/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
prisudvikling gennem 60 år
Fra : karenD
Vist : 27957 gange
50 point
Dato : 23-01-06 12:24

Hej alle

I forbindelse med svigerfars 60 års fødselsdag søger jeg priser fra "gamle dage". Det kan f.eks. være prisen på en liter mælk i 1950 eller lign. Findes der hjemmesider om emnet hører jeg også gerne om det.

Venlig hilsen Karen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-01-06 12:45

Du kan evt. bruge denne prisberegner fra Danmarks Statistik

http://www.dst.dk/Statistik/seneste/Indkomst/Priser/Prisberegner.aspx

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-06 13:26

En sodavandsis kostede 25 øre
En isbåd kostede 50 øre
En salmiakstang 10 øre

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 23-01-06 13:52

Lidt liv fra den gang http://www.blomhoej.dk/hanses_bog/1946-50/

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-01-06 14:05

det er egentlig sjovt at alle kan huske hvad en salmiakstang kostede dengang

en pinnociokugle kostede forresten 1 øre (kan man stadig få dem i løs vægt ???)

en pakke lucky strike cigaretter til 3-4 kr (cigaretterne blev handlet til langt over 600% overpris pga mangelen)

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 23-01-06 14:23

hej.
desværre kan ikke se længere end til 1980 på danmark statestik.
men jeg har arvet en gammel kontrabog fra 1979 som mine forældre havde ho vores lokale købmand.
der koster følgende: 1 rundstykke 90 øre,1 fransbrød 580, 1 jyllands posten 240, 1 liter sød 305
sodavand 2.00og 1 kilo salt 1.30

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 23-01-06 14:24

Hej - jeg så lige på gamle breve jeg havde liggende! i 1954-55 kostede det 30 øre at sende et brev i Danmark.
V.H. Kamma

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-01-06 14:31

Jeg kan fortælle, at min mor købte sko til børnene, to par til hver 18 kr. Og min ældste søster fik et par til 25 kr. det var i juli måned 1956. En natkjole kostede 15 kr. -Damefrisør, 7 kr. Mejeriudgifter for august måned 1956 til familie med 2 børn: 68 kr.

Hør her, jeg fandt lige en halv, gammel avis i min mors gemmer: En "Berlingske Tidende" fra 22. maj. 1955.
Annoncerne fortæller:
10 Phønix cigarillos................................2.75
Gabardine Frakke, helulden kamgarn...228kr
Wiltontæppe fra "Aulin" 200x140...........99.85kr

---Sjovt nok var præmierne for krydsogtværsen på 300kr, 150kr og 50kr. Og det er vel ikke så forskelligt fra i dag...

På forsiden bliver årets kølige maj-vejr sammenlignet med andre år, bl.a. d. 24. april 1950, hvorfra der er et billede af ret afklædte mennesker, der soler sig på Bellevue.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-01-06 14:41

atter en nostalgitråd . det er da heller ikke til at stå for

i 1946 kostede et rugbrød 58 øre - det gjorde en pilsner også

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 23-01-06 14:50

Hej allesammen
Det er bare super med så mange forskellige ting - bare klø på...
Karen

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 23-01-06 15:12

Et halvt franskbrød med glasur 50 øre en sodavandsis 25 øre 5 lærlige smøger 95 øre

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-01-06 15:39

jeg har fået fortalt at min mor i 1948 fik en ny skræddersyet frakke lavet i en dyr forretning til den nette sum at 40 kroner og så var der oven i købet pelskrave på

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 23-01-06 17:58

Det er jo krønike tid, I 1967 - hvor pigerne gik i hotpant og lårkort fik jeg 452.oo kroner i måneden som handelselev - så kom jeg op at skændes med direktøren om en feriegodtgørelse jubiiiiiiiii det fik jeg 50,- ud af i godtgørelse, det var edermame tider.....

