/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Pic microcontroller?
Fra : Yumatci
Vist : 927 gange
100 point
Dato : 21-01-06 22:01

Hej jeg vil til at lære at programmere pic microcontrollere. Jeg har Pic brænderen MPLAP ICD MODULE: http://www.mytestpage.1go.dk
Det er så meningen man skal lave sit eget board som skal kobles til brænderens RJ12 stik og så skal
man programmere boardet direkte hvor det er bygget. F.eks hvis jeg nu vil have et board med en pic der kan styre 2 lys dioder laver jeg boardet og kobler det til min brænder og brænder pic'en direkte. Men jeg har overhovedet ingen forstand på hvordan sådan en opstilling skal se ud. Nogle der kan lave en opstilling med en pic der skal styre 2 lys dioder, nogle der kan lave diagram til mig? og derefterlave et program til at styre det med så jeg kan prøve at komme igang? Evt. nogle der ved hvordan jeg kobler boardet til min brænder og brænder?

I user guiden til min brænder står der følgende pinout fra RJ12 stikket:

pin 1 = RB3
pin 2 = RB6
pin 3 = RB7
pin 4 = Ground
pin 5 = +VDD
pin 6 = VPP

Her er lige noget hjælp med nogle pinouts fra brænderen:
http://www.ccsinfo.com/faq/?45

Og nogle links til test opstilling:
http://www.rentron.com/Myke3.htm
http://www.rentron.com/Myke5.htm

Nogle der kan hjælpe?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 21-01-06 22:08

Ja, jeg kan sagtens hjælpe, men hvilken Pic vil du bruge??? Pic16F84(a) måske.
Programere selv pic'er, men bruger dog et par andre "brændere" bla. ICD2, men der er sikkert ikke den store forskel.

MVH

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 21-01-06 22:09

Jep har tænkt mig at bruge Pic16F84(a)

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 21-01-06 22:17

Så vidt jeg lige husker, skal du kun bruge 5 forbindelser, fra din programer til pic'en. Jeg finder mine tegninger frem, og kommer tilbage i morgen tidligt.
Jeg startede selv med pic16f84a, det er et fint sted at starte. Jeg ligger også inde med alt hvad man skal bruge, feks ZIF sokkler 18 bens, resonatorer (4MHz) clockgenerator (4 MHZ) osv.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 21-01-06 22:21

Er du forresten helt sikker på at din programmer virker til pic16f84a????

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 21-01-06 22:25

Okay lyder godt hvis du vil hjælpe mig med at lave et diagram, så kan jeg også finde ud af hvad for nogle dele jeg skal bruge. Er det nogle dele man kan købe af dig hvis det er?

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 22-01-06 10:14

jah brænderen skulle gerne virke til pic16f84a

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 22-01-06 11:51

Nu har jeg fundet noget frem.
oversigt over pin nr. og navne

din brænder: navn(e) pic16f84a
1 Bruges normalt ikke
2 seriel prog. data PGD 13
3 seriel prog. clock PGC 12
4 GND stel Vss 5
5 +Vdd 14
6 +Vpp MCLR 4

Det er nok med disse 5 forbindelser.
Jeg er ved at tro, at Microchips universal programming module AC 162049 passer direkte i din programmer. Jeg skal prøve at finde prisen på den. Bruger du MPLAB til programering???
Ved du noget om prog. af microchip???, bare så jeg ikke begynder helt forfra, hvis det ikke er nødvendigt.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 22-01-06 11:55

Nu har jeg fundet noget frem.
oversigt over pin nr. og navne

din brænder:navn(e)................................pic16f84a
1.................Bruges normalt ikke
2.................seriel prog. data PGD.................13
3.................seriel prog. clock PGC.................12
4.................GND stel Vss...............................5
5.................+Vdd.........................................14
6.................+Vpp MCLR..............................4

Det er nok med disse 5 forbindelser.
Jeg er ved at tro, at Microchips universal programming module AC 162049 passer direkte i din programmer. Jeg skal prøve at finde prisen på den. Bruger du MPLAB til programering???
Ved du noget om prog. af microchip???, bare så jeg ikke begynder helt forfra, hvis det ikke er nødvendigt.

