/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Karen Nielsdatter - Hellested
Fra : 2601
Vist : 1397 gange
440 point
Dato : 20-01-06 21:01

Karen Nielsdatter var syvende barn i familien Niels Jørgensen og hustru Kirsten Andersdatter. De var blevet gift 16 sep. i Hellested Kirke, Hellested sogn i Stevns herred, Præstø amt.

Karen Nielsdatter er født 1786 i Hellested sogn i Stevns herred, Præstø amt, og skulle være blevet gift abt 1806 Men hvor og med hvem hved jeg ikke.
Nogle der kender familien og speciel Karen Nielsdatter?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-01-06 22:18

Er det mon hendes forældre?
"
praestoe, Stevns, Hellested, Barup By, , , 7. familie, FT 1787
Niels Jørgensen, 48 , gift, Husbond, Bonde og Gårdbeboer,
Kirsten Andersdatter, 30 , gift, Madmoder, ,
Kirsten Nielsdatter, 15 , ugift, deres barn, ,
Anders Nielsen, 11 , ugift, deres barn, ,
Peder Nielsen, 9 , ugift, deres barn, ,
Jens Nielsen, 5 , ugift, deres barn, ,
Bodil Nielsdatter, 3 , ugift, deres barn, ,
"
Så burde hun jo være født?? Svend

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 20-01-06 22:22

Hej!
Var hun i Hellested i 1801?
Og har du selv tjekket Hellesteds KB´er for evt. veialse (hvis de er bevaret før 1814 selvfølgelig)?

Jeannie

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 20-01-06 22:25

Stadig under forudsætning af bevarede KB´er:
Blev hun konfirmeret?

- og ved du helt sikkert at hun blev voksen, og ikke døde som barn?
Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-01-06 22:27

Hvis hun var i Hellested i 1801, burde hun hedde Bodil? ikke Karen
"
praestoe, Stevns, Hellested, Barup By, Bønder og Gårdbeboer, , , 2. familie, FT 1801
Niels Jørgensen, 62 , gift, Husbond, Gårdmand,
Kirsten Andersdatter, 44 , gift, hans kone, ,
Anders Nielsen, 24 , ugift, deres barn, Soldat,
Peder Nielsen, 21 , ugift, deres barn, Tjener forældrene,
Jens Nielsen, 17 , ugift, deres barn, Tjener forældrene,
Jørgen Nielsen, 9 , ugift, deres barn, Tjener forældrene,
Niels Nielsen, 6 , ugift, deres barn, Tjener forældrene,
Bodil Nielsdatter, 15 , ugift, deres barn, Tjener forældrene,
Ellen Nielsdatter, 11 , ugift, deres barn, Tjener forældrene,
"
Samme familie, men ingen Karen, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-01-06 12:09

Det var jo kun gætværk fra min side,
Niels Jørgensen og hustru Kirsten Andersdatter er jo meget almindelige navne,
og den eneste kombination (ægtepar) jeg kan finde fra Hellested er ovennævnte?

Fra Barup? Kender du denne del af Hellested?? Kom de derfra???
(Var det Niels' andet ægteskab, den ældste datter, også Kirsten er jo næppe Kirstens' ?)

Du skriver gift 26 sept. men ikke hvilket år?
Og jeg finder ingen Karen Nielsdatter der?? Født 1886???
Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 21-01-06 12:36

Til Svendgiversen

Undskyld året er 1770 og faderen dør 25 maj 1820 i Barup, Hellested sogn i Stevns herred, Præstø amt. Begraves 31 maj 1820 på Hellested Kirkegård, Hellested sogn i Stevns herred, Præstø amt.

Gårdmand i Barup.
Alder: år 76.
Hellested Kirkebog side 404 nr. 7.

Moderen Kirsten Andersdatter dør 15 januar 1822 i Borup, Hellested sogn i Stevns herred, Præstø amt. begraves 20 januar 1822 på Hellested Kirkegård, Hellested sogn i Stevns herred, Præstø amt.
Død:
Stand, håndtering og opholdssted: Gårdmand Niels Jørgensen ? i Borup. Alder 70 år.
Hellested Kirkebog side 444 nr. 1/1822.

Hun var født i Barup ligesom hun var konfirmeret 10 april 1768 i

Konfirmeret 1768 i Hellested Kirke, Hellested sogn i Stevns herred, Præstø amt.
Dom Quasimod. ( 1. Søndag efter Påske) Kirsten Andersdatter 17 år af Barup.
Hellested Kirkebog side 87, 1768.

