/ Forside/ Teknologi / Udvikling / CSS / Spørgsmål
10  ME.alexan.. 100
Indlejre css i css med @import
Fra : Eyvind
Vist : 806 gange
500 point
Dato : 21-01-06 18:01

farve.css body { background-color: #006666; }
text.css h6   { font-family: Verdana; font-size: 30pt;color: #FFFFCC; }
text2.css h5 {font-family: Verdana; font-size: 30pt;color: #FFCCCC; }
Nu vil jeg lave et 3. css hvor to er indbyggede
farvetext.css {er det her jeg kan bruge @import eller hvordan}
Helst klippet ud i pap.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 500 point
Dato : 22-01-06 01:38

Hvad i alverden er det for selektorer du bruger?

farve.css body { background-color: #006666; } vil da aldrig gå godt?

Først kommer markørens/selektorens navn (..og der er ikke nogen markør der hedder farve, medmindre det er en markør du har defineret i XML med tilhørene enten DTD, XSL, XSLT, XSL-FO, Xquery, Xpath, Xlink, Xpointer, Xforms eller Schema???), så kommer selektorens klassenavn .css

...og en body markør kan aldrig være underordnet andre markører end <html> markøren.

Du mener nok du har lavet en CSS fil der hedder farve.css og denne indeholder egenskaber for markøren body. Din nomenklatur kan misforstås, sådan som du har stillet det op.

Jeg kan ikke forstå du ikke bare laver en fil der f.eks heddder default.css og i denne skriver:

Kode
body { background-color: #006666; }
h6 { font-family: Verdana; font-size: 30pt;color: #FFFFCC; }
h5 {font-family: Verdana; font-size: 30pt;color: #FFCCCC; }

..end of story. Hvad havde du tænkt at bruge @import direktivet til i denne forbindelse?

En @import kan du bruge til at 'rette' en egenskab i default.css f.eks farven på din <h6>..</h6> markør til sort, ved i det importerede stylesheet skrive:

Kode
h6 {color:#000; }

De andre egenskaber for <h6> forbliver da intakte, nemlig: font-family: Verdana; font-size: 30pt;

Det er bl.a. dét man bruger @import direktivet til, men normalt ville man bare lave en lokal <style type="text/css">h6 {color:#000; }</style> eller en in-line style: <h6 style="color:#000;">..</h6> for at ændre noget sådant.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-01-06 01:44

Hvis du har to stylesheets og vil bruge dem begge kan du enten blot skrive dem sammen i een fil eller du kan inkludere dem begge på siden. Det giver samme resultat.

Hvis begge CSS filer har en definition for f.eks. h6 markøren er det altid den SIDST definerede der gælder.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-01-06 01:50

I pap :

Fil 1 = nummer1.css , som indeholder body{background-color:#ffffff;} (En hvid baggrund)

Fil 2 = nummer2.css , som indeholder body{background-color:#000000;} (En sort baggrund)

Hvis disse inkluderes i et HTML dokument med:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="nummer1.css">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="nummer2.css">

..bliver baggrunden sort.

Hvis disse inkluderes i et HTML dokument med:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="nummer2.css">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="nummer1.css">

..bliver baggrunden hvid.

Dette kaldes præcedens reglen i CSS.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-01-06 02:37

..mere pap :

Fil 1 = nummer1.css , som indeholder:
body{background-color:#ffffff;} */En hvid baggrund/*
.tekst {color:blue;}*/Blå tekst/*

Fil 2 = nummer2.css , som indeholder:
body{background-color:#000000;} */En sort baggrund/*

HTML fil1:
Kode
<html>
<head>
<title>Sort baggrund med blå tekst</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="nummer1.css">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="nummer2.css">
</head>
<body class="tekst">
Tekst
</body>
</html>

HTML fil2:
Kode
<html>
<head>
<title>Hvid baggrund med blå tekst</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="nummer2.css">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="nummer1.css">
</head>
<body class="tekst">
Tekst
</body>
</html>

I begge tilfælde er teksten blå selvom denne klasse kun findes i nummer1.css
Den jo ikke bliver omdefineret i nummer2.css og gælder derfor stadig.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-01-06 02:44

Ovenstående HTML filer kunne også være skrevet:

HTML fil1:
Kode
<html>
<head>
<title>Sort baggrund med blå tekst</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="nummer1.css">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="nummer2.css">
</head>
<body>
<div class="tekst">
Tekst
</div>
</body>
</html>

HTML fil2:
Kode
<html>
<head>
<title>Hvid baggrund med blå tekst</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="nummer2.css">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="nummer1.css">
</head>
<body>
<div class="tekst">
Tekst
</div>
</body>
</html>

...samme resultat.

Hvis først et eller flere stylesheet(-s) er inkluderet på en side, ligemeget om det er et externt, et lokalt, et importeret eller et in-line af slagsen, så beholder selektorerene deres betydning indtil de omdefineres.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-06 11:17

Tak for svaret molokyle. Mine selectorer var såmænd bare navnet på filen, og resten en slags forklaring på hvad jeg ville. Tja - det er nok fordi jeg har arbejdet lidt med databaser hvor jeg sluser tingene sammen til en enkelt. Det troede jeg også man kunne gøre i HTML. Så nu må jeg så bare lave de stylesheet og lægge dem på rad og række.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-01-06 14:20

Ja, eller skrive (merge hedder det vist i databasesprog) dem sammen i ét stylesheet

Happy coding... </MOLOKYLE>