/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hunhund i sin "periode"!
Fra : frk.fidus
Vist : 2329 gange
50 point
Dato : 21-01-06 15:20

Hej

Jeg har en hundhund der har sin årlige "periode" og hun drypper blod overalt. Jeg har spurgt dyrlægen hvad jeg skal gøre, men hun foreslog en hundetrusse som lignede et par gamascher med ben og det hele. Jeg ved at jeg ikke kan få min hund til at gå med sådan noget da hun bider det af eller forsøger at slikke/bide igennem - desuden holder hun sig selv ren ved at vaske sig hele tiden...men det kan ikke undgåes at det drypper når hun går rundt eller ligger og sover.
Jeg har fjernet alle tæpper og puder i sofaen og købt nogle genbrugstæpper som hun kan ligge på i sofaen...

hvad gør i andre når jeres hunhunde bløder?
Har jeres hund evt. haft en tilvendingsperiode hvor de bed denne hundetrusse itu?
Eller har i nogle gode råd???

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 60 point
Dato : 21-01-06 15:31

Næ, jeg har indrettet huset efter Silke...
Min forrige hund havde støvmideallergi, så allerede dengang røg alle tæpper ud. Og alle møbler har betræk, der kan vaskes.
Så da jeg fik Silke var det faktisk nemt nok med hvalpetisseriet, og hun blev forbløffende hurtigt renlig.
Løbetider er besværlige. Jeg vil ikke sige andet. Men hvis bare man ikke har tæpper på, så er det da til at holde ud. Silke sover på et vattæppe, som har et almindeligt dynebetræk på. Det kan kog-vaskes når hun er ved at være færdig med løbetiden. Men jeg er da glad for, at hun ikke er vant til at sove i min seng.
Det der med løbetidstrusser, det skal man nok vænne sin pigehvalp til fra den er helt lille... Man VED jo, at hun kommer i løbetid på et tidspunkt.

Jeg synes, at Silke er sådan lidt blød, ynkelig... eller jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal kalde det... I hvert fald i et specielt humør... Og det gør nok, at jeg ikke ville nænne at bakse med trusser i lige netop DE dage...

---Det er snart overstået. Hvad blødning angår, så er den første uge den værste...

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 21-01-06 15:35

Er det en stor hund du har, kan du jo prøve med et par gamle trusser af dine egne og et par gamle nylon strømpebukser hvor du klipper benene af helt op ved det stykke der ender før buksen, så klipper du et hul til halen i både trussen og strømpe busken giver hende et nyt bind på som du evt. selv benytter dig af, jeg tænker på almindelige billige menstruations-bind.
Det skal ikke være noget specielt bind bare dem med tape som kan sidde fast og vil hun ikke lade det være, kan det være nødvendigt at lave det hele med en slags sele så det ikke kan trækkes af.

Ellers må du ligge hende ud på et gulv hvor der kan tørres op, der er ingen der siger at hun skal være i møblerne i den tid hvor hun bløder så meget.
MVh Bevi54

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 21-01-06 15:54

Er det en af hendes første løbetider? Det plejer at være sådan, at tæverne i de første løbetider griser en del, men derefter lærer at holde sig selv ren således man næsten ikke opdager de er i løbetid.
Man kan få løbetidsbukser til tæver f.eks i brugsen. Det er en mere enkel udgave end du beskriver. Man kan sagtens lære dem at have dem på. Overdreven ros når de har dem på fremmer accepten. Dog er det bedre de blot lærer at holde sig ren.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 21-01-06 16:09

Mit foreslag er forhåndværende søms princip for store hunde så skal der ikke investeres i noget blot klippes huller til halen.
MVH Bevi54

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 21-01-06 16:12

men det bedste er selvfølgelig at lade hunden selv klare det og lade den være i et rum hvor der kan tørres op i den periode.
MVH Bevi54

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 21-01-06 17:08

Jeg har 3 store tæve hunde og har ikke dette problem , men de skal jo lære at slikke sig. Leg med dem skal kun foregå hvor der kan vaskes gulve, og har de dryppet på et gulvtæppe så lad det sidde til det er helt tørt og skrab det så ud af gulvtæppet med røret fra støvsugeren så får du det meste af medens der er sug på. Kommer du vand på giver det store grimme pletter som ses meget mere. På ren uld tæpper kan det hele fjernes på den måde. Men en god ting er også at lade hunden i fred, for så slikker den sig altid inden den rejser sig når den har sovet.
Mvh Nanahund.

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 21-01-06 17:56

Tak for rådene...

Jeg tror jeg dropper denne løbetidstrusse da jeg synes den er mere besværlig end til gavn. Men det var godt at høre hvordan i selv takler denne løbetid. Jeg har heldigvis lædermøbler og parketgulve uden tæpper...så jeg burde egentlig ikke klage - men hun (Tia) har altid fået lov til at ligge i møblerne og sover i vores seng, og det er jo ikke sådan lige når hun pletter lagner osv.

