/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
1-2 strengs radiator ?
Fra : lejski
Vist : 8294 gange
200 point
Dato : 19-01-06 21:06

vi har lige drøftet på arbejdet hvad der er billigst i drift 1 ell. 2 strenget radiator jeg selv mener absolut det må være den 2 strengede,da den kan køre uafhængig af de andre og ikke behøves og varme en hel ring ledning op først hvis den er som nogle af de sidste radiatorer på strengen. er der nogen bedere bud så kom med dem.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-01-06 21:11

Det er faktisk det samme.
Et eller to strengs anlæg er bare måden at anlægget er bygget op på, og hele røranlægget skal jo under alle omstændigheder varmes op og cirkulere for at få varme i radiatorerne.

Og en radiator i et tostrenget anlæg kører ikke mere uafhængigt af "hovedledningen" end en radiator i et enstrengsanlæg.

mvh dova

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-01-06 21:38

Ja det må være noget med returvandstemperatur?

Kommentar
Fra : bent_severin

Dato : 19-01-06 22:02

Lejski må have ret fordi:
-Når det er så varmt at der ikke er behov for varme i radiatorerne vil der i et 1-strengs anlæg stadig blive afsat varme i selve strengen.
-Under normale forhold og når der er brug for varme i hele huset må det totale energiforbrug være nogenlunde ens.
-I et 1-strengs anlæg vil forbruget i en radiator have indflydelse på varmeafgivelsen i en anden, det er sværere at holde en konstant temperatur i alle rum (selv med termostater)

mvh Bent

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 19-01-06 22:13

To strengs må da være det bedste, bl.a. fordi du kan bruge tænd og sluk ur på cirkulationspumpen, i et etstrangs sytem vil cvandet alligevel køre rundt selv om pumpen er stoppet.
Jeg har et strengs system i underetagen og to strengs oppe. To strengs kan reguleres bedre.

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 19-01-06 22:17

normalt vil et 2-strengs anlæg være biligst og moderne kedler kræver
lav temperatur retur for bedre at udnytte varmen i røggassen

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 19-01-06 22:22

Efter min mening kommer det ud på et. Selv ved to-strengs anlæg med vendt retur (giver den bedste varmefordeling) vil returvandet skulle hele huset igennem og afkøles derfor også.

Da alle rum skal holdes frostfrie vil der være behov for lidt opvarmning i hvert eneste rum, hvor varmerørerne passerer og det kan jo være ligegyldigt om opvarmningen alene sker ved radiatorvarmen eller en del af det i virkeligheden er tab fra varmerørerne.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-01-06 22:26

Hmm? 2 strengssystemer? Er det ikke det system hvor der kun kommer varme til den radiator man åbner? Mens der altid er varme i rørerne på et 1 strengssystem?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-01-06 23:36

Citat
Når det er så varmt at der ikke er behov for varme i radiatorerne vil der i et 1-strengs anlæg stadig blive afsat varme i selve strengen.

Det gør der også i et tostrengssystem.

Citat
i et etstrangs sytem vil vandet alligevel køre rundt selv om pumpen er stoppet.

Det behøver det ikke gøre, kommer an på hvordan anlægget er bygget op og hvor stort areal/hvor langt rør vandet skal cirkulere i, altså hvor stort tryk der er nødvendigt for at cirkulere vandet.

mvh dova

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 20-01-06 08:16

Et 1 streng system kan styres meget nøjagtigt.

Der er selvfølgelig en termostat på hver radiator, så hver radiator kan styres induviduelt.
Bliver det varmt i vejret skruet der blot ned for shunten, som vil have indflydelse på samtlige radiatorer.

pt. kører jeg med 35C som fremløbs temp i vores 200m2 hus, det er en passende temp når der er omkring 0 grader uden for.

Om sommeren slukker vi helt for cirkulationspumpen, så står vandet stille i rørerne, og oliefyret kører næsten ikke. (kun for at holde brugtsvand varmt)

Da rørerne kører rundt i gulvet, har vi nogle rum som er varmet op af rørerne i gulvet, så vi ikke har åbent for termostaten på de pågældende radiatorer.

Det er en kæmpe bagdel ved 1-strengsystemet hvis det er vildt kold, og man skruer meget op for de "første" radiatorer på strengen, så er der ikke mere varme til de sidste radiatorer, hvilket betyder at man skal have mere varmt vand ind i systemet = meget større olie forbrug.

Vi har aldrig haft mere end 45C i som fremløbstemp, selv når der er -15 grader uden for. fyret kan levere 60C som fremløb, så er der også 35C i hele huset.