Karen Nielsdatter født 1786 i Barup, Hellested sogn i Stevns herred, Præstø amt.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-01-06 14:40

Barup, så må det jo næsten være dem jeg fandt… og dog:

I folketællingerne 1787 er Kirsten 30 år, altså født ca. 1757, 18 år yngre end Niels født ca. 1739.
(med ældste datter? Kirsten født ca. 1772...
(stemmer jo godt med gift i 1770, men da er moderen "Kirsten den ældre" kun ca. 13 år?).

I 1801 er hun stadig født ca. 1857, stadig ca. 18 år yngre end Niels…

Din Niels dør i 1820 som 76 årig, altså født ca. 1744, ikke 1739,
og din Kirsten dør 1822 som 70 årig, altså født ca. 1752, ikke 1757.
Konfirmeret som 17 årig i 1768, så er hun altså født ca. 1751…

Alligevel, tidligt at blive gift 2 år efter sin konfirmation?
(men så kan hun jo godt være mor til Kirsten).

Findes der virkelig to Kirsten Andersdatter, født i Barup mad 6 år mellemrum,
begge gift med en Niels Jørgensen med ca. 5 års modsat aldersforskel.

Hvorfor findes så kun det ægtepar, hvor Niels er meget ældre end Kirsten i folketællingerne?
Og hvorfor nævnes datteren Karen slet ikke?? Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 21-01-06 15:46

Til svendgiversen

Angående Kirsten Andersdatter Så har jeg ikke fundet hende i Kirkebogen MEN fået hendes fødselsdato opgivet andet sted fra. MEN den må passe med konfirmationen som jeg har fundet.

Mvh

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-01-06 16:20

Et par muligheder, dog ikke født i Barup,
"
Kirsten <ANDERSDATTER SMED>
Christening: 13 Sep 1750 Place: Magleby, Praesto, Denmark
Parents: Father: Anders OLSSEN SMED Mother: Sidse ALBERTSDR

Kirsten <ANDERSDATTER>
Birth: 24 Jan 1751 Place: Sonder Dalby, Praesto, Denmark
Parents: Father: Anders LARSEN
"
ligger Hellested ikke nogenlunde midt imellem, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-01-06 16:23

Et par muligheder, dog ikke født i Barup,
"
Kirsten <ANDERSDATTER SMED>
Christening: 13 Sep 1750 Place: Magleby, Praesto, Denmark
Parents: Father: Anders OLSSEN SMED Mother: Sidse ALBERTSDR

Kirsten <ANDERSDATTER>
Birth: 24 Jan 1751 Place: Sonder Dalby, Praesto, Denmark
Parents: Father: Anders LARSEN
"
ligger Hellested ikke nogenlunde midt imellem, Svend

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 21-01-06 17:44

Svend har også fået et svar på Dis-Danmark:

Nu har jeg gennemlæst Mikro k. fra Hellested som jeg har herhjemme
indtil 1814, jeg har fundet seks børn til Niels Jørgensen og Kirsten Andersdatter,men ingen der hedder Karen,Forældrene er viet 7 okt.1770,
de får Kirsten 1771,Jørgen 1774 han er død 12 år gl.Anders 1777,Peder
1780,Jens 1783,Bodil 1785.jeg har ikke fundet flere børn frem til 1800.
der er i 1787 født en karen hvor faderen hedder Niels Jensen.der
kommer ingen på FT 1801,har du kontroleret familien der? du kan kontakte mig.på min mail adr,hvis du selv har flere oplysninger,vil jeg gerne hjælpe.

Hvilket bestyrkermin opfattelse af, at et eller andet ikke rigtigt passer sammen?
Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-01-06 18:11

Undskyld jeg stammede før, min kone har det med at forstyrre...

Tak Jeannie, men det må du uddybe, svar på hvad? Hvor??

Og 2601, jeg antydede jo der var noget forkert...
Godt Jeannie er tilbage igen, Svend

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 21-01-06 19:59

Hej Svenn og Svend!
Jeg er tilbage for en kort bemærkning. Der var problemer med den en pc, og det skulle jeg lige have hjælp til at rette op på.

Tilbage til tråden:
Den samme eftelysning blev bragt på:
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?f=1&i=81377&t=81377

Hvilket tyder på, at det er de forkerte foældre til Karen Nielsdatter?
Er der et skifte efter forældrene?

Jeannie

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 21-01-06 20:54

Til jkrjk2 og Svendgiversen

Først til jkrjk2.
Ja de personer du har fundet er de samme som jeg har inc. Jørgen hvor jeg har også hans død.

Jeg indrømmer at der er noget galt med denne familie og jeg har set på Niels Jørgensen og kommet frem til at jeg nu må se om der er et skifte efter ham.

Jeg er sikker på Niels Jørgensen og Kirsten Andersdatter og deres søn Jørgen Nielsen født 18 sep 1791 og død 31 juli 1861 Frøslev sogn i Stevns herred, Præstø amt. Han er min hustrus morfars far. Men derudover må jeg nok nu indrømme at der er noget kuk i personerne selvom jeg kun er stærk i tvil om Karen Nielsdatter.

Som jeg har skrevet så har jeg haft nedbrud i min PC og en slavestation som jeg bruger til backup. Fejlen kom over flere måneder derfor var der fejl på disken og backuppen. Det har lært min at man skal gå med seler, livrem og et stykke snor om livet så nu tager jeg backup dam brænder skiver. Jeg har fået oplyst - men af hvem er væk at Karen Nielsdatter skulle være gift abt 1806 og være død abt 1844-45 MEN ikke hvor. Jeg har ikke kunne finde nogle giftemål fra 1800 til 1808 ej heller ikke nogen der er døde abt 1844-45 i Hellested eller i de omliggende sogne. Derfor denne efterlysning.

Med venlig hilsen 2601

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 21-01-06 21:02

Hvis hun er datter af en Niels og født i Barup, er der også denne mulighed for far:

Samtlige personer i husstanden

praestoe, Stevns, Hellested, Barup By, , , 6. familie, FT 1787

Niels Jensen, 56 , gift, Husbond, Gårdbeboer,
Karen Olsdatter, 21 , gift, Madmoder, ,
Maren Nielsdatter, 1 , ugift, deres barn, ,
Jens Olsen, 22 , ugift, Tjenestekarl, ,
Anne Hansdatter, 15 , ugift, Tjenestepige, ,
Jørgen Nielsen, 15 , ugift, Tjenestedreng, ,

D.v.s. at de to Niels´er er naboer, 6. og 7. familie?
Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-01-06 23:05

Så er jeg mere rolig, jeg troede nogen havde skrevet til mig i DIS.
Kan nu godt se det er et citat, og det ikke er Jeannie selv der har søgt...

Jeg fandt også nogle et årige Niels døtre i 1787, men med helt andre forældre droppede jeg dem.
Rigtigt, der kan være tale om forveksling af fornavne og Niels fædre?

Måske bliver Karen gift her i Sønder Dalby? Kan brudens forældrene mon spores??
"
JORGENSEN, Hans   Marriage    Wife:   Karen NIELSDR
Marriage Date:   2 Feb 1806   Recorded in:   Sonder Dalby, Praesto, Denmark
"
Godnat Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-01-06 14:21

Der findes iøvrigt et slægstræ over den anden Niels familie, som Jeannie foreslog:
>Niels Jensen, 56 , gift, Husbond, Gårdbeboer,
>Karen Olsdatter, 21 , gift, Madmoder,

se her: http://jkl.adsl.dk/genealogy/ghtout/gp185.htm
men det hjælper os jo ikke med at afklare en evt. forveksling, Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 22-01-06 16:09

Til Svendgiversen

Jeg er ved at tro at Karen Nielsdatter er en " and" i familien Niels Jørgensen og Kirsten Andersdatter og at de kun fik de 9 børn der er nævnt i FT 1801.

Jeg mener at det må være den slutning jeg må drage.

Hvad mener du??

med venlig hilsen

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 440 point
Dato : 22-01-06 21:45

Jeg vil ikke kalde det en and,
ud fra dine oplysninger må hun jo findes, med en far Niels; men tvivlsom at han hedder Jørgensen?

Hvis hun nu er datter af Niels Jensen fra nabogården...
Prøv at kontakte ham jeg fandt, han vil sikkert gerne finde en storesøster til sin stamfader?

Ellers tilbød Jeannie vist at hjælpe dig, hun er virkelig skrap og også på hjemmebane,
efter et par år med lav profil trænger hun sikkert til nogle udfordringer...

Selv er jeg jyde, og kender slet ikke egnen syd for Køge;
får dog nu lyst til at besøge Karise med opland, hør hvorfor:

Men min kone, født på Amager, stammer fra de kanter, og nu et mærkeligt sammentræf:
Vi søger i øjeblikket efter en tømrer familie fra Balstrup, hvorfra hendes farfar tog på valsen.
Denne naver Axel Christensen var gift med Ingeborg, og hun stammer fra Abildhøjgaard i Hellested.