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 23-01-06 21:58

ja de tider i 1962 fik jeg 242.00 kr. om måneden i løn,som koloniallærling med en lønstigning på
hele 50.00 kr.om mdr.de efterfølgende år.
I 1966 da jeg var udlært og rejste til København fik jeg 1300.00 pr mdr.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-01-06 22:33

Af en eller anden grund husker jeg især slik fra den tid: "spisepapir" til 5 øre pr. stk. Og forvandlingskugler til samme pris. Man kunne købe nogle sjove piber af sådan noget voks-agtigt noget. De var gennemsigtige og indeholdt farvet saft. Når man havde bidt spidsen af og suget saften ud, så kunne piben tygges som en slags paraffinagtigt tyggegummi. 50 øre.
Ti-øres salmiakstangen blev rullet sammen og lagt ned i en kapsel. Så kunne man slikke og slikke, -og slikke. Den holdt rigtig længe.
Ildbolsjer, 5 øre. Det var nærmest store brune pastiller, der var forrygende stærke. Der findes ikke noget med den smag i dag...
Når vi børn havde 50 øre, så løb vi over til købmanden og købte flormelis i løs vægt i en hvid papirspose. Der var klumper i. mmmm. Og vi suttede på en finger og stak den ned i det hvide pulver... --Ikke så sært, at vi fik huller i tænderne.. Det der med regelmæssig tandbørstning var der ikke rigtig tid til med 4 børn... -Jeg har været 6-7 år. Så det har været omkring -55.
En stor kakao-ispind kunne man også være heldig at få til 25 øre. De fleste flødeis kostede ellers 50 øre.

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 23-01-06 22:47

jeg kan også huske de 10 øres salmiakstænger, som vi rullede sammen i en mælkekapsel og gik og slikkede på,der var også de små lakridsfigurer til 1 øre.

jeg gik meget ud som barnepige(dreng) og fik 1 krone pr. barn for en aften.
1 barn 1 krone 2 børn 2 kroner osv.
det var ca. i 1955.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 24-01-06 00:19

Ca. 1950 kostede en rund flødeis is (det var de små) 15 øre, en firkantet flødeis is kostede 25 øre.
20 stk cigaretter steg omkring 1962 fra 3,20 kroner til 3,40 kroner, og jeg mener at huske at man dengang endnu kunne få 5 stks pakker med Camel cigaretter til ca. 75-85 øre.

1958 kostede en citronsodavand 28 øre, en appelsinvand var dyrere, omkring 30-32 øre. Det var Kosmos vand fra Esbjerg med patentprop. Øvrige fabrikater kunne være et par øre dyrere.
Foråret 1960 kostede en lille transistorradio ca. 375 kroner, men sa var det også med 4 transistorer. Det skal sammenlignes med at en månedsløn var ca. 750 - 800 kroner for en kontormand. Kvinder fik dengang fortsat lavere lønninger end mænd. Jeg mener en kvinde fik ca. 100 kroner mindre om måneden.

1961 kunne man også få en cykel for knap 400 kroner, men så var det ikke mærkevare, kun en den lokale cykelhandler selv havde samlet. Altså en ret stor del af månedslønnen.

Et Sort-hvidt fjernsyn kunne ved kontantbetaling i slutningen købes hos den lokale Radiohandler for ca. 1850 kroner, men så var det også med jalousi til at trække foran den grimme skærm når det ikke var i brug. Skærmen var vel ca. 14 tommer i størrelsen, men vi havde gode øjne, og lyset i stuen blev helt slukket når vi skulle se TV.

llerede ca. 1950 kunne man også købe køle- og fryseskabe. Det var med en vældig tyk korkisolering, og egentligt ret små indvendigt.
Man kunne få et Artika skab for ca. 4800 kroner. Hvilket vistnok var så rigeligt en arbejdsmands årsløn. Kompressor var ekstern og brugte en hel del strøm. Strømmen dengang kostede ca. 20 øre pr. KwH og var jævnstrøm hos os. Timelønningerne var vel maksimalt ca. 2 kroner så det var en stor del af timelønnen, og den brugte faktisk ret meget strøm.

Artika (det mener jeg da huske det hed) blev iøvrigt forløberen for den nuværende meget store og meget effektive Vestfrost fabrik hvor man laver både køle- og fryseskabe, men vistnok mest som OEM produktion. D.v.s. for andre firmaer hvorefter man sætter de pågældendes mærker på.

I dag uhyre meget udbredt indenfor radio-tv- og computerproduktion.

mange hilsener og håebr det bliver en god fødselsdag fra 64-årig

Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 24-01-06 00:30

Jeg glemte helt at et Tempus ur, men uden garanti kunne ved kontant betaling fås for 180 kroner i 1956. Gad vide om urmageren opgav det til skattevæsenet. Dengang kunne det være meget dyrt at tjene et par kroner ekstra.
Alle gav den samme procent i skat, men hvis man kom under eller over et vist beløb, så blev beløbet enten fradraget eller tillagt en procent.
Hvis man således tjente eksempelvis 4000 kroner (jeg husker ikke eksakte beløb) så blev man beskattet af 4.000 +/- 0%, men tjente man 3000 kroner blev man beskattet af 3000-10%, altså af 2700 kroner, og hvis man tjente 5000 blev der tillagt 10% så man blev beskattet af 5500 kroner.

