/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
mp3-mpeg4???
Fra : lillekruse
Vist : 503 gange
40 point
Dato : 24-01-06 17:20

Jeg er efterhånden ret sikker på at man kan convertere mp3 filer over til mpeg4 filer... spörgsmålet er så bare, hvordan?? OG hvor meget fylder mpeg4 filerne iforholdt til mp3 filerne???

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-01-06 17:35

mp3 er et audio format mens mpeg4 er et video/audioformat!
Mig bekendt kan du kun conventere den anden vej omkring, altså "rippe" lyden fra en mpeg4 fil til mp3!

Kommentar
Fra : lillekruse

Dato : 25-01-06 08:28

Nu skal du høre hvad jeg har fundet...

AAC
AAC kan betyde to ting: enten MPEG-2 Advanced Audio Coding eller MPEG-4 Advanced Audio Coding og som det fulde navn viser, er det enten et MPEG-2 eller MPEG-4-baseret lydformat. MPEG-2 versionen bliver ofte kaldt MPEG-2 NBC (NBC, Non-Backwards Compatible = Ikke-bagud kompatibelt), men det korrekte navn der burde bruges er AAC. NBC-navnet kommer af, at, i modsætning til ældre MPEG lyd encoding-metoder, er det ikke bagud-kompatibelt (fx er MP3 bagud-kompatibelt til MP2) til ældre MPEG lyd-formater. MPEG-2 AAC giver bedre lydkvalitet end MP3 og fylder mindre, og MPEG-4 AAC giver bedre lydkvalitet og mindre filer end MPEG-2 AAC.

Er vi så enige om at der står at en mp3 fil skulle kunne konverteres til en mpeg4 fil???

Kommentar
Fra : jabus

Dato : 25-01-06 08:31

Som tedd skriver

mp3 er lyd
mpeg er billed
Du kan "hive" lyden ud fra en film

Kommentar
Fra : lillekruse

Dato : 25-01-06 08:33

Jeg har også hørt at en mp3 sku ku laves om til mpeg4..
Så er du SIKKER på at det IKKE kan laves om, eller er det noget du formoder/tror?
Med andre ord, vil du udelukke det muligheden om deT?

Kommentar
Fra : lillekruse

Dato : 25-01-06 08:36

Desuden er jeg 100% på at jeg et sted fandt hvor der stod at mpeg4 var fremtidens musikformat.. eller noget i den stil.. kan ikke huske hvad der præcist stod.. men jeg er igang med at finde det..

Kommentar
Fra : jabus

Dato : 25-01-06 08:36
Kommentar
Fra : lillekruse

Dato : 25-01-06 08:39

Der står bare mpeg? Der står ikke noget decideret om at det er mpeg4(også kaldet mp4), desuden er jeg ikke klar over hvad du vil have mig til at kigge efter?

Kommentar
Fra : jabus

Dato : 25-01-06 08:47

En dvd film ligger i MPEG-2 med et lydspor der hedder

MPEG-4 er High Definition opløsning

Kommentar
Fra : lillekruse

Dato : 25-01-06 08:49

"Nutidens bærbare stereolyd kommer fra en mp3- eller mp4-afspiller. En bærbar digital hukommelse, som kan rumme mange timers musik i så lille et format, at afspilleren kan fylde og veje mindre end en chokoladebar."

"mp4 har et videolag det er korrekt, men du kan bruge dem som ren lydfiler også
"

Det er hvad jeg indtil videre har kunnet finde.. jeg ved ikke hvor jeg læste det andet, men jeg vil gerne spise min egen fod på at der stod noget om at mp4 ville blive fremtidigt musik format...

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 25-01-06 09:17

Jeg har aldrig hørt at mpeg4 skulle blive fremtidens lydformat, men jeg glæder mig til at høre mere om det. Det kunne da være fedt, hvis man kunne få det til at fylde endnu mindre.

Kommentar
Fra : lillekruse

Dato : 25-01-06 09:28

Ja men det var jo også det jeg tænkte da jeg så det og hørte at mp3 filerne ku gøres mindre..
Det hele startede jo med en motrola v3, men der kan jo ikke rigtigt være sange på, og så hørte jeg fra min kærestes lære at man ku lave filerne om til mp4 så de fyldte meget mindre.. Så er det bare at finde ud af hvordan....`?

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 25-01-06 09:30

hvor mange mb har du da på din motrola v3??

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-01-06 10:13

Ok MP4 eller AAC!
Så burde du kunne bruge Easy CD Ripper http://www.8to32.com/org/index.htm. Men en convertering vil sandsynligvis gå ud over kvaliteten!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-01-06 10:21

her er lidt sammenligning mellem mp4 og mp3 på engelsk!
http://www.xlr8yourmac.com/audio/mp4_vs_mp3_audio_tests.html

Kommentar
Fra : jabus

Dato : 26-01-06 07:59

Prøv at skrive i GOOGLE mp3-mpeg4 convert men det kan jo være det er så nyt så Google ikke har fået fat i en sådan converter.
Men ellers er der en mpeg4 converter her
http://www.download.dk/index.asp?Kat=multimedie&subkat=filmredigering&prog=3493

MPEG4 Direct Maker er et stykke software der hjælper dig med at lave Divx film. Det kan være AVI/MPEG4 WMV video filer fra VCD Disk/MPEG-1 filer. MPEG4 Direct Maker indeholder en DVD/Audio/Video afspiller. Programmet kan konvertere VCD/MPEG-1 til Divx.