/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Hjælp ved boligmangel
Fra : mercerpigen
Vist : 1215 gange
300 point
Dato : 25-01-06 17:39

Vores nære venner er blevet kaldt i banken til møde grundet dårlig økonomi
Han ringede til mig og spurgte efter råd.
Han regnede med at banken ville tage/sælge huset.
Og så er det jeg spørger: Kan de få hjælp på kommunen, hvis nu huset kommer på tvangsauktion?
Eller lever de på bankens nåde? De har to små børn, Gift, hun er under uddannelse og han er lavtlønnet.
Så der er et par år til der kommer mere indtægt fra hende.
De overvejede at blive skilt, da da havde hørt at enlige mødre "fik i hovede og R.." af kommunen.. Jeg sagde at det nok ikk var sandt.
Men er der nogle af Kandu´s brugere der har nogle råd?

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 25-01-06 17:53

det er jo en dårlig i de at bo i noget man ikke har råd til. Man risikerer minimun af få endnu mere gæld af det, som de skal slæbe med fremover.

Sælg da det hus og firn en lejebolig,

Man får intet i en ejerbolig, mens der er rige muligheder i en lejebolig.

vi har alle en socialrådgiver som kan hjælpe med den slags praktiske spørgsmål overfor kommunen, eller kan man ´finde en masse spørgsmål og regne på en masse på den sider der hedder www.netborger.dk

Håber dette er et bidrag...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-01-06 18:03

Jeg er ret sikker på, at kommunen skal hjælpe med en "husvilde" bolig, men der er sjældent en

ledig bolig. I vores kommune, bliver husvilde sendt på et feriecenter, indtil der kommer en anden

løsning

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 25-01-06 18:45

For det første kender vi ikke alle detaljerne rundt denne dårlige økonomi...Hvor længe har de haft huset??? Hvem har regnet deres budget ud...??? Har de overholdt dette??? osv osv ...
Mit bedste råd er at se og komme i banken og læg kortene på bordet og se om de evt har en løsning.
Har de ikke det er det bare at seat få solgt huset og få en lejlighed som de kan magte ...Få styr på økonomien..vente tiden af til der kommer en mere stabil indtægt til forholdet...og så evt købe noget igen...Der er ingenting som slider så meget på et forhold som dårlig økonomi...
At begynde at tænke i de baner at "samfundet" skal være far og mor er ikke noget smart skak træk...Det er ikke sundt for selv værdet på lang sigt...
Dette er min ærlige og kontante mening

Mvh sverola

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-01-06 19:00

Det kan specielt fremhæves, at begrebet "husvild" forudsætter, at det drejer sig om en person eller en familie, der har mistet sin hidtidige bolig og altså står helt uden tag over hovedet. Derfor falder fx studerende, der har brug for bolig i nærheden af uddannelsesstedet, ikke ind under § 66. Bestemmelsen omfatter derimod fx personer, hvis bolig er brændt eller på anden måde ødelagt, og personer, der bliver sat ud af deres bolig pga. huslejerestance, ulovlig beboelse m.v. Det er en forudsætning, at de boligløse i den akutte situation ikke selv har mulighed for at skaffe sig indkvartering, og der kan ikke via bestemmelsen skabes nogen varig løsning af deres boligproblem.

fra dette link http://home7.inet.tele.dk/erikjapp/info/br-s-bol.htm

Kommentar
Fra : mercerpigen

Dato : 25-01-06 19:23

Nogle detajler ang deres økonomi.

Banken har selv lavet deres budget, som de har overholdt.
De bor på Bøhlandet uden offenttlig transport, derfor gammel bil til ca 20000 kr.
De bor meget billigt i huset. Ca 5000 kr pr måned. Har haft det i 4 år.
De ville også helst være foruden, men kommunen var bare "Worst Case Senario"
Han sagde det virkede som, at deres rådgiver bare ville af med dem.
De har været kunder i banken i næsten 15 år sammen, han har været kunde i 25 år.
Jeg sagde, de evt kunne spørge om, at måtte stoppe med at afdrage bankgælden i f. eks 1/2 år.
indtil der var ro i deres økonomi igen.
Er der nogle der har erfaring med dette?
Var lige inde og se på www.netborger.dk den er vist fin

Accepteret svar
Fra : vibse68

Modtaget 300 point
Dato : 25-01-06 21:18

Hvis de tvinges til at sælge hus, og derved er nødt til at flytte, kan det være en ide for dem at flytte i lejebolig. da de derved kan søge kommunen om et indskudslån (aktivloven § 81 mod tilbagebetaling), samt opnå boligsikring.

Når de kommer i banken, er det muligt at bede om en anden rådgiver, hvis kemien ikke er i orden.
Det der nok er allervigtigst er, at de er forberedte, og har et løsningsforslag med til banken. Er der mulighed for at optage kreditforeningslån i huset ??, og derved betale banken, evt en løsning.

med håb om, at de finder en fornuftig løsning med banken, held og lykke.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 25-01-06 21:32

Jeg kan ikke forstå hvorfor de har snakket med kommunen, før de har snakket med banken....

Hvis, som du skriver, aftalerne med banken er overholdt, så kan jeg ikke forestille mig, at de bliver sat fra hus og hjem.

Medmindre de ikke har betalt kreditforeningen, så er det jo uundgåeligt

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 25-01-06 21:38

-og jo, kender en der lige er blevet enlig mor, ikke pro forma, og det giver nogen ekstra penge.

Men dels som boligtilskud fordi hun bor i lejebolig, dels som bidrag fra faderen til et barn, lidt mere i børnechecken og dels i kraft af mindre betaling til dagpleje.

Jeg ved ikke om dine venner kan bruge det til noget, det har jo også nogen menneskelige omkostninger.

Man kan altså ikke leve af, at være enlig mor..................

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-01-06 21:47

Så er der igen problematikken, omkring det at blive skilt, det betyder at de skal finde to boliger, for fortsætter de med at bo sammen, og det bliver opdaget, er det svindel når den ene part modtager offentlige ydelser (forhøjet børnepenge, friplads i børnehaven mm.)

Godkendelse af svar
Fra : mercerpigen

Dato : 29-01-06 14:49

Tak for svaret vibse68.

Kommentar
Fra : vibse68

Dato : 29-01-06 15:49

Velbekomme