En forhøjelse på bare 2 kroner kunne således føre en op i en højere tillægsklasse og i værste fald koste hundredvis af kroner i ekstra skat.

Jeg mener at huske min far engang blev forhøjet 2 kroner fra vistnok 10.999 til 11.001 kroner og dermed kom af med et par tusinde kroner mere i skat. Det blev lavet om omkring 1957-58 og derefter blev de højeste procenter til gengæld omkring 125%.

I 1965 var grænsen hvor man kom op på højeste procent omkring 22.000 kroner for ugifte, og 25.000 kroner for gifte, hvorefter skatten var 125% af indkomsten, MEN betalte skatter kunne fratrækkes, så den reelle skat blev aldrig mere end 50%, hvis man da kunne skaffe pengene til at betale skatten med. Børnetilskud blev fradraget i skatten, og hustruens indkomst indgik i den samlede indkomst og dermed også i skattens beregning. Nok derfor grænsen for gifte mænd var 25.000 kroner. Det var dengang usædvanligt at kvinder tjente nævneværdige beløb når først de var gift, men indtil giftermålet kunne kvinderne ved kontorarbejde nok tjene omkring 625 kroner om måneden.
mvh
Ejvind

Accepteret svar
Fra : Varla

Modtaget 50 point
Dato : 24-01-06 00:49

Det er mærkeligt som erindringen om nogle priser kommer listende - sådan lidt spredt - når først man er begyndt at tænke over dem. Men spørg mig ikke hvorfor de kommer og så i den rækkefølge osv.

I efteråret 1966 kostede et halvt kilo margarine Idengang sagde et pund margarine - dvs. fortsat 500 gram) ca. 1,18 kroner for mærkevare, men det kunne hos Droob i Esbjerg oftest købes for ca 88 øre pr pund.

Et månedsbudget til hovedagelig kost kunne for os to nygifte gøres for ca. 325 kroner, men da vi begyndte at føre regnskab og købe tilbud så fik vi faktisk den månedlige udgift ned på omkring 250 kroner, selvom der den 3. juli 1966-1967 (jeg husker ikke det præcie årstal, kun datoen) blev indført en moms på 10% - også på madvarer.
Jeg tror det var 1967 momsen blev indført. At jeg husker datoen var fordi det er min hustrus fødselsdag, og den husker jeg fortsat.
mvh
Ejvind

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 24-01-06 00:52

Til at købe alle de is og lakridser skulle der tjenes penge.

http://www.skoletjenesten.dk/materialer/arbejdermuseet/folket.pdf
Citat
Løn 1946:
Faglært timeløn, København:
2,86 kr. (mænd)
Ufaglært timeløn, København:
2,65 kr. (mænd)
1,73 kr. ( kvinder)

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 24-01-06 01:04

Og helt uden for spørgsmålet

http://www.hk.dk/hkwww/afdeling/odewww.nsf/GraphicLookup/AWIN-4T4C5B/$FILE/1897%20til%20nu.pdf?OpenElement
Citat
Filmen "Ditte Menneskebarn" får stor succes ind- og udenlands
Første elektroniske computer
Atomprøvesprængning på Bikini-atollen
Første automatiske samlebånd
Russerne rømmer Bornholm
Midlertidig lov om lørdagslukning kl. 14 vedtages
Slagterikonflikt standses ved lov
Engangsskat
Årets hits: Du skal ikke gi' mig roser, Det bli'r aldrig det samme igen, Five Minutes More, It's been a long
long Time, O mein Papa og Pigalle

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-01-06 08:01

Altså 1966 er året (Måske tillykke Varla med 40 års bryllupsdagen)
En Volvo 210 stationscar kostede ca. 16.000
En lærlinge ugeløn skiftede fra 52 kr. til svendeløn 390 kr.
To vielsesringe ............over 100 kr.
Og naturlivis købte man drittelsmør hos ismejeriet