---> Stig54, hvordan vil du forklare at vandet "kører rundt" hvis cirkulationspumpen er stoppet ? i et 1-strengssystem, selvfølgelig står vandet stille i rørerne hvis pumpen er slukket.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-01-06 13:58

Jeg har som sagt et strengs system i stueetagen og to strengs på loftet. Fyret står i kælderen.
Når jeg slukker for cirkulationspumpen med tænd og sluk ur om dagen hvor vi ikke bruger loftet er der stadig cirkulation i den et strengede del, Ret smart i mit tilfælde, men nogen videnskabelig forklaring kan jeg ikke give, men det virker

Kommentar
Fra : bent_severin

Dato : 21-01-06 14:20

En kommentar til Dova:
-Du skriver at der også vil blive afsat varme i rørene ved et 2-strengs system når alle radiatorerne er slukkede (så varmt i huset, at alle termostater er slukkede), det forstår jeg ikke. I vores anlæg der er et 8 år gammelt 2-strengs anlæg bliver der ikke afsat varme i rørene, med det lille minus at når derigen bliver behov for varme begynder rørene at "snakke"

Hilsen Bent

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-01-06 21:10

Citat
En kommentar til Dova:
-Du skriver at der også vil blive afsat varme i rørene ved et 2-strengs system når alle radiatorerne er slukkede (så varmt i huset, at alle termostater er slukkede), det forstår jeg ikke. I vores anlæg der er et 8 år gammelt 2-strengs anlæg bliver der ikke afsat varme i rørene, med det lille minus at når derigen bliver behov for varme begynder rørene at "snakke"

Ja, selv om alle radiatorer er lukkede, cirkulerer det varme vand da uændret i "strengen" .....cirkulationen bliver jo ikke lukket fordi radiatoren er lukket.

Og de lyde du kan høre, er metallet der "arbejder" grundet temperaturforskellen i de kolde radiatorer og de varme rør.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-01-06 21:15

Forresten Bent_severin

Jeg kommer til at tænke på....hvis du mener, at der ikke er varme i dine rør når radiatorerne er kolde fordi termostaterne har lukket dem ned p.g.a. tilstrækkelig høj temperatur.

Så skulle det vel ikke være fordi du har sådan et anlæg der er styret på den måde, at der sidder en rumføler og så i elmåleren en afbryder, sådan at når temperaturen er nået, er det cirkulationspumpen der bliver afbrudt/slukket for i stedet, og så bliver tændt igen når temperaturen er faldet et vist antal grader??

Så er der selvfølgelig ikke varme i rørene, hvis det er sådan.

mvh dova

Kommentar
Fra : lejski

Dato : 24-01-06 12:44

hej nu er jeg her igen, det gav lidt debat det er fint. tak for de gode råd 2 strengs rørsyst. må siges at være mest økonomisk alle forhold taget i betregtning.lidt dyre at install. men den mer udgift er nok hurtigt indtjent

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 25-01-06 19:16

Hej Lejski

Hvilket svar har fået dig til at slutte at to-strengsanlæg er billigere i drift?????
Jeg kan ikke få øje på det.

Har man et alm. hus hvor alle rum skal opvarmes mer el. mindre vil driftsudgiften være nøjagtig den samme ved begge anlæg. Med korrekte dimensionere,indkørte og justerede anlæg, er det ikke anlægstypen, men husets isoleringsgrad, der bestemmer energibehovet.

Dimensioneringen er forskellig. Ved to-strengsanlæg (små anlæg) kan man tillade sig at regne med ens fremløbstemperatur for alle radiatorer. Med et et-strengsanlæg falder den dimensionerende fremløbstemperatur fra radiator til radiator i fremløbsretningen. (det betyder generelt større varmeflade på de sidste radiatorer). Det har dog ingen betydning for forbruget.
Hvert rum skal bruge et givet antal watt pr. m2 enten på den ene eller anden måde.

Der kan dog være perioder (forår og efterår) hvor solindfaldet kan være tilstrækkeligt til opvarmning af nogle rum og så kan temperaturen måske blive højere end ønsket, da for rørene afgiver jo lidt varme til de rum de passerer selvom radiatorventilen lukker(der er dog krav om at rørene skal være isolerede). Et automatikanlæg med rum- og udeføler vil sørge for at din fremløbstemperatur tilpasser dette forhold.
Der kan være tilfælde hvor man har stillet krav om minimal størrelse på radiatorer og så kan det betyde at man er tvunget til at køre med en lidt højere fremløbstemperatur på et-strengsanlæg. Det medfører selvfølge i et lidt større varmetab fra rørene. Varmen kommer dog stadig beboelsen til gode.

Men, som sagt ved en fornuftig dimensionering og styring af anlæggene vil der ikke være forskel i driftsudgifterne.

Til Thulin.
Du omtaler et problem med manglende varme til de sidste radiatore, når de første er helt åbne. Det er helt klart at dit anlæg ikke er korrekt indjusteret. På et to-stengsanlæg bør der være en ventil på returløbet på radiatoren der netop stilles så den enkelte radiator ikke kan "snuppe" al varme. Dert samme findes på et-strengsanlæg. Det er normalt indbygget i ventilen og sikrer at det kun en en given procentdel der kan gå til den enkelte radiator og derved sikre at der bliver varme til den næste radiator. Hvis man ikke har dette justeret kan det betyde at man så nødvendigvis må køre med en noget forhøjet fremløbstemperatur. Altså et justeringsproblem.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 26-01-06 18:18

Vil du/i læse noget om indregulering af radiatoranlæg kan jeg anbefale flg. link

PS! I afsnittet om 1-strengsanlæg er der en påstand om at varmetab fra rør kan være større i et 2-strengsanlæg end i et 1-strengsanlæg.

http://www.tahydronics.com/showmedia.asp?MediaId=A5C74B50-7BEE-4FDA-8AE1-2D49DB1F6B1C