/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Andre operativsystemer / Spørgsmål
10  miritdk 585
kommunikation
Fra : migBECOOL
Vist : 3285 gange
110 point
Dato : 22-01-06 21:31

Hjælp jeg har om kommunikation og har brug for lidt hjælp med hvordan man kommunikerede i gamle dage

hvis i kan hjælpe med nogle hjemmesider ville det bare være rigtig godt

på forhånd tak

Michael

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-01-06 21:38

På Øen Gomera havde de et fløjtesprog det bruges endnu, dog mest
til turisters fornøjelse.

Kommentar
Fra : migBECOOL

Dato : 22-01-06 21:39

har du ikke en msn så kan vi skrive der
har virkelig brug for oplysninger

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-01-06 21:46
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-01-06 21:50
Kommentar
Fra : migBECOOL

Dato : 22-01-06 22:16

ja tak
men en hjemme side ikke noget fra google alså en hjemme side hvis du kan finde en

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 22-01-06 23:28

Kommunikerede i gamle dage !!

Hvornår er "gamle dage" ?

Hvilken form for kommunikation er det du ønsker besked om ?

Nu kan du selv vælge her http://da.wikipedia.org/wiki/Kategori:Kommunikation

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : migBECOOL

Dato : 22-01-06 23:30

for 50 eller 100 år tilbage...

hvordan de kommunikerede med hinanden har du en email vi kan skrive over

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 22-01-06 23:33

Du kan vel skrive her ?
Andre kan sidde inde med gode oplysninger.

Kommentar
Fra : migBECOOL

Dato : 22-01-06 23:34

okay
haar du flere oplysninger om kommunikation... den før var ret god

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-01-06 00:14

Den der med at tænde bål da lilleprinsen blev født er et godt eksempel på hvordan man kommunikerede over afstande i gamle dage!

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 23-01-06 00:16
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-01-06 00:18

At man så måtte venter på en rytter eller båd med mundtlig meddelse om hvad der helt nøjagtigt var sket er noget helt andet! Svarede lidt til ugebladende i dag! Fyldstof indtil den rigtige nyhed kom frem! S¨på den måde er vi ikke kommet særligt langt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-01-06 00:18

tedd - bål i good old days for mellem 50 - 100 år siden ??? .... for hulan da !!!!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-01-06 00:21

Der står da fileme intet om 50 til 100 år i spørgsmålet, miritheks

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-01-06 00:24

Ok for 50 års tid tilbage kommunikerede man med noget der hed fastnet telefon!! Bestod af en telefon ligesom idag men man skulle sætte et stik ind i væggen, der blev ejet af TDC! (ikke væggen men stikket) Det var de gode gamle dage før farvetv!!! (TV i sort/hvidt kun)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-01-06 00:27

Kan sg da ikke gøre for jeg kan huske tilbage til Gorm den gamle vel?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-01-06 01:26

oh ja og man sendte BREVE - det var billigere end at telefonere (for dem der havde telefon)

ps - der var dele telefoner så man kunne slås med naboen om hvem der skulle ringe (partstelefon)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-01-06 01:29

Og man fik et telegram til sin konfirmation, nogle fik endda flere!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-01-06 01:29

haha - telegrafen skulle benyttes via posthuset.

Nogle kontorer havde telex - før telefaxen kom til - store sager - og så var der telegrafen der ikke var død endnu - lol.

De kunne ski morse dengang - hvem kan det idag hvis det ikke lige er i militæret/søværnet eller hos spejderne ??????????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-01-06 01:30

tedd - de telegrammer var både i strimler og som købte flotte telegramkort -

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-01-06 01:32

Pigerne kommunikerede man slet ikke med forøvrigt! Der var ikke noget med sms dengang!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-01-06 01:36

Morse! Det lærte man da ved at læse Anders And?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-01-06 01:37

pladder tedd - det gjorde man jo netop begge veje - og meget - hold da op hvor mange 10 ører man havde til telefonboksene så ingen opdagede det ggg

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-01-06 02:36

10 øre for at ringe til en pige! Så var det da billigere at købe dem der stod på gaden, hvis man ellers kunne kommunikere med dem! Ak ja ungdommen nu om dage! De aner ikke hvor let de har det!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-06 09:37

Der blev også givet besked med kirkeklokkerne.
En trompetér blev også brugt.
Flag bliver brugt den dag i dag.
Vægterne gik rundt i gaderne og proglamerede hvad klokken var.
Mælkemanden og kørende bager7slagter havde også en god historie med.
Den lokale smed var tit arnestedet for de bedste historier.
Præsten var også en pålidelig kommunikationsformidler.

Kommentar
Fra : migBECOOL

Dato : 23-01-06 13:27

har mere har brug for meget

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-01-06 14:12

emesen - vægterne gik rundt i gaderne og sang klokken var slagen - idag går de også rundt men synger ikke lige

åhh ismejerierne var meget leveringsdygtige til socialsladderen - ganske fornøjeligt

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-01-06 17:01

Så var der jo osse brevduer og post dillegence og der skulle ligge en kro med friske heste for hver 30 kilometer! (30 kilometer var før togene det der svarede til en dagsrejse!) Disse kroer er dem der i dag benævnes som kongelig priviligeret kro!

Man havde osse et system af spejle man kunne signalisere med før telegrafen blev opfundet, men det virkede desværre kun når solen skinnede. Tror det blev kaldt en heliograf!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-01-06 17:03

Og så brugte man naturligvis kirken til at komme med offentlige bekendtgørelser og love! I gamle dage blev man jo straffet hvis man ikke mødte op til gudstjenste om søndagen!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-01-06 17:06

jakjoe havde snuppet brevduerne, sorry

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-06 18:52

Der var jo også den stiltigende kommunikation, hvor man brugte "sigende blikke"

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 110 point
Dato : 23-01-06 19:26

Den hører vist mere under samme katagori som viftesprog, emesen

Hvad de adelsdamer dog ikke kunne sige med deres vifter!

Godkendelse af svar
Fra : migBECOOL

Dato : 12-02-06 23:58

Tak for svaret tedd. Jeg fik 11 i karakter i mit projekt P.g.a hjælpen fra alle jer kandu'er hehe tak tak

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-02-06 00:24

Tillykke med det!