/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Seler
Fra : mapse
Vist : 3240 gange
100 point
Dato : 22-01-06 17:29

Hejsa. Jeg vil lige høre jer, om I har erfaringer med seler til hunde. Jeg har en stor labrador, som trækker meget. Jeg går altid løs med ham, men hvis andre i familien skal gå med ham er det i snor, og så trækker han helt vildt meget. Jeg har tænkt på om det ville være sværere for ham at trække, hvis han havde en sele på. Er der nogen af jer der ved det - og har prøvet det?? Kærlig hilsen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-01-06 17:33

At bruge en hunde"sele" er at foretrække.

Hunden trækker ikke, når den har en sele på.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 22-01-06 17:37

En sele du tænker vel på snude sele
for en almindelige sele der vil den stadig trække
det bedste ville jo være at lære de personer der skal gå med ham, hvordan de skal gå med ham.
Det er billigere i længden

Men du kan få en snude sele som skulle få den til at gå roligere den virker lige som en grime og nogen har god erfaring med det andre har det ikke, det er igen hvordan den får det lært.

Så du må nok bruge lidt mere tid med at få den lært ikke at række.
MVH Bevi54

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 22-01-06 17:38

Jeg har en pointerblanding og han er også bomstærk og trækker.

Jeg har købt en grime til ham og det hjælper. Han kan ikke lide at have den på og forsøger hele tiden at krænge den af, men jeg kan nu bedre styre ham.

Olivers grime er af fabrikatet Halti.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 22-01-06 17:39

Hvorfor trækker den ikke da?

Kommentar
Fra : Mamaq

Dato : 22-01-06 17:47

Jeg bruger kun sele, halsbåndet blev smidt ud da jeg fik min hund.
Køb ikke en af de seler der strammer ned under forbenene. Det er dyrplageri.

Hunden kan stadig trække når den har sele på, men den er lettere at holde.
Først og fremmest skal du nok lære den at lade være med at trække. Gå selv med den i snor et stykke tid, hvor du hver gang den trækker siger højt NEJ til den.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 22-01-06 17:48

Hej Jimmy17.
Det er fordi, hvis den prøver på at trække, vil dens hoved dreje, så den kommer til at se bag ud, det er den mest skånsomme trækaflastning til hunden da det ikke skader hunden.
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 22-01-06 17:48

Hvis han får en sele på, undgår han i hvert fald at få skader på sine halsmuskler/sener/knogler og/eller diskusprolaps.

Det er vel primært derfor, man vælger en sele.

Jeg ved ikke, om hundene ikke trækker, når de har sele på, da jeg ikke selv har prøvet at bruge sele. Det tror jeg nu nok, at de kan.

bevi54: Med snudesele mener du så en halti?

Jeg har set eet par stykker i brug, men det var ikke med de bedste resultater. Jeg tror, at det kræver, at man læser brugsanvisningen ordenligt og øver sig/træner hunden i at bruge den.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 22-01-06 17:50

Personligt ville jeg aldrig vælge en snudesele... Men det er måske et spørgsmål om temperament

Vi købte i sin tid en sele her: http://www.kenjan.dk/, da vores schæfer også trak rigtig meget.. Problemet blev løst med det samme, den fik selen på.

Selen koster lidt, men er superkvalitet og varer hundens liv ud....

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 22-01-06 17:51

Hmm.. Kommaet var for tæt på: http://www.kenjan.dk/

I øvrigt er det læderselerne, jeg taler om, der går hen over brystet på hunden... God for hunden, god for os..

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 22-01-06 18:20

En snudesele er en reel mulighed, men når det er sagt er opdragelse en bedre metode. En labrador er generelt en medgørlig hund, når den er trænet. Søg retrieverklubbens træningslads i dit område, så du lærer at håndtere ham.
http://www.dansk-retriever-klub.dk/

mvh
qfha

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-01-06 20:30

En snudesele kan jeg ikke anbefale, det er heller ikke den type sele, som bliver omtalt i mit første indlæg.

Men en sele i stil med denne http://www.avifauna.dk/product_info.php?products_id=4964

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 22-01-06 21:57

Hej

Mht. til snudeseler tror jeg helt klart det afhænger af temparamentet - selv foretrækker jeg snudeseler/grimer. Har selv brugt en da jeg boede hjemme og min mor nogle gange skulle lufte hunden. Vi gjorde det at vi brugte en snor med 2 karabinhager og satte en i grimen, mens den anden kom i halsbåndet, grunden herfor var at vi stadig kunne trække hvis hun blev for vild (i halsbåndet) og ellers bare stramme grimen, (med den karabinhage i grimen) hvis dette blev nødvendigt.

Igen mht. alm. seler er jeg helt enig når der bliver sagt ALDRIG de der strammer under forbenene..

Håber at du bliver klogere...

Hilsen DcH

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 22-01-06 22:34

Jeg er stor tilhænger af snudesele (grime).
Mange gange går jeg med ham med snoren i halsbåndet og grimen bare sat om snuden og det hjælper så han ikke trækker så meget.

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 100 point
Dato : 23-01-06 11:11

Snuden på en hund er et ekstremt følsomt område, som jeg synes, man kun skal bruge i ekstreme tilfælde. Uden jeg ved det, formoder jeg, at det er forbundet med ubehag for hunden at blive holdt tilbage her, og det er derfor, det virker.

De seler, jeg taler om fra Kenjan, er mage til dem, politiet bruger. De er lavet af ægte læder med et tykt lag filt på indersiden så den ikke gnaver. Den virker ved rent fysisk at holde hunden tilbage med en "rem", der går henover brystkassen - ikke benene!!!
Der er intet ubehag overhovedet for hunden, den bliver ganske enkelt bare bremset/holdt tilbage.

Vi købte en sådan sele fordi vores hund trak rigtig meget - så meget, at jeg selv havde svært ved at gå med ham. (Det var ris til egen R**, vores hvalpeopdragelse var mangelfuld på dette område).
Det blev en ren fornøjelse at gå med ham med den sele, der ikke strammer, ikke kvæler og slet ikke gør ondt på hunden. Samtidig fik vi ikke trukket vores arme helt af led, og andre mennesker kunne også lufte ham - selv børn.

Vi forsøgte os selvfølgelig med billigere seler, men opgav med det samme. De var simpelthen ikke gode nok.... Sådan noget nylon-hurlumhej, der gnaver i huden, eller snudesele, som vi kun gav vores hund på en gang - og derefter direkte i skraldespanden.. Det kunne vi ikke byde ham.

Kenjan selen gav vi vist omkring 350 kr for og det er nu omkring 7 år siden. Den se dårlig nok brugt ud, selvom den har været med i vandet, sandet, sneen og mudderet... Det er virkelig kram...

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : mapse

Dato : 23-01-06 21:18

Tusind tak til jer alle sammen for hurtige og gode svar. Jeg giver pointene til Vaxen - og kan kun være glad for at jeg vist nok har sådan en sele liggende - en jeg har brugt til sporsele engang. Men som også er købt hos Kenjan, så jeg tror det er den samme. .Det skal fluks prøves i morgen.
Kærlig hilsen
Mapse