/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Sternbeklædning i zink 250pt
Fra : jensostenfeld
Vist : 8014 gange
250 point
Dato : 21-01-06 00:48

Hej!

Vi er ved at lave et nyt, fladt, tag til huset, og vi skal have beklædt sternen med zink-plader, altså sådan nogle som med "folde-overlap".

Jeg kan sende en tegning, der viser hvordan jeg forestiller mig, at den ville se ud (men jeg kan ikke finde ud af at vedhæfte den her).

Jeg ved, at det er en VVS-mand der typisk laver den slags ting, men kan man ikke selv - forudsat at man sætter sig godt ind i tingene, lave sådan en?

Mit spørgsmål er: Hvordan laver man en zinkstern? - Herunder, hvad skal pladebredden være (typisk), pladetykkelsen, hvordan bukkes pladerne lettest? Hvordan fæstnes pladerne til krydsfiner-stern-pladen? Kan zink-beklædningen monteres inden der lægges tag på idet metalsternkapslen dækker ned over den øverste del sternbeklædningen? Hvordan samles to zink-sternplader i detaljer?

En henvisning til litteratur hvor dette er beskrevet er også fint.

250 pt til mest fyldestgørende svar.

Bedste hilsner,

Jens Ostenfeld

Accepteret svar
Fra : alma

Modtaget 250 point
Dato : 21-01-06 08:55

Der er jo en årsag til at man står i lærer i 4 år for at blive blikkenslager, jeg tror simpelhen du er ved at gabe over en (for?) stor mundfuld, men det er jo ikke mig der skal afgøre det.
Du efterspørger litteratur, jeg vil anbefale du går ind på vvs-branchens uddannelsesnævn, www.vvsu.dk. , går ind i "forlag" og bestiller "Bånddækning på tag og facade" hæfte nr. 180.
Jeg tror du vil opdage det er en ret så kompliceret sag, jeg håber ikke du går igang med projektet.
Hilsen Alma

Kommentar
Fra : theking

Dato : 21-01-06 10:21

jeg er sikker på at hvis du havde lysten kan du godt selv lære det, men der kræves en del special værktøj til at forarbejde zink, såsom bukke maskine, klipper, fals tænger o.s.v. - så hvis ikke du har adgang til dette vil jeg ikke anbefale dig at lave det selv.

Er der ikke et andet sted du selv kan udføre noget arbejde, så du kan betale en blikkenslager for at udføre indækninger.

Glem ikke at huske
Længe efter glæden over en lav pris er glemt
huskes ærgelsen over en dårlig kvalitet

Med venlig hilsen
The King.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 21-01-06 10:27

Jeg her ledt lidt rundt på nettet efter diverse links.Uden held........Jeg vil mene at du skal tage kontakt med en blikkenslager og få en god pris.....(prøv flere) Du må jo ikke glemme at hvis du skulle få en lækage er det ikke stort du kan gøre for at få det dækket hvis det viser sig at der er gjort nogle fejl...
Måske du kan få en aftale med en blikkenslager om at gøre en del af jobben selv..

Flade tage er jo i sig selv en speciel tagløsning som kræver meget vedligehold og eftersyn.....Flere og flere går over til at sætte rejsning på eksisterende tag for at slippe den vedligehold...

Mvh sverola

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 21-01-06 10:34

http://www.billigtagprodukter.dk/group.asp?group=69&sub=69
Her er en link til produktet....Prøv at se lidt på disse....

Mvh sverola

Kommentar
Fra : jensostenfeld

Dato : 21-01-06 19:31

Hej Alma,

det var et fint råd og link. Tak for det. Ved du eller andre, hvad sådan en zink-sternbeklædning ville koste, sådan cirka?

Sternen er 525 mm høj. Sternen på husets lange led er 17 m og 8 m på den korte, så det er ialt 50 meter sternbeklædning på lige godt en halv meters højde.

Taler vi 5, 10, 15, 20 el. 25 tusinde - eller mere? I hvilket lag ligger det?

Venligst, Jens

Godkendelse af svar
Fra : jensostenfeld

Dato : 22-01-06 22:13

Tak for svaret alma.