/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Aprilia habana
Fra : duedal31
Vist : 1594 gange
40 point
Dato : 20-01-06 23:28

hej
hvad kører en Habana Mojito Costum 2005 når begrænsningerne er fjernede ?
hvad skal jeg gøre ved den så den kommer til at køre ca. 80-90 km/t.
jeg håber at i kan hjælpe mig.
på forhånd tak.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-01-06 12:28

Du skal have tuncylinder m. stempel, tunkarburator og tunudstødning.
Desuden rode med variator og koblingsfjeder.
Vil være synd at lave alt det på en ny scooter, for at køre lidt stærkere, desuden bortfalder din garanti.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-01-06 12:30

hvad kører en Habana Mojito Costum 2005 når begrænsningerne er fjernede:
70 km/t
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : duedal31

Dato : 21-01-06 13:49

tak for svaret.
når jeg nu har fjerne begrænsningerne, skal jeg så om dysse kaburatoren, eller er den fin som den er?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 21-01-06 14:40

Køb dog en 125 kubik motor cykel istedet for at rode med den knallert.......
Du kører jo ulovligt uanset ikk?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-01-06 14:51

Når man fjerner begrænsningerne, som giver lettere afgang i udstødningen, og i varioen gør at motoren gearer højere op, skal der tilføres lidt mere benzin for at give trækkraft.
Det er typisk 10 nummere størrer dyse, altså hvis den nu er 70 skal den være 80.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : duedal31

Dato : 21-01-06 19:28

tak for svaret Palle.
du ved vel ikke hvilken størrelse dysse der sidder i fra ny. ?
og hvad gør det at skifte ruller i varioen?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-01-06 22:54

Jeg er ikke helt klar over dysestørrelse, men det er jo let at se, når du skruer bunden af karburatoren.
Lettere ruller giver kun hurtigere acceleration, da motoren går op i flere omdr. før den tager ved, lidt ligesom at køre på koblingen.
Kun ved tunsæt kan de i få tilfælde give størrer topfart.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : duedal31

Dato : 22-01-06 17:08

jeg har lige fjernet begrænsningen i varioen.
men jeg kan ikke finde begrænsningen i udstødningen. den er ikke
der hvor folk siger den er.
kan nogen hjælpe mig?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-01-06 20:22

Den kører bedst med 6,5 g ruller

Orginaludstødningen er med blindrør, som udgår fra forreste afgangsrør:
http://www.aprilia-scooters.dk/product.asp?product=14275&sub=109&page=1
Et blindrør, ødlægger flowet af afgangsgasser, og derfor er der mange der saver det af helt inde ved forrøret, og svejser en skive på, desuden svejses røret på igen, og det males om svejsningerne, så ingen kan se ændringen.
Men efter min mening er det synd at ændre orginaludstødning, fordi:
1. Det er bedre at gemme det orginale, da det ellers ruster op efter 3-4 år og et nyt orginalt er dyrt.
2. Det bliver konfiskeret ved syn.
3. Et andet er billigt, og giver mere trækkraft.
4. Du har et nyt når knallerten sælges.

http://www.aprilia-scooters.dk/product.asp?product=14275&sub=109&page=1
Køb et af disse:
http://www.scooter-dele.dk/piz.asp?id=2101&v=l&mID=1972
Der findes også andre forhandlere:

http://www.west-import.dk/ UDSTØDNING TECHNIGAS NEXT eller andet
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : duedal31

Dato : 22-01-06 21:29

kan man ike få en tunudstødning, som ligner den originale, eller passer bedre til stilen på en Habana.?
mit blindrør på udstødningen var noget mindre end den på billedet på den foreslåede hjemmeside.
men det er vel samme princip.?

Kommentar
Fra : duedal31

Dato : 22-01-06 21:40

der går et rør fra udstødningen og op til kaburatoren ( tror jeg ).
hvad gør dette rør ?
hvad skal jeg gøre med det rør hvis jeg køber et tun udstødningsrør.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-01-06 23:02

Røret op til karburatoren er en slags katalysator omløb, som bare skal afproppes hvis du bruger anden udstødning.
Ja det er samme princip med alle blindrør, de laver turbolens så udstødningsgasserne får sværere ved at komme igennem.
Jeg er bange for at det er svært at finde noget der ligner din orginale udstødning, thansen har en, men det er til en alm. 45 knallert, med samme modstand som din.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : duedal31

Dato : 23-01-06 16:50

kan jeg montere en 70 ccm. cylinder og en større kaburator, og så bruge den udstødning jeg har fjernet blindrøret fra?
vil dette give en effekt ?
hvad vil topfarten så være ?
vil det have en effekt hvis jeg fjernede røret som går fra udstødningen og op til kaburatoren?
håber du kan hjælpe mig.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-01-06 23:43

kan jeg montere en 70 ccm. cylinder og en større kaburator, og så bruge den udstødning jeg har fjernet blindrøret fra?
Ja, men du får noget mere effekt ved at bruge en rigtig tunudstødning.
Topfart med orginal udst. uden blindrør 80km/t
Med rigtig tunudstødning 90km/t

vil det have en effekt hvis jeg fjernede røret som går fra udstødningen og op til kaburatoren:
Nææ, måske 2-3 km/t
VH Palle Hansen

Annuller spørgsmålet
Fra : duedal31

Dato : 30-01-06 21:53

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål