/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Trådløst netværk.
Fra : Fijala
Vist : 665 gange
100 point
Dato : 22-01-06 16:36

Da jeg nu har indkøbt endnu en bærbar vil jeg have trådløst netværk i huset. Jeg har i forvejen en router og 2 stationære samt en bærbar på et lille netværk med kabler. Samtidig sidder der et indstik kort til trådløs der bruges når knægten er på gymnasiet, da det er sådan de kører der.

Nu har vi så indkøbt ny bærbar med indbygget trådløs 54mbit netkort i. Der er også alm netkort i.

Hvad skal jeg vælge. Kan den nye bærbare finde ud af at gå trådløst på nettet her hjemme og også på gymnasiet. Det er jo 2 forskellige netværk. Måske spørger jeg dum, men det er så pga. uvidenhed.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-01-06 16:37

Indstik kortet sidder selvfølgelig i den gamle bærbare

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 110 point
Dato : 22-01-06 16:56

Lige umiddelbart så Ja.

formoder der er XP installeret........

når du starter den bærbare op fortæller den at der er fumdet nyt Trådløst netværk
her vælger du dit eget net, indtaster den kryteringsnøgle du har, og tilslut
du vil så fremover automatisk blive koblet på når du starter den bærbare op
samme procedure skal du også igennem på gymnasiet eller hvor du ønsker
at koble på, og kender kryteringsnøglen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-01-06 17:01

XP Pro SP2.

På gymnasiet virker det allerede med indstik kortet, men da han nu skal til at bruge den nye bærbare var jeg jo pludselig i tvivl om den kunne finde ud af begge dele.

Har du et forslag til hvilken trådløs router jeg skal købe.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-01-06 17:03

Nu er jeg med.

Den finder selvfølgelig de trådløse netværk der er tilgængelige og så vælger man den som man nu vil. Smart.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-01-06 17:13

Jo, du kan sagtens koble dem begge op. Et trådløst netværk kan normalt håndtere op til 127 enheder, så der skulle det sagtens lade sig gøre.

Du skal selvfølgelig indstille den nye til at følge de indstillinger du har i din router.
Det samme SSID, samme krypteringsform (WEP eller WPA) og nøgle, tillad dens MAC-adresse at komme på dit netværk.
Hvis du beder den nye om at koble sig på dit netværk, ved angivelse af netværksnavnet (SSID), så finder den selv den kanal routeren køre på.

Bruger du MAC-filtret, så slå det fra, så du kan komme ind på netværket, og du kan få sat dens MAC-adresse ind i filtret, før du slår filtret til igen.
HUSK at skjule dit SSID

Med skjult SSID, kryptering og MAC-filter, skal fremmede igennem tre nåleøjer for at kunne udnytte din forbindelse.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 22-01-06 17:27

hmm "Har du et forslag til hvilken trådløs router jeg skal købe. " ??
den var svær...
men ville selv bruge enten linksys eller dlink
www.linksys.com og www.dlink.dk

alternativt kan du også købe et access-point som bare skal kobles til din nuværende router

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-01-06 17:30

dk

jeg har hørt om acces-points men har aldrig rigtig vidst hvad det er

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-01-06 17:35

Da min router er en Level One, vil det måske være nærliggende at købe en sådan fætter eller ???

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=174409

Kommentar
Fra : dk

Dato : 22-01-06 17:38

næ. man lære så længe man lever.............
bare det skal være på min. 54 Mbit
11Mbit er ved at være udgået.

ikke fordi du skal vælge dette her, men bare ment som link til din info
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18513

Kommentar
Fra : dk

Dato : 22-01-06 17:42

udmærket valg,
man får som regel det bedste resultat ved at bruge samme mærke hele vejen igennem

Godkendelse af svar
Fra : Fijala

Dato : 22-01-06 17:49

Tak for svaret dk.

Jeg var jo lige inde og kigge på Linkseyen, men der er jo dodt nok lige en lille hund dyrere.

Tak for bistanden, og jeg vil så bevæge mig ud i den trådløse verden

Også tak til dig Severino

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-01-06 17:54

Den største forskel på forskellige routere med access-point (tilslutnings punkt),er den menu der er i routeren, som du i reglen kan tilgå fra din webbrowser.
Generelt går indstillingerne ud på det samme, nemlig at indstille og oprette forbindelser til de tilsluttede enheder.

Jeg bruger selv to routere i mit netværk. Hovedrouteren som er koblet på bredbåndsmodemet er en TopCom WBR 654 med 11-54-108Mbit AP. Hertil er tilsluttet en GreyCom 16 ports switch, samt en BlueTinum ruter med 11-54 Mbit AP og så min IP-telefon adapter.
Det hele cykler i olie!
Grunden til at jeg har to routere på, er at jeg havde brug for et AP i den anden ende.
Begge routere køre med samme SSID og krypteringsnøgle, men hver sin kanal, så min bærebare blot flytter sig over på den med det bedste signal, lige som min anden IP-telefon, der er en trådløs type.

Men der er en ny standard på vej, som det er meningen skal erstatte 802.11a, 802.11b og 802.11g - Det bliver 802.11n, men jeg ved endnu ikke hvornår den kommer i handlen. Den skulle være fremtidssikret med endnu højere hastighed på den trådløse del.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-01-06 18:17

Severino

Jeg sad netop og læste om den nye 802.11n standard og netop Level One understøttede ikke denne standard. Men findes der noget der gør det og hvornår skal man slå til.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-01-06 18:20

http://www.notebooksalg.dk/produkt.html?varenummer=118779&gruppe=77

hvad med denne, Den understøtter vel også den nye standard efter hvad jeg læser