/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Amalgam i tænderne.
Fra : Birgitta
Vist : 789 gange
100 point
Dato : 23-01-06 14:57

Som det har været fremme i medierne så lykkes det endelig at få iværksat en undersøgelse af klinikassistenters udsættelse for kviksølvdampe i forbindelse med deres arbejde på tandklinikker..

Så mangler vi bare en undersøgelse af PATIENTERNES udsættelse for de samme dampe.. De går jo til stadighed rundt med amalgamet i munden... Klinikassistenterne var kun udsat for dampe i max. 8 timer daglig...

Er I brave kandu-brugere egentlig klar over, hvor stor en del af en amalgamfyldning, der er RENT kviksølv?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-01-06 15:07

Jeg er stor modstander af amalgamfyldinger, og har næsten fået skiftet alle ud til plastic. Sidst jeg snakkede med tandlægen om risikoen, sagde han, at det var værrer for klinikassistenterne, da kviksølvet er mest skadeligt i flydende form???

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 23-01-06 15:53
Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 23-01-06 16:34

Der er vistnok ca. 5o% kviksølv i amalgam + andre ting der også er giftige bare ikke i samme grad.
Har været turen igennem, forgiftning, udskiftning.
Der er også den ulempe, at for at amalgam ikke skal falde så let ud, borer tandlægen ekstra stort i bunden, altså større end karieshullet. Så når plomben en gang går i stykker og skal skiftes, ja så er der ikke meget andet end "æggeskalle"-tynde sider tilbage af den oprindelige tand, hvilket kan vanskeliggøre isættelse af nye plomber, der kan måske blive tale om at lave en krone eller noget andet.
Med plastfyldninger behøves tanden ikke at blive boret ekstremt, det sidder bare fast.
Her er nogle links:
www.fmsd.dk
www.kviksoelv.fri.dk

www.kvicksilver.org
www.queenhealth.com

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-01-06 16:51

Hej, mulberry.
Hvad har du haft af skadevirkninger?
Hvor mange år -og hvor meget har du været udsat for amalgam?

øøh, hvor gammel er du?

Jeg har indtryk af, at mennesker med kviksølvforgiftning af systemet nærmest bliver behandlet som folk med fibromyalgi eller kronisk træthedssyndrom: "Det er nok noget psykisk". Og så væger de fleste at holde mund og bare få skidtet ud.