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 24-01-06 08:45

De 40 år nærmer sig hastigt, så tak til Emesen.
Min første bil, en brugt Opel P2 model 1961, men ikke den store 1700 model, kostede i slutningen af 1964 som brugt 11.500 kroner. Det var efter datidens forhold en ret stor bil - sammenlignet med eksempelvis alle småbilerne, Opel Kadet, Ford Anglia, "Hundehuset" - som kunne fås i både en Morris og en Austin version, begge med 850 ccm. motor mener jeg, men sikken vejbeliggenhed, og så var de forhjulstrukne, men med et lidt vanskeligt gearskifte, især ved nedgearing. Der var der man skilte drenge fra mænd. Drengene var hurtigere til at lære det.
Sammenlignet med i dag og bilens faktiske rummelighed, så var den vel ringere end de fleste små biler i dag, og selv om motorernes ccm er blevet lidt mindre, så er der i dag langt større hestekraft (eller hedder det Watt ?), og brændstoføkonomien var dengang elendig. Vi syntes det var særdeles fint hvis vi kunne komme på i nærheden af 10 km./literen. Olieskift var hver 1500 km, og dækkene stort set samme stykpris som i dag.
mvh
Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 24-01-06 08:58

PS Det var i slutningen af 1961 man kunne købe et TV for 1.850 kroner, hvilket var 2 fulde månedslønninger før skat for en nyudlært kontormand.
Det var alt jeg kunne skaffe fordi jeg 2. november 1961 skulle begynde min militærtjeneste, og der fik man de første 6 måneder 3,00 kr pr. dag, de næste 6 måneder 3,50 kroner pr. dag og de sidste 4 måneder 4,00 kroner pr. dag og jeg oplevede ikke nogen form for dyrtidsregulering af disse småbeløb. Det ville nu nok heller ikke have givet en hel 25 øre og derfor været for bøvlet at administrere.
Skatterne blev betalt bagud, og jeg husker fortsat min første skattebillet i 1959.
Jeg havde været i lære i 4 ½ måned, og skattebilletten blev 12,64 kroner forelt med 8 rater på hver 1,58 kroner i 1959. Det var første, eneste og sidste gang jeg sagde til kommunekasseren: "Jeg vil gerne betale det hele med det samme".

Det var tider - hva ?
mvh
Ejvind

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 24-01-06 12:20

Hej allesammen.
Det her går jo rigtig godt. Er der nogen, der har priser fra 70'erne?

Ideen går ud på, at til min svigerfars fødselsdag, vil vi ialt 17 børn, svigerbørn og børnebørn hver læse en lille tekst op med "dengang bedstefar var på min alder". Dvs min ældste søn kan f.eks. sige: "Dengang bedstefar var på min alder tjente barnepiger 1 kr. pr. barn pr. aften, og det kostede 30 øre at sende et brev i Danmark."
Og da jeg nu lige er fyldt 30, vil jeg skulle sige noget fra midten af 70'erne

Venlig hilsen fra en glad Karen

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 24-01-06 13:00

70erne blev helt specielle. Inflationen tog fart, energikrisen omkring 72-73 - bilfrie søndage. Olie- og benzinpriserne steg voldsomt.
1000 liter brændselsolie steg ret pludseligt fra ca. 200 kroner til et to-tre tusinde, skatteministeren lagde sit oveni. Så procentuelt var det nok den voldsomste stigning nogen har oplevet i nyere dansk tid.

Siden oliekrisen er brændstof da også steget, men det er over ca. 30 år. og selv de seneste ret voldsomme stigninger er procentuelt meget mindre, men det er ved at være på høje tid vi tænker på andre energiformer som brintbiler, vindmøller, solceller osv.

Men hensyn til månedlige lønninger, så mener jeg de steg noget lignende som her nævnt:
1966 ca. 2.000
1967 ca. 2.400
1968 ca. 2.700
1969 ca. 3.400
1970 ca. 3.600
1971 ca. 4.000
1972 ca. 4.100
1973 ca. 4.800
1974 ca. 6.200
1975 ca. 7.000
1976 ca. 7.500
1977 ca. 7.900
1978 ca. 8.500
1979 ca. 10.000
1980 ca. 10.500
1981 ca. 12.200
1982 ca. 13.600
1983 ca. 14.500
1984 ca. 14.700
1985 ca. 14.800
1986 ca. 14.900
1987 ca. 17.500
1988 ca. 17.800

Håber det kan bruges til noget.
mvh
Ejvind

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 24-01-06 18:10

En tur på biblioteket i de gamle aviser kan også give nogle gode ideer til formålet.

Godkendelse af svar
Fra : karenD

Dato : 29-01-06 11:35

Jeg lukker tråden her, med en tusind tak for de mangeartede svar. Point til Varla, da Ejvind virkelig har lagt sig i selen her. Tak for svaret Varla. Venlig hilsen Karen