Det er en mellemstor hund jeg har og denne løbetid er hendes 2. men jeg fik hende lige efter hendes første så det er i princippet min første og da jeg altid har haft hanhund var det lidt
en udfordring med hendes løbetid m.m.

Birgitta> Jeg synes du har ret i at hun er lidt "ynkelig" og hun går ind imellem og piver så jeg får helt ondt af hende.

OK - Lader spørgsmålet stå lidt endnu.

Mange tak for jeres tilbagemeldinger.... MVH Herfra

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 21-01-06 18:05

Husk lige at hun ikke skal ligge og kede sig, men holdes beskæftiget i sin løbetid for at hun ikke skal gå hen og blive hysterisk gravid og du må absolut ikke ynke hende. Så frem med kluden og tør op efter hende og så ned af seng og sofa i den periode det tager hun ikke skade af.
God fornøjelse
MVH Bevi54

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-01-06 18:29

Silke ligger altså hvor hun plejer. Hvis hun skal lære at være nede af møblerne, så skal det IKKE lige være når hun er i løbetid!
Lædermøbler kan dækkes med tæpper. Det er nok en god ide at få fat i nogen, det kan vaskes ved høj temperatur. Brug evt. -som jeg gør- et gammelt vattæppe med dynebetræk på.

Den er værre med sengetøjet i jeres seng... Men hvis hun plejer at ligge f.eks. i fodenden, så kan hun jo bare have sit eget vattæppe liggende der. Det føles jo som jeres sengetøj, så det har hun nok ikke noget imod.

Du skal dog ikke bruge jeres bedste dynebetræk. For blod KAN være lidt svært at vaske af igen.
Silke har sine egne betræk, -hun har flere end jeg har... Men jeg bilder mig da ind, at hun nyyyder, når der er kommet rent nyvasket soltørret sengetøj på.
---Løbetid betyder bare, at vi vasker en ekstra gang...

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 21-01-06 19:02

Vi havde en løbetidtrusse til vores hunde, inden de blev steriliserede. Den første vi havde, lavede "det Stokholmske blodbad", når hun var i løbetid. Men det var nogle små nogle der lignede skridtkilen i gammeldags trusser, op så var der elastikker, der gik rundt om ryggen, hvor man hægtede dem fast, og så satte man et bind inde i dem. Jeg tror da, de fleste dyrlæger har dem. At give en hund noget på med ben i, er godt nok synd.
I starten gav jeg den gamle et par alm. trusser på, hvor jeg havde klippet et hul til halen. Men jeg brugte dem kun et par gange, for hun HADEDE dem. Men da jeg købte løbetidstrusser til hende, havde hun ikke noget imod det. Det gik så ubemærket, at jeg kunne glemme at tage dem af hende, når hun skulle ud. (hun var sort, det var løbetidstrusserne også). Vores nuværende stillede selv op for at få dem på, når hun kom ind. Hun havde intet som helst mod dem nogensinde.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : ZentaFreja

Dato : 22-01-06 19:24

Hej
Jeg har to hunde der er i løbetid ca samtidig, og jeg lader mine hunde
ligge hvor de plejer. Vi har også læddermøbler de kan vaskes. Vores
sengetøj bliver vasket når de ikke bløder mere.Vi har mor og datter
og moren gør altså rent efter dem begge, så det er ikke noget stort
problem her. Hun har altid gjort rent efter sig, når hun har blødt på gulvet.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-01-06 13:30

Hvis man har sin hund i sengen, så deler man masser af usynlige ting med den...

--Løbetid er jo altså ikke andet end lidt blod... Det eneste, der gør det værre er, at det er synligt.

ZentaFreja, -jeg kan forestille mig, at I får et problem hvis datteren en dag ikke har sin mor mere til at gøre rent efter sig...

Men det løser sig nok til den tid...

Kommentar
Fra : ZentaFreja

Dato : 23-01-06 14:43

Hej Birgitta

Det vare forhåbentlig ihvertfald 5 år endnu,
før moren er væk.Og til den tid gør datteren
" Zenta" nok rent efter sig selv. Ellers må vi
bare gør rent og skifte sengetøj noget oftere.

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 23-01-06 20:52

Jep i har ret... hun gør faktisk glimrende rent efter sig, og de råd jeg hidtil har fået ser ud til at være det jeg allerede gør. Har en fugtig klud liggende til nødtilfælde og vasker bare sengelinned noget oftere og på koge
OK.... Lukker spørgsmålet nu og siger tak til alle.

MVH herfra

Godkendelse af svar
Fra : frk.fidus

Dato : 23-01-06 20:54

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-01-06 21:27

Tak for accepten af mit svar.

Du vænner dig hurtigt til det, frk.fidus. -Og det værste (med hensyn til "grisseriet") er snart overstået for denne gang.

Husk at passe ekstra på pigen om en uges tid. Også selv om hun til den tid er holdt næsten op med at bløde..