/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Ledningsføring til 12V halogen
Fra : jensostenfeld
Vist : 3534 gange
100 point
Dato : 23-01-06 21:55

Hej

Er der nogen der kan svare på :

1) Er det korrekt, at man ikke må/bør sætte færre spots til de transformatorer som man typisk køber i byggemarkeder, end de er beregnet til. Eksempel: Jeg har købt en pakke med 5 halogenspots med 20 W GU4 pærer. Der er vedlagt en 100W trafo. Kunne jeg nøjes med at sætte 3 af spotsene til den, eller kunne der blive problemer med for høj spænding til de tre lamper fordi trafoen ikke er belastet "fuldt ud"?

2) Mange steder står der, at afstanden mellem trafo og spots ikke må overstige 2 meter. Hvorfor? Det må man da komme uden om ved at vælge ledninger med passende kobberareal. Men hvordan laver man disse beregninger? Har nogen henvisninger til steder på nettet hvor man kan læse om korrekt ledningsføring, når man sætter spots op? Er der noget med, at man ikke må forbinde flere spots i parallel, men skal forbinde i "stjerneformation"?

3) Hvor gemmer man trafoen, så man kan komme til den? Er det en god ide at proppe den op ved siden af en af spotsene? Trafoen bliver vel også varm, gør den ikke?

Jeg ved godt hvad jeg selv må og ikke må, og jeg agter ikke at foretage mig noget som helst som skal foretages af en aut. elektriker. Jeg er bare meget interesseret i at vide hvordan det laves, bla aht den overordnede planlægning og indkøb.

Venligst,

Jens Ostenfeld

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 23-01-06 22:00

1>>du må godt bruge et mindre antal end den er beregnet til , det er den samlede w der tæller , gerne mindre , men ikke højere

2>> du må have så lang afstand som ledningerne er , du må bare ikke ændre på den længde de har

3>> trafferen skal side et sted du kan komme til den og der skal være luft omkring den så varmen kan komme væk
det samme gælder for spottene

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 23-01-06 22:02

læs i monteringsvejledningen (skal altid følge med de pakker ) hvor meget luft de kræver , nogle skal have helt op til 14 cm luft hele vejen rundt , også opaf

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 23-01-06 22:31

Tager man loven i hånden er det meget klart.
Du må ikke selv ændre på et færdig lavet spot. Du må ikke ændre ledninger eller antal spot osv.

Men gør man det anderledes, kan du godt sætte færre spot på en trafo, men KUN hvis det er en elektronisk.Har du en jernkerne trafo vil pærerne springe, hvis der er færre spot på den end, den er beregnet til.
En elektronisk trafo vil selv justere sig til det antal spot eller strøm forbrug der er.

Grunden til at du ikke må have mere end 2 meter ledning fra trafo til spot, er det er bliver trukket rigtig mange ampere igennem ledningerne når man arbejder med 12 V, det vil sige at ledningerne bliver meget varme. Laver du om på dine spots skal du sørge for at buge nogle kraftige godkendte halogen leninger, kan købes her: www.greenline.dk

Du skal ikke spøge med halogen.

Frafo bliver også varm derfor skal den selvfølgelig have luft.
Ifølge de nye "latterlige" regler skal trafoen være i det samme rum hvor spotsne er monteret. dvs. at indbygningsspot hører til loftrummet (eks.) så må trafoen godt være sat op på loftet.
Er det en lampe med spot som ikke er indbygget, skal trafoen være i det samme rum. Jeg har lavet de fleste af mine halogen installationer om, så de passer, og de er siden hen blevet godkendte under et Elcheck, dog kommenterede han at min trafo til badeværelses lampen er monteret på loftet, til det kunne jeg kun sige at det ikke bliver flyttet.

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 23-01-06 22:35

Nogle af de billige traffoer, leverer en fast effekt, og på disse er det ikke godt at sætte mindre spot end dem der fulgte med, da der så nettop bliver afsat for meget effekt i spottene og de derved brænder hurtigere af, men hvis det er en elektronisk trafo, sker der ikke noget ved det, der gælder det som der er skrevet at du bare ikke må belaste med mere end 100w, da du så kan komme til at brænde din trafo af.

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 23-01-06 22:42

Du skal helst ikke sløjfe imellem spottene, da det første stykke af ledningen derved bliver utroligt varmt, pga. at det skal klare effekten fra alle spottene. På en trafo er der som regel flere tilslutsningsklemmer, brug dem der er der, er det ikke nok, så før dem over i en dåse og forbind derfra.

