/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Hvor gammel blir fisk?
Fra : Kivafi
Vist : 3455 gange
309 point
Dato : 22-01-06 14:03

Hej... havde en guppy hun som desværre døede i går... hun lå hele tiden oppe i overfladen, og traqk vejret rigtigt hurtigt, det lignede hun lå og hyperventilerede! Er det fordi hun var gammel, eller var hun syg? De andre guppyer fejler intet ser det ud til.
Ved ik om det er fordi jeg lige er flyttet, der er årsagen til hun gik bort?
Håber en kan hjælpe!

Kommentar
Fra : jacob_waino

Dato : 22-01-06 14:14

Det kunne tyde på at den har været syg, men det er ikke ensbetydende med at de andre bliver syge.

Du skriver at du lige er flyttet, så sansynligheden for at den har været stresset er stor.... og fisk er jo genrelt skøbelige overfor forandringer.

I din overskrift skriver du hvor gamle fisk kan blive, men det er svært at sige helt præcist. Det kommer an på hvilke typer fisk man har - og under hvilke forhold de lever under.
Men jeg ville mene at i gennemsnit bliver fisk omkring 3-6 år - under gode forhold!

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 22-01-06 14:14

http://nettakvariet.no/forum/archive/index.php/f-4.html
Her kan du læse en del hvad andre har spurgt om mht alder sygdomme mv.
Jeg tror ikke at din guppy havde længere at leve ...De bliver ikke så gamle ..
En god ide ville nok være at bytte vandet ved dem så det ikke bliver en epedemi i dit akvrium........
Så kan det jo godt være at den lille stakkel er blevet stresset af at flytte??????
Det er jo ikke alle som glæder sig lige meget til et nyt hjem...

Held og lykke med resten af flokken

Mvh sverola

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 22-01-06 14:28

guldfisk bliver lige så gamle, som tiden indtil man trykker på blender knappen...............

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 22-01-06 14:48

Hej

Hvis du har skiftet vand på fiskene og fisken ligger og trækker vejret i vandoverfladen kan det også skyldes at fisken ikke kan "Få vejret" pga. vandets PH værdi. Vandet kan have været "for rent".
Husk altid at bevare ca. 2/3 af det gamle vand og husk også at det vigtigste er at suge slam op fra bunden og ikke kun skifte vandet.
Afhængigt af hvor stort dit akvarium er - så kan du fylde nogle spande /dunke med vand fra akvariummet og når mindst halvdelen af vandet er taget fra tager du rødder/store sten m.m. op og renser (husk altid i koldt vand da der er tungmetaller i varmt vand). Husk at tage fiskene over i vandet i spandende og derefter kan du rense akvariesten/grus m.m.
Denne store omgang behøver du kun gøre når det er meget slemt - men det er fornuftigt at købe en slamsuger til dit akvarium så du jævnligt får slam og bundfald bort. Fisken kan nemlig også dø af forgiftning hvis der er for meget skidt i vandet. Lidt skidt er godt...meget dårligt.
og HUSK ALDRIG AT BRUGE VARMT VAND..... tungmettallerne i vandet kan bindes med et præparat...men det er bare ekstra forurening i mine øjne...
Fisk kan desuden også dø hvis man hiver dem for hurtigt op af vandet....så kan deres lunger sprænge... så jeg tror du skal tage dig lidt tid til at lære lidt mere om dine fisk - hvor længe dine arter kan leve, hvilken ph værdi de skal have i vandet osv.

Hér er der altid gode råd at få.
www.zoocity.dk

MVH fidusen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-01-06 15:09

Guppyer bliver ikke særligt gamle.
Mange kun omkring et års tid.
Som oftest hanner, fordi de er mere belastede af at slæbe rundt på den store hale.

men op til max 2 år vil jeg sige, for guppyer og andre småfisk af samme artsfamilie.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : Cirkelinedk

Modtaget 309 point
Dato : 23-01-06 09:04

Guppyer bliver ca. 1½-2 år. Der kan være flere forklaringer på hvorfor fisk dør før den "opnåede" alder. Det kan være den er syg, men også fordi den er stresset.
Her er en artikel om det med stress i akvariet.

http://akva-net.hjem.myinternet.dk/stress1.htm

Mvh Cirkelinedk

Godkendelse af svar
Fra : Kivafi

Dato : 23-01-06 14:41

Tak for svaret Cirkelinedk.

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 23-01-06 15:51

Tak for det Kivafi..

Mvh Cirkelinedk