MVH

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 22-01-06 12:05

Jeg har ikke fundet et program til programmeringen endnu, men MPLAB ser da ud til noget der kan bruges? Jeg er totalt begynder så jeg ved ikke noget om programmering af microchip. Men tror du MPLAB er godt at starte med som begynder?

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 22-01-06 12:09

Okay kunne du evt. tegne et diagram til mig hvor du viser hvordan det her tilsluttes fra brænderen til pic16f84a?:
din brænder:navn(e)................................pic16f84a
1.................Bruges normalt ikke
2.................seriel prog. data PGD.................13
3.................seriel prog. clock PGC.................12
4.................GND stel Vss...............................5
5.................+Vdd.........................................14
6.................+Vpp MCLR..............................4

Hvad er Microchips universal programming module AC 162049?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 22-01-06 12:55

Jeg kan sagtens tegne et diagram, men hvordan lægger jeg det her ind????
Findes der noget på nettet, der beskriver dit prog. modul, links????
AC1620 er et print, hvor man sætter et rj12 nstik i, over til sin programmer.Så er der en 40 pins ZIF sokkel på printet, som man kan forbinde, på alle mulige måder (til alle de forskellige microcontrollere) Det koster ca. 400 Kr. Det er ikke nødvendigt, hvis du feks kun i første omgang vil koncentrere dig om 16f84a.
Ja, jeg sælger de forskellige nødvendige dele, til virkelige gode priser.

MVH

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 22-01-06 14:43

Kan du ikke sende diagramet til min mail?: tobias_joergensen@ofir.dk
Jeg søgede på nettet og fandt manualen til mit prog. modul: http://www.ecs.umass.edu/ece/tessier/courses/354/lab-intro/mplab-icd.pdf
Var det sådan noget du mente?
Jeg tror bare jeg vil prøve uden AC1620 for indtil videre vil jeg kun beskæftige mig med 16f84a.

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 23-01-06 16:49

hej viskinge
Jeg havde spurgt om det samme spørgsmål på eksperten: http://www.eksperten.dk/spm/681608 og der var en der lavede et diagram: http://exp.roskvist.net/PIC_sch.bmp men forstår det ikke helt kan du hjælpe med at forklare det? og kan jeg evt. købe delene af dig som jeg skal bruge?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-01-06 09:05

Nu har jeg været ved at læse den pdf fil du henviser til. Jeg kan altså ikke læse mig til at ICD'en understøtter pic16f84a !!!!
MPLAB understøtter kredsen, ingen problem, men så vidt jeg kan se, gør din programer ikke.
MPLAB understøtter ikke ICD (min version gør i hvertfald ikke).
Hvor ved du fra at den skulle passe????

MVH

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 24-01-06 21:59

Ham fra eksperten.dk jeg fik programmeren af sagde at den godt kunne bruges til Pic16f84a så tror da den understøtter det. Kunne jeg købe de dele jeg skulle bruge af dig hvis det var?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 25-01-06 07:16

Få fat i ham fra eksperten.dk, han må jo vide at den kan bruges til pic16f84a og hvordan man gør.
Har du et program til programeren??? Du kan sagtens bruge MPLAB til at skrive programmer i og compile dem med (du får en HEX fil ud af det), men den kan ikke programere med din ICD, så der må du have et program til, har du det ????
Det diagram du henviser til, kan jeg tyde på skærmen (ikke alle streger er med).

MVH

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 25-01-06 10:35

Du skal bare højre klikke på diagram billedet. Vælge gem billede som og så gem det på din harddisk så bliver det tydligere. jeg prøver at komme i kontakt med ham fra eksperten.dk. Nej jeg har ikke sådan et program men kigger lige efter et.

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 100 point
Dato : 25-01-06 11:52

Jeg tror, hvis det var mig, at jeg ville droppe ICD'en. Du ved ikke 100% sikkert om den kan bruges til pic16f84a, du har ikke et program til den. Alt dette kan måske løses, men du kan selv bygge en programer der virker til 16f84a, og downloade et program der kan styre den. Dette kan vel gøres for under Kr.100,00 , så hvorfor bruge en masse tid og kræfter på noget, som man ikke ved om det kommer til at virke???

MVH

Godkendelse af svar
Fra : Yumatci

Dato : 23-02-06 22:14

Tak for svaret viskinge.