/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Mutation på levende væv?
Fra : TheOsirisDK
Vist : 628 gange
50 point
Dato : 23-01-06 19:27

r igang med at forsøge at rede mit 11 tal i fysik.
skal aflevere en rapport om stråling, og da mig min lærer er lidt uenige om strålings virkning på organisk materiale fandt jeg det oplagt at indrage lidt om mutation.

Det er idag ANERKENDT og BEVIST at stråling kan medføre celle beskadelse som igen kan forringe den næste generations "udseende"
(se her f.eks http://hjem.get2net.dk/muslumovo/usbilleder.htm)

Hvad jeg er lidt i tvivl om hvorvidt "mutation" rent faktisk sker på levende celler?
ei - når et barn fødes med defektioner er det så fordi dens forældre's celler var ødelagte, eller "muteret"?

Jeg blev lidt i tvivl om det da jeg kom til at tænkte på at visse sygdomme jo går ind og "inficere" en celler og tvinger kroppens ejet forsvar til at angribe den?

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 60 point
Dato : 23-01-06 19:38

Det du beskriver kaldes vel for gener...Altså arve egenskaber...Du ser jo ofte at endel af en familie har en og samme "arvelig defekt" om jeg så må sige...Feks jeg selv ..Min far havde en tæt tårekanal ved højre øje -min søster og jeg har også....Er det en mutation?? Vores unger har det ikke ....Så jeg vil sige at det vi har er en "defekt" en mutation er for mig at se en ændring som er permanent for rasen...altså eksempelvis nattesyn...
Jeg er spændt på at læse de andre indlæg som kommer

Mvh sverola

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-06 19:39

Det er resultatet af to retninger som giver en 3.
Mutation er ikke absolut en fejl, men kan være en rettelse af en fejl.

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 23-01-06 19:41

Sandt. Men kan stråling skabe en "mutation"? Og kan det ske på levende væv?
Eller vil kroppen straks se en mutation på en enkelt celle som fejl og udskille den?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-06 19:46

Hvis der er en ændring af kroppen eks. på grund af stråling er det ikke sikkert denne ændring kommer med ved formering - da der stadig er en part mere som er med til at lave en slags fællesnævner - altså en a8 og en B5 kan blive til en ab7

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 23-01-06 19:53

Wow... vores biologi læres viden stræker sig desværre ikke længere end til fugle (hans liv)
og jeg aner ikke hvad der lige blev sagt der.

Men nej det er ikke sikkert at forandringen forekommer. Men.
Vi er enige om at stråling ødelægger celler og frembringer kræft.
Men den skade der sker - kan den kaldes en "mutation"?

Eller skal vi over i noget Godzilla/X-men når vi snakker mutationer?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 23-01-06 19:57

Et bestemt gen findes ofte i flere udgaver, som er opstået ved det, man kalder mutation. Mutationer kan bl.a. opstå, når DNA'et rammes af radioaktiv stråling eller ultraviolet lys fra solen, eller der kan simpelthen opstå fejl i DNA'et i forbindelse med celledelingen. Når der findes flere varianter af et gen (ofte benævnt "alleler"), taler man om genetisk variation.

http://www.dfu.min.dk/fiskepleje/popgen1.htm

det oven stående fandt jeg under denne link...håber dettte hjælper dig videre

Mvh sverola

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-06 19:57

Nej det er ikke mutation, før ændringen er "blivende"

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-06 19:58

Nej det er ikke mutation, før ændringen er "blivende" ved formering.

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 23-01-06 19:58

Okey, har til dels svaret på mit eget sp nu
http://encarta.msn.com/dictionary_/Mutation.html
Det som definere en mutation er simpelthen "ændrign - hvad det er en destruksiv ændring eller noget der bliver ført videre"

- altså en "fejl" i en gen kan kaldes en mutation... Så fik vi det på plads...

Jeg var dog temmelig sikker på at kroppen ville anse en ændring for en fejl og udskille den forandrede celle..? Hvad får så en "mutation" til at "blive"

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-06 20:05

Det er jo netop det founderlige ved livet - intet er givet på forhånd.
Men mutationen bliver heller ikke - det ændrer sig hele tiden..........heldigvis.
Det er et flot ord som jo bare er tilpasning til givne forhold - den bedste overlever (mutationen)
Bliver man så ved at parre de bedste - knækker filmen og arten bliver dårligere. (indavl)

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 23-01-06 20:09

Det er når der sker en permanent ændring i dna 'et altså arve egenskaberne -livets grundsten om det så kan kaldes

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 23-01-06 20:26

JAR! MEN HVORDAN FÅR MAN EN ÆNDRINGEN TIL AT BLIVE!?!?!
undskyld min iver, men jeg finder det hele utrolig spændende...