Vi har netop fundet en gammel (laset) slægtsbog efter hende:

"Universites Gaardmand
Hemming Nielsen
Abildhøjgaard, Hellested
og hustru
Lisbeth Pedersdatter' s slægt
i to hundrede år"

Måske indeholder den også dine Nielsen forfædre? Og du er så i familie med min kone...
Er du stødt på Abildhøjgaard eller Sandbæk gaarden??

Et hurtigt eksempel fra denne slægtsbog:
I 1781 bliver Anne Nielsdatter (1759-1835) gift med Hans Svendsen i Hellested kirke...

Så mon ikke min kone Birgitte Christensens aner er tæt på dine, Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 22-01-06 22:26

Til Svendgiversen.

Tak for din mail. Jeg har sendt alle oplysninger som jeg har på familien Niels Jørgsen og Kirsten Andersdatter til Jeannie. Ja du har ret hun er skrap hun har hjulpet mig før.

Nej jeg må skuffe dig, jeg er endnu ikke støt på de navne du nævner, men hvis jeg gør så vil du høre fra mig.

Jeg vil i næste uge forsøge at finde et skifte efter Niels Jørgen. Vi er tre der har fælles rod der forsøger at finde vores fælles aner og en af dem min hustrus kusine har også Karen uden at det er kommet fra mig. Jeg er dog mere og mere overbevist om at oplysningen skyldes "fejllæsning" og at Karen tilhører en anden familie. Jeg har gravet her Lørdag/søndag i gamle notater og jeg kan se at jeg om nogle af Niels og Kirstens børn har været i problemer om de nu var deres børn. Desværre er præsten ikke meget for at notere oplysninger så er præsten i Fakse meget bedre selv strandvasker skriver han hvem han tror de er ud fra hvem der er gået deres vej ligesom alle der døde i 1864 er nævnt og hvor de døde samt når de blev vaksineret.

Nå jeg vil prøve endnu en gang via skiftet.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 22-01-06 22:26

Til Svendgiversen.

Tak for din mail. Jeg har sendt alle oplysninger som jeg har på familien Niels Jørgsen og Kirsten Andersdatter til Jeannie. Ja du har ret hun er skrap hun har hjulpet mig før.

Nej jeg må skuffe dig, jeg er endnu ikke støt på de navne du nævner, men hvis jeg gør så vil du høre fra mig.

Jeg vil i næste uge forsøge at finde et skifte efter Niels Jørgen. Vi er tre der har fælles rod der forsøger at finde vores fælles aner og en af dem min hustrus kusine har også Karen uden at det er kommet fra mig. Jeg er dog mere og mere overbevist om at oplysningen skyldes "fejllæsning" og at Karen tilhører en anden familie. Jeg har gravet her Lørdag/søndag i gamle notater og jeg kan se at jeg om nogle af Niels og Kirstens børn har været i problemer om de nu var deres børn. Desværre er præsten ikke meget for at notere oplysninger så er præsten i Fakse meget bedre selv strandvasker skriver han hvem han tror de er ud fra hvem der er gået deres vej ligesom alle der døde i 1864 er nævnt og hvor de døde samt når de blev vaksineret.

Nå jeg vil prøve endnu en gang via skiftet.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 22-01-06 22:52

svendgiversen skrev:
Ellers tilbød Jeannie vist at hjælpe dig, hun er virkelig skrap og også på hjemmebane,
efter et par år med lav profil trænger hun sikkert til nogle udfordringer...

Hov-hov et par år.... næh nej, det er da vist kun 3/4, Svend.. Tiden løber vist lidt fra dig?

Og jeg er ikke skrap, men jeg frygter selv at falde i et hul en dag: At slægtsforske på en forkert ane, - næh det ville jeg ikke engang byde min værste fjende.

Mit problem med Kandu er, at der mange gange er stillet et spørgsmål, som flere er kommet med input til, inden jeg læser det. Når der så er mange indlæg, synes jeg at det bliver for "besværligt" at sætte sig ind i, derfor!

Forøvrigt har jeg valgt at bruge mine dyrebare "fritimer" på http://www.dis-danmark.dk for der føler jeg at jeg lærer meget og får også nye vinkler på tingene.
Tilbage til tråden:
Held og lykke med at finde "sandheden" om Karen Nielsdatter.

Jeannie

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 23-01-06 08:25

Til Jeannie

Jeg tord at du har ret i det med " At slægtsforske på en forkert ane "

Det er den løsning vi tre i slægtden er kommet til efter en telefonsamtale i gårs aften så Svendgiversen må få de udsatte poin.

Med venlig hilsen og tak også til dig.

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 23-01-06 08:28

Tak for svaret svendgiversen.

Se også mit svar Janie

Mange tak for hjælpen med at få afklaret Karen Nielsdatter