Det bedste kabel du efter min mening kan bruge er 1,5¤ silikonekabel, det kan tåle en del. Du må ikke bruge alm. lampeledning, som jeg har set en del gøre, da det hurtigt bliver stift, og porøst, det kan simpelthen ikke holde til varmen.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 23-01-06 22:51

sinmaster>>helst ikke , det er direkte ulovligt og yderst brandfarligt
derudover siger du "lave om på spot" det er også ulovligt , så hvad du mener om hvad der skal bruges til det er ligegyldigt
den type spot hvor man selv montere ledning må du IKKE montere selv

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 23-01-06 23:30

Hejsa,

Jeg vil på det kraftigste anbefale ikke selv at kaste sig ud i at lave lavvoltsinstallationer, da man ikke som lægmand har en chance for at lave en lovlig installation. Det er fint nok at sætte sig ind i arbejdet ad hensyn til planlægningen, men ikke særlig godt at købe materialer ind, da disse skal passe sammen og det er ikke så nemt, med mindre det er en meget simpel installation. Det bedste sted at læse noget om dette er nedenstående link til sikkerhedsstyrelsen, som har udarbejdet en folder om emnet.

http://www.sikkerhedsstyrelsen.dk/global/publikationer_og_blanketter/Artikler/Oevrige_artikler/Bedre_lavvoltlysinstallationer.html

Held og lykke med arbejdet
Michael

Accepteret svar
Fra : bjarnebr

Modtaget 100 point
Dato : 24-01-06 01:12

Hej jensostenfeld
De fleste transformere man kan købe i byggemarkeder og lignende, er elektroniske (de elektroniske er meget lette og de andre er forholdsvis tunge) og som regel står der både Min. og Max W (watt) på trafoen, hvis du holder dig inden for disse grænser må du godt selv montere sættet, bare du bruger de medfølgende ledninger uden at ændre på længden, trafoen kan du så lægge på loftet hvis det er et loft der ikke kan tages ned, og det er også tilladt at putte den op gennem et af hullerne, til spotsene, bare du sørger for at der er lidt afstand til lampen, men husk at man altid skal kunne komme til at lampeudtaget uden at skulle ødelægge loftet, og husk så lige at overholde de sikkerhedsafstande der står på lamperne og samtidig skal du huske at det er strengt forbudt at lægge en isoleringsmåtte hen over lamperne, da dette kan brænde selv om man ikke umiddelbart skulle tro det.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-01-06 07:11

Jeg vil gerne lige rette dem der siger, at man godt kan sætte færrer spot (belastning) på, bare den er elektronisk.Dette er ikke altid korrekt.
Jeg har selv 2 stk 170 W elektroniske trafoer på 170 W (MAX) Disse må ikke komme under 60 W (min).
Bare man holder sig mellem 60 & 170 W er der dog ingen problemer, men der er altså en nedre grænse. Dette er man nødt til at have i tankerne.

MVH

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-01-06 16:52

Thulin: har ikke haft det problemer med jernkerne transformere som du snakker om
2. reglen om den skal sidde i samme rum?? læs den lige igen evt opmærkning i tavlen
3. 2 meter reglen gælder KUN elektroniske transformere ( TELESTYRELSEN )
4. er blivet sagt flere gange det er ikke lovligt at ændre et færdig/samlesæt
5. det fleste sæt beregnet til loft montage er med Jernkerne hvor i mod møbel spots er med elektronisk

Godkendelse af svar
Fra : jensostenfeld

Dato : 24-01-06 20:47

Tak for svaret bjarnebr.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 24-01-06 21:22

Hej >Bjarnebr<
Der er et par punkter jeg ikke er enig med dig.
1. Du siger at det er tilladt at lægge en løs transformer op i et af hullerne til spottet!
Ifølge SB 715.411.1.2 Skal transformere fastgøres: (se udklip fra SB)
"SELV strømkilderne, f.eks. transformere og konvertere, skal være fast monteret."

2. Du siger man ikke må lægge isolering over indbygget spots.
Dette gælder ikke hvis spottene er mærker med en trekant med et F indeni og en hat/streg over. Se sidste linie af artikel fra SIK i mit link højere oppe.

MVH Michael