/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gennemstrømningsvandvarmer
Fra : LARS.ANDERSEN
Vist : 4263 gange
100 point
Dato : 23-01-06 10:39

Hej

Jeg har et næsten 30 år gammelt oliefyr, hvor der blev monteret en naturgasbrænder for ca. 15 år siden. Vi har haft besøg af en blikkenslager pga. nogle fejl ved anlægget og han sagde, at det godt ville kunne betale sig at udskifte fyret til et mere moderne kondenserende naturgasfyr.

I forbindelse med anskaffelse af nyt naturgasfyr vil vi gerne have et der er noget mindre end vores nuværende, som er rimeligt stort (ca. 60 cm bred, 75 dyb og 170 høj). Derfor har jeg overvejet om man kan bruge en gennemstrømningsvandvarmer i forbindelse med et naturgasfyr? Vi er en familie på 5 (2 voksne og 3 børn), så vores varmt vandsbehov er nok relativt højt.

Hvis en gennemstrømningsvandvarmer ikke kan eller bør anvendes, hvor stor varmtvandsbeholder bør man så anskaffe?

Venlig hilsen
Lars

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 23-01-06 10:42

Gennemstrømningsvarmeren bruges normalt kun til fjernvarme. Ved naturgasfyr, har du ikke tilstrækkelig kapacitet til at kunne styrttappe varmtvand, derfor skal du have dig en beholder.

Til jeres familiestørrelse ville jeg vælge 80 - 120 liter. Ved teeagedøtre måske 120 - 150 liter.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 23-01-06 11:06

Viesmann, er et fint mærke indenfor alle mulige typer gasfyr bl.a. Se her:

http://www.pelvvs.dk/1/576/vitodens-200.html

Væghængt og med gennemstrømning, måske det var noget for dig.

Hilsen Keldd (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 23-01-06 11:24

Ved at kigge lidt nærmere her:
Kondenserende gaskedel som gennemstrømnings- eller kombikedel: 8,8 til 26 kW.
Så måske, du skal have en beholder på væggen, som buffer, hvis dit varmtvandsbehov,
er lidt over det normale.
Hilsen Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : LARS.ANDERSEN

Dato : 24-01-06 09:19

Tak for svaret 3773. Jeg skal på et tidspunkt have en blikkenslager ud for at give et tilbud på udskiftning af fyret, men nu er jeg blevet lidt klogere. Mange tak for svaret!

Lars

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 26-02-06 11:05

Hej
Du skal ikke købe en genmenløbsvandvarmer den er ALT fordyr at bruge.
Jeg tror du har brug for en vandvarmer på 110 liter, så kan du slukke for dit gasfyr om sommeren,
vi har selv en 110 litters vandvarmer til 6 personer( 2 voksen + 4 børn) det rækker fint til os....den bruger vi også om sommeren , for vi har stokerfyr......

Held og lykke ... der er mange muligheder