ganske enkelt se tandmærkerne på det dyr, der bliver fristet af lækkerierne...

Vaxen

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-01-06 20:10

Vi har haft gæster i et sommerhus der troede at der var mår på loftet p.g.a. larmen det viste sig at være en fugl der var kommet ind.
Se efter efterladenskaber

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-01-06 20:23

For en del år siden, troede jeg også, at der var flyttet en mår ind på mit loft, på grund af en forfærdelig larm om natten, ubestemmelige pibelyde og tydelige lyde af dyr der løb hen over loftet.

Rester fra døde mus og fjer m.m.

Det viste sig at være en Kirkeugle, der var flyttet ind og havde fået unger deroppe.

Så tror pokker der ikke gilk nogen mår i fælden.

Rotter hører man ikke meget til hvis de er der.
Mus larmer mere (og lugter værre end rotter).
En mår larmer ikke meget mere end en flok mus.
En fugl kan lave et H.......... spektakel hvis den er kommet ind og ikke kan finde ud igen.

Den mest effektive måde at slippe af med en mår, skulle efter sigende være at anbringe en godt brugt kattebakke i det rum man har mistanke om at måren færdes.

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 25-01-06 20:30

En rotte larmer væsentlig mere end en mus - og lugter i allerhøjeste grad værre!!

I vores gamle hus er fangede vi den første efterårssæson 35 mus i fælder, der var opsat i køkken og brygges.
Det lugtede, bevares, men ikke slemmere end det kunne vaskes...

Sidste år havde vi så 1stk rotte i køkken, etageadskillelse og loft, den huserede her ca. et halvt år og der stank fælt, og gør det stadig nu, hvor den er væk!!!

1 rotte lugter væsentligt værre end 35 mus (hovedsageligt halsbåndmus, men også enkelte husmus). Tro mig, det er afprøvet på egen krop/hus/hjem...

Desuden larmer langt mere end mus, da de hyler, skriger og piber, når der er flere af dem... Når de er single lyder de ens - det kan man ikke høre forskel på.

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 25-01-06 20:32

Sikke en masse fejl, der sneg sig ind der... Sæt selv de rigtige ord og bogstaver ind, hvor det passer

Jeg har travlt, skal jo ind i sofaen og se serie.... Så indsniger den slags herligheder sig....

Vaxen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-01-06 21:03

Der kom da masser af gode forslag til hvad det erfor et dyr. Forslagene til at fjerne dyrene, har man hørt før, både fra nogen der har erfaring med at de ikke virker og nogle med den modsatte erfaring. De fleste dyr tilpasser sig musik og lugte, især nu det er for koldt at flytte.
Rådet plejer at være Statens skadyrslaboratorium. Det hører måske ti blandt de ting der er nedlagt de senere år. Så ring og spørg på teknisk forvaltning. Skulle det være rotter så er der pligt til at anmelde det til kommunen.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 25-01-06 21:10

Det er med ret stor sikkerhed en nisse du har deroppe. De går med træsko og larmer temmeligt meget. Hvis du spiller violin for dem finder de et andet loft at bo på - det kan de ikke lide.

Godkendelse af svar
Fra : permaler

Dato : 25-01-06 21:29

Tak for svaret vaxen. må fastslå at det er en husmår. fant dens toilet i det fjerneste hjørne.. så nu er radion sat på fuld styrke (håber naboerne finder sig i det...)..

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 25-01-06 21:37

Det var så lidt, jeg håber i atter får fred i det lille hjem - og helst inden der kommer unger!

Jeg satte tidligere et link ind - her er et mere direkte, hvis du ikke nåede så langt:
http://www.dpil.dk/dpil2005/pdf/husmaar2003.pdf

Her er der mere nøjagtige guidelines til hvordan, man skal forholde sig, når man har fået besøg af husmår....

Held og lykke med det

Vaxen

Kommentar
Fra : sottmann

Dato : 25-01-06 21:43

Hej permaler

Hvis det er en mår du har på loftet har jeg et par gode råd.
hvis du sætter en fælde op skal den stå et stykke væk fra huset.
mår jager ikke føde tæt på hvor de bor, du skal bruge landæg som madding husk
plastic handsker læg en sten ovenpå fælden den skal stå helt fast, der kan nemt gå 5-10
dage inden du fanger den. mit andet råd, det kan godt være det lyder mærkeligt men
det virker med garanti, du tager 3-4 mælkekartoner klipper dem halvt over tisser i dem stiller dem
på loftet gerne tæt på hvor måren har huseret.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 25-01-06 22:27

Og hvis det er en nisse så skal du bruge risengrød i fælden - de er ikke så meget for æg.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 25-01-06 22:31

Du kan have fået ånder på besøg. Se her:http://www.alternativetbrua.com/mitt_liv_med_andene.htm
alimak

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-01-06 22:49

Det er spændende hvad der larmer mest, radioen eller måren, Nå skidt radion skider da ikke på loftet!