Kroppen forandres hele tiden. Men der sidder (forhåbenlig) nogen "retningslinier" i DNA'et således den udskille en syg celle. Er det der man skal ændre noget for at få kroppen til at acceptere en ændring? I stamcellerne?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 23-01-06 20:47

Jamen hvis du læser den link jeg sendte med forrige indlæg ser du sammenhængen!??
Det kan ske ved ydre faktorers påvirkning i forhold til miljø...osv..

Og prøv at læs lidt om gen manipulation...Det er faktisk en "kunstig" mutation

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 23-01-06 20:52

Ved det godt. Men jeg forstår bare stadig ikke hvad der forårsager en permanent ændring i gerner?
Det er jo desuden ikke menneskerne der bliver ramt af stråling der "mutere" men deres børn...
Forældrene har ganske vist "fejlen" i sig og derved potentialle, men ændrigen tager, tilsyneladende, først effekt ved formering ?!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-01-06 21:14

Jeg vil tro, at mutationen fremkommer fordi forældrenes reproduktive celler påvirkes/forandres/delvist ødelægges af den udefra kommende faktor.

Dermed påvirkes børnenes arveanlæg, og mutationen bliver tydeliggjort...

Vaxen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-06 21:18

Far har nogle gener (måske med fejl)
Mor har nogle gener
Barnet får ikke lige mange gener fra hver, så nu er det lidt af et lotteri hvilke gener barnet får flest fra og især om disse fejl kommer med. Det store spørgsmål er jo så .............hvad er fejl og hvad er bare anderledes.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-01-06 21:19

Desuden - mutation forekommer jo hele tiden, og den mutation, der er hensigtsmæssig at have, forbliver efter reglen om "survival of the fittest"

Se f.eks. på menneskets hudfarve, hårmængde, tolerance overfor forskellige fødevarer osv....

Hvad angår udskillelse af muterede celler, så tror jeg det er en kompliceret størrelse... Se f.eks. kræftceller som i sagens kerne jo "bare" er almindelige celler, der muteres og vokser med enorm hastighed. Her bliver immunsystemet ikke alarmeret.
Hver dag i et menneskes liv muteres celler og personligt tror jeg, at disse celler, der er i de fleste tilfælde er ganske uskadelige, lever et celleliv og bliver udskildt som alle andre celler... Jeg ved det ikke....

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 23-01-06 21:30

Så kroppen begynder ikke at bekrige en muteret celle? Men hvrodan kan kroppen så kende foreskel på en muteret celle af dens egen, og en virus???

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-01-06 21:39

Vi bliver jo hele tiden udsat for forskellig påvirkning, der kan forårsage mutationer. Og de samme påvirkninger kan oftest få celler til at dele sig ukontrolleret, så der opstår kræft.
Ja, de mutationer, vi ser er påvirkninger af vores arvemasse. Som viser sig ved deformationer i vores børn. Nogle gange er de arvelige, andre gange er de ikke.

Man undersøger om et stof er "cancerogent" eller "mutagent" ved at udsætte en bestemt slags bakterier for stoffet eller påvirkningen. Derefter undersøger man, hvor mange af bakteriecellerne, der har ændret sig -i forhold til hvor mange, der ville ændre sig uden den samme påvirkning.
Min forklaring er meget simplificeret. Ønsker du at vide mere, så prøv at google på "Ames test", som denne test hedder.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-01-06 22:42

Så vidt jeg ved, vil kroppen ikke bekrige en muteret celle, men kun celler, der er inficeret med udefrakommende stoffer (med mindre, man lider af en autoimmunsygdom, hvor immunsystemet vil gå løs på kroppens egne sunde celler og væv). En mutation kan provokeres af noget udefrakommende, men det er på grund af påvirkning af arveanlæggene og har ikke noget med infektion at gøre.

Her er der en side om immunologi for begyndere - spændende læsning, men kræver bestemt lidt koncentration... Måske du vil finde den interessant?
http://home19.inet.tele.dk/vikinger/Immunologi/Begyndere.htm

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-01-06 22:48

Kig også her:
http://home19.inet.tele.dk/vikinger/Biokemi/BiokemiStart.htm

Handler om evolution og dermed mutation - lidt tættere på emnet....

Nederst på siden kan du klikke dig til indexet - der er flere interessante artikler!

Vaxen

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 24-01-06 22:36

Kendte påførte mutationer opstår når kromosomer i kvindens ægceller eller mandens testikler/sædceller ændres ved ved f.eks radioaktivetråler eller kemisk påvirkning(medicin eller giftstoffer)

Godkendelse af svar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 10-02-06 08:42

Jamen så tak tak da. (havde lidt glemt at acceptere svar sry)
Har ik fået karakter endnu men det så meget godt ud da jeg afleverede...