/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Regulering af råvarer konto
Fra : kaarina
Vist : 595 gange
70 point
Dato : 23-01-06 13:33

Hej allesammen,

HJÆLP !!! Nu har jeg et problem igen og håber nogen kan hjælpe mig snarest.
Jeg har en konto i summasummarum for råvarer som vi køber og er dele af vores færdigprodukt.
Jeg har forskellige konti for vores færdigvarer som vi sælger. Nu, når jeg skal gøre status om vores salg, opdager jeg så, at jeg har ingen bevægelse i min råvarer konto.
Jeg har prøvet at kreditere kontoen og debitere den konto for færdigvarer, som disse råvarer tilhører, men mener ikke dette kan være rigtigt. Hvordan kan jeg registrere, at en del af mine indkøbte råvarer er gået ud igen?
Jeg håber at spørgsmålet er forståeligt.

hilsen
kaarina

Kommentar
Fra : millaboss

Dato : 23-01-06 16:01

Hej Kaarina
Har ikke arbejdet så meget med lagerkonti, men muligheden kunne måske være at dine konti er oprettet forkert, mht til og afgang?
Hej Hej
Millaboss

Kommentar
Fra : kaarina

Dato : 23-01-06 16:30

Hej Millaboss,

Ja, det ka ngodt være, men mit problem er at, jeg har forskellige konti for de færdigvarer vi sælger og de salgspriserer inkluderer allerede indkøbsprisen af alle råvarer. Jeg har haft lagerstyrings spørgsmål her i panelet og svaret var att summasummarum kan ikke håndtere varer som består af forskellige råvarer og forskellige leverandører.

Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, kan ikke tænke mere idag.
Tak for din kommentar.

hilsen
karina

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 23-01-06 17:46

Nå Kaarina, er du nu der igen?

Du ved hvordan der er, jeg har altid flere spørgsmål end du har

Når du køber råvarerne, debiterer du så lagerkontoen for råvarer eller en forbrugs konto i resultatopgørelsen? Det lyder som lagerkontoen.

Når du skriver at du ingen bevægelser har på råvarerkontoen, mener du så også selve købet?

Når du sælger en vare, hvordan udgiftsfører du så omkostningen? Debit forbrug og kredit færdigvarer?

Når du har flere konti for færdigvarer som du sælger, er det så omsætningskonti eller beholdningskonti du mener?

Dit "forsøg" på at krediterer råvarer og debiterer færdigvarer kan være rigtigt, men det komme selvfølgelig an på hvordan resten af bogføringen er foretaget.

Moi moi

Kommentar
Fra : kaarina

Dato : 24-01-06 09:47

Moi moi Leif,

JA, jeg er her og bliver mere og mere forvirret.

Når jeg køber råvarer så debiterer jeg den konto som jeg oprettet og kaldt råvarer under VAREFORBRUG og krediterer banken, mere sker det ikke ?

Mine færdigvarer har jeg oprettet hver deres egen konti under VARESALG og når jeg sælger krediterer jeg de tilsvarende konti og debiterer banken.

Håber ikke, at alt hvad jeg har lavet er helt forkert, men min " bogholderi 2 baggrund er 2 ugers kursus.

hilsen
kaarina