/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Ubuntu linux kopieringsproblem
Fra : egoland
Vist : 446 gange
100 point
Dato : 21-01-06 17:21

Jeg er ny udi det med linux, og er faldet over en ubuntu-distribution. Instalationen starter sådan set godt nok, men efter et stykke tid løber den ind i det problem, at den ikke vil kopiere initrd-filen, som er en del af basisinstalationen. Den siger at der problemer med destinationesfilen, og at den ikke er ren, eller sådan noget. Jeg har prøvet at formatere den, men intet hjælper. Kan det være fordi hardisken er for lille? Jeg har ikke været i stand til at kunne finde noget om hardwarekrav til denne instalation.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 21-01-06 17:53

Du har sikkert fået en fejl på brændingen,
Kan den ikke køre længere end til den fejlmelding.
Normalt, vil du kunne fortsætte med installationen
En installation, med 3 cdér kræver ca 5 Mb
Ellers prøv at installer den ovenpå en Microsoft, kan hjælpe.

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 21-01-06 17:57

Til Sofus:
Nå, så kan fejlen jo også være fra det medie, hvor jeg har kopieret den fra. Om det med størelsen - du må da mene 5 GB????

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 21-01-06 22:12

hej egoland
jeg har ikke prøvet den ubuntu, men der er lige skrevet om den i AOD som et omstillings bord
Jeg kører selv Mandrake med stort held, men måtte også lave et par sæt CD'er inden de var fejlfri
her var bygget et check af mediet ind i instalationen. så prøv at downloade en ny selv om det tager tid. hilsen stone

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 22-01-06 06:15

Ja, selvfølgelig 5 gb.
Kører også Mandrake, som også skulle hentes et par gange, før jeg fik en udgave, der virkede efter hensigten. Mandrake Community 10.1.
Og Mandrake er den nemmeste, syntes jeg, meget simpel at gå til.
Tror næppe det er dine skiver, der er fejl på.
En god begynder, er Dappix, da den ikke skal installeres, men kører på dit Dvd/Cd drev, og har næsten alle sagerne fra de store pakker med. Dansk.
http://tyge.sslug.dk/knoppix/

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 22-01-06 12:34

Jeg prøver at downloade en ny kopi, og vender tilbage - - -

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 24-01-06 16:22

Tilbage igen:
Jeg faldt over en mandrake - kopi, og lykkedes også med instalationen. Så nu er næste store spørgsmål: Jeg vil gerne have lagt Open Office, vistnok 2.0 ind, samt have sat en printer op, der sidder på en XP-maskine. Printeren er en HP1217, en kombineret printer-scanner