/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Sukkers smeltepunkt
Fra : Jimmy17
Vist : 28355 gange
100 point
Dato : 21-01-06 11:22

Ved hvilken temperatur smelter sukker?

Og er det den samme for:
Brun farin
Alm stødt sukker
Flormelis
Rørsukker

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 21-01-06 11:24

Sukker smelter under dekomponering o. 225 C (lugten viser at sukker omdannes, bl.a. til duftende stoffer; kemikere kalder dette dekomponering).

Accepteret svar
Fra : Nsibsen

Modtaget 110 point
Dato : 21-01-06 11:35

Sukkers smelte punkt er 160 grader..
Farin er smeltet sukker... smelter ca. ved 200 grader...
Stødts sukker er også 160 grader...
flormelis smelter ca. også ved 160 grader...
Rørsukker er også 160 grader....

Nsibsen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-01-06 12:08

Sukker smelter ved 160° opvarmes sukkeret til ca, 200° dannes karamel, fra Lademanns Leksikon

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 21-01-06 12:10

Dvs sættes det i ovnen ved 160 grader, så vil jeg stå med en hvid letflydende masse??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-01-06 12:15

Nej nej ikke hvid men en klar let brunlig vædske

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 21-01-06 12:20

Hvordan laver man så hvide bolscher af sukker?

Ved godt det er et sidespørgsmål, men kunne jo være i gad svare alligevel

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-01-06 12:30

Du ved vel at hvid er ingen farve, flydende sukker-klar, krystal sukker-hvid eller ingen farve

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 21-01-06 12:40

Om hvid er en farve kan diskuteres.
Mener personligt at den er

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-01-06 12:43

hvide bolcher tilsættes farvepulver - ligesom andre farver

du kan lige kigge på en simpel måde her:
http://www.netkirken.dk/jul/bolcher.html

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 21-01-06 12:50

Har smidt en skål i ovnen, skulle lige se :)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-01-06 12:52

Fint link miritdk (hvor hulen har du al den viden fra?) det kan ikke diskuteres om hvid er en farve, HVID ER IKKE EN FARVE kig ud af vinduet lige nu, der ser du vand i krystal form, hvid? nej nej (jeg elsker den lille smiley) sne er farveløs som det vand det kommer fra, det er synsbedrag, eller hvad det kaldes, når du ser en "farve" hvid er lig ingen farve

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 21-01-06 12:58

Nej, er ikke enig.
Man laver mange ting, der tilsættes farven hvid.

Vand og sne er 2 forskellige farver.
Vand er gennensigtigt og antager blå nuancer efter himlen i store mængder.
Sne er ganske rigtig hvid, som er farven, der kommer pga krystallisering ja.

Men hvid er som alle andre en farve.
Du kan jo heller ikke sige at grøn ikke er en farve fordi den optræder i naturen.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-01-06 12:58

o.v.n. hvis hvid ikke er en farve hvad filan skal vi så kalde det

ps min morfar var bla bolchemager

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 21-01-06 12:58

Tak for svaret Nsibsen.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 21-01-06 12:59

Tak for linket MiritDK

Tak til andre for deltagelse

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-01-06 12:59

er sort en farve da ???????????

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 21-01-06 13:05

Ja, sort er også en farve.
Hvad med orange, er det en farve så??
Det er jo dybest set bare en nuance kommet af to farver.

Alle farver, er farver, hvad enten nuancen er og hvor de optræder.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-01-06 13:08

snyd jimmy17 - det var jo hele to svar du fik

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-01-06 13:10

starter med temperaturer - glider over farver og ender med nuancer - hvad bliver det næste

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-01-06 13:37

Hej mirtdk og jimmy17 jeg tror i skal forsøge om i kan få skolepengene tilbage, sort og hvid er ikke farver de er ikke på farveskalen, her er Lademanns beskrivelse af sort
Citat
sort
sort: er ikke nogen farve. At en genstand er sort, betyder, at den opsuger den altovervejende del af det indstrålede synlige lys, uanset dettes bølgelængde. Opsugningsevnen er tilnærmet 1, tilbagekastningsevnen tilnærmet 0.
hvid er ingenting, prøv lige at få opdateret jeres viden