/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
HK - klimaanlæg
Fra : solgaard
Vist : 934 gange
200 point
Dato : 21-01-06 15:58

Hej Alle..

Hvor mange HK skal man regne med at klima'et stjæler.?

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-01-06 16:05

Vidste du at mindre kølemiddel giver bedre økonomi, et overfyldt anlæg virker, men bruger for meget energi. De fleste biler har behov for ca. 500 gram kølemiddel, og en forøgelse betyder at anlæget bruger op til 13-14 hk i stedet for 3-4 hk, det slider på anlæget, og giver bilen færre kræfter og et større brændstofforbrug.

fra dette link http://www.soeborg-auto-elektro.dk/aircon.htm

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-01-06 17:18

Dette er dog kun ved helt nye biler indenfor de sidste 3 år, at kølemiddelfyldningen er nede på 500 gra,. jeg vil endda sige at det er de færreste der har så lille fyldning. Ca. 650 -900 gram.

Du skal regne med mindst 5% af hestekræfterne ryger til klimaanlægget.

Fijala
Kølemontør.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 21-01-06 19:03

ok dvs. mindst 7,5hk på min bil så..

det er da alligevel lidt..

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 200 point
Dato : 21-01-06 19:09

Kør du blot med det og brug det jævnligt. Det forlænger levetiden på det. Brug det ligeledes her om vinteren, det er jo fortrinlig til afdugning af vinduerne. Hvis det står stille for længe bliver pakdåsen i kompressoren tør og kølemidlet forsvinder lige så stille.

Brug det mindst en gang om ugen

Godkendelse af svar
Fra : solgaard

Dato : 12-03-06 12:56

Tak for svaret Fijala.