/ Forside/ Teknologi / Udvikling / CSS / Spørgsmål
10  ME.alexan.. 100
resize input text i css i xhtm
Fra : zlug
Vist : 565 gange
39 point
Dato : 25-01-06 09:18

okay... jeg har det sedvanlige:
<input class="navn" type="text" name="navn" />

og vli nu gerne endre størelsen på det...
det er også meget simpelt:
input .navn {
width: 140px;
height: 18px;
}

fint så.... men det virker ikke i XHTML 1.1 strict.

nogen løsnings forslag???

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-01-06 09:51

Du er klar over at stylesheets SKAL være externe i XHTML 1.1 strict?

Hvis du vil bluge et lokalt stylesheet i XHTML skal du omslutte det med:

Kode
<![CDATA[
.
]]>

Læs:
Citat
4.8. Script and Style elements
In XHTML, the script and style elements are declared as having #PCDATA content. As a result, < and & will be treated as the start of markup, and entities such as &lt; and &amp; will be recognized as entity references by the XML processor to < and & respectively. Wrapping the content of the script or style element within a CDATA marked section avoids the expansion of these entities.

<script type="text/javascript">
<![CDATA[
... unescaped script content ...
]]>
</script>

CDATA sections are recognized by the XML processor and appear as nodes in the Document Object Model, see Section 1.3 of the DOM Level 1 Recommendation [DOM].

An alternative is to use external script and style documents.

..fra: http://www.w3.org/TR/xhtml1/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : zlug

Dato : 25-01-06 12:06

det er også externt... gad bare ikke lige skrive der her (det er næsten inforstået)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-01-06 12:49

Hmm... af en eller anden besynderlig grund kan jeg nu heller ikke få det til at virke selvom det burde.

http://www.sitepoint.com/print/style-web-forms-css

Jeg ku' ik' engang få det til at funke i quirksmode i IE !!!

Kode
<html>
<head>
<title>Input test</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<style type="text/css">
input .navn {
width:200px;
height:32px;
color:#ffffff;
background-color:#000000;
}
</style>
</head>
<body>
<form name="nyform" action="">
<input name="navn" type="text" class="navn" />
</form>
</body>
</html>

Nu har du for alvor gjort mig nysgerrig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-01-06 09:32

width styres med <input... /> markøren egen parameter : size="X" ..som angiver hvor mange tegn feltet skal vise. maxlength="Y" bestemmer hvor mange tegn der kan indtastes.

Så vidt jeg husker kan man ikke ændre fonten, som altid er systemfonten (times 12pt. monospatieret) og derfor er der heller ingen grund til at kunne styre højde og bredde af indtastningsfeltet, da disse størrelser bestemmes af omtalte size og størrelsen af systemfonten.

...men hvorfor dælen kan jeg ikke ændre farven på feltet?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-01-06 09:40

Nåeh.. jo, det kan jeg godt hvis jeg fjerne størrelses angivelserne i stylesheet'et

Kode
<html>
<head>
<title>Input test</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<style type="text/css">
.navn {
color:#ffffff;
background-color:#000000;
}
</style>
</head>
<body>
<form name="nyform" action="">
<input name="navn" type="text" class="navn" value="Se selv..." />
</form>
</body>
</html>

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-01-06 11:28

Så fandt jeg langt om længe en 'naturlig' forklaring i bogen: http://webdesign101.dk/xhtml/xhtmlbog/index.php

CSS egenskaberne width og height giver kun mening for blok elementer på en (X)HTML side. Dvs. f.eks. <div>...</div>, <p>...</p> osv..
<input... /> markøren er en in-line markør, præcis som <br/>. Hvis man f.eks. angiver egenskaben display:block; for en in-line markør gør det ingen forskel, da denne formregel blot fortæller hvorledes elementet skal vises. Reglen ændrer ikke på elementets status.

Håber det var svar på dit spørgsmål?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-01-06 16:32

Altså; ingen width eller heigth attributter i CSS for in-line elementer.... DERFOR !!!

..og så er det lige meget om det er CSS1,2,3 samt HTML, XHTML1.0 (F.T,S), XHTML 1.1 (..som faktisk er XHTML 1.0 stict DTD, men modulær http://www.w3.org/TR/2004/WD-xhtml2-20040722/ )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-01-06 16:34

UPS... sidste link var til arbejdsbænken for XHTML 2.0 ..men ..anyway; same shit

</MOLOKYLE>