/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Erfaringer søges - Snydt hunde
Fra : GIBben
Vist : 907 gange
200 point
Dato : 19-01-06 13:44

Som overskriften siger, så søger jeg erfaringer fra folk der har oplevet noget lign. som jeg har:

Vi købte i Maj måned 2005 en hundehvalp. Hunden skulle være 100% ægte af racen Rottweiler blev der lovet, selvom der ingen papirer fandtes på moderdyret, samt hvalpene. Vi så fotos af begge forældredyr, og blev mange mange gange forsikrede om at hundene var ægte nok.
Hvalpenes udseende gav os ingen grund til at tro at hundene ikke skulle være ægte så vi købte en tævehvalp. Vi betalte 3500kr for hunden!

Som hunden er vokset op, er det nu mere og tydeligt at hunden bestemt IKKE er renracet, men derimod en blandingsrace.

Tegnene er mange: Hunden er langbenet, spinkel, underpelsen er grå over hele kroppen, næsen er spids og lang, kroppen er lang.

Dråben flød over i går, da vi var til tjek hos dyrlægen. Som ekspert fortæller han at hunden er i stor fare for at udvikle dårlige hofter pga. den sammensætning hundens krop har (høj vægt på lange spinkle ben), ydermere kommer han med flere bud på hvad hunden kan være en blanding af.

Han opfordrer os til at føre sag mod piratavleren da denne avler hunde der har STOR risiko for at blive syge. Ydermere er det jo forbudt at påstå man sælger en race man slet ikke sælger.

Han mener vi har en sikker og klar sag og vi har indvilliget i at føre sagen mod hende. Vi vil ikke af med hunden, men føler os GRUDIGT taget ved næsen da vi jo troede vi købte en hund af en bestemt race. Ydermere er der risiko for at hunden må aflives i en ung alder pga. hofteskader.

Vi ønsker en kraftig nedsættelse i prisen, samt at få sat en stopper for hendes piratavl!

JEg ønsker venligst ikke kommentarer om hvorvidt det var klogt eller ej at købe hund uden stamtavle, vi har ALTID haft stambog på vores hunde, dette er FØRST SIDSTE OG ENESTE GANG vi køber hund UDEN stambog!

Håber nogle har prøvet samme situation og vil fortælle nærmere!

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 19-01-06 13:51

Hej GIBben

Det var dog en træls oplevelse i havde fået jer der specielt kommentaren omkring HD....

Jeg har som sådan ikke oplevet noget lignede, men jeg er helt klart enig med jer og dyrlægen i at denne avler skal stoppes.. Tag evt. kontakt til Dkk (selvom den ingen stambog havde) måske de kan hjælpe på vej. Eller hvad med politiet??

Håber at høre nærmere om hvad der sker

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-01-06 14:39

Joo, gibben. Noget i den retning har jeg OGSÅ prøvet.

Min første hund var en schæfer/collie-blanding. Hun blev 8 år før hun døde af sukkersyge. Hun kostede vist 150 kr.
Vi havde været så glade for hende, men ville gerne gå lidt mere op i hundetræning, og min mand kunne tænke sig at træne i schæferklubben, så derfor skulle vores anden hund være en schæferhund. Og en han for at slippe for løbetider.
Men der var prismæssigt meget langt fra det vi havde råd til at betale, til de 2000 kr. som en stambogsført schæfer kostede dengang (det er mange år siden). Derfor købte vi en "ren" schæferhund, men uden stambog. Han var kun lige 7 uger, men familien var ved at skulle flytte og ville gerne af med ham... Og vi var jo helt vilde for at få ham med hjem til børnene, som også savnede vores gamle hund.
Det gik bare galt... Han var meget lydig og god til træning, men efterhånden som han voksede til, blev han temmelig reserveret overfor fremmede. Da han var 2½ år måtte vi lade ham aflive fordi han havde snappet næsten alle omkring os, undtagen vores egne børn... Og han begyndte en dag at knurre af vores datter...
Han blev aldrig en "rigtig" schæfer. Han var alt for lille og splejset. Uanset hvem hans mor og far var, så fortalte DET jo intet om bedsteforældre..

Vi så det som dyre lærepenge, og han blev den sidste hund, som vi købte uden DKK stambog. Selv om DKK næppe er fejlfri, så er det den største og bedste klub herhjemme.
Og, JO! De stambogsførte hunde, jeg har haft, de har OGSÅ haft fejl og mangler. Det kan man ikke gardere sig 100% imod. Men man kan få indført i købekontrakten hvad man kan forvente af hvalpen udseendemæssigt og helbredsmæssigt når den vokser til. Og købeloven gælder jo også for hunde.

Har I henvendt jer til opdrætteren? I har en hund, der har udviklet sig til noget andet end hun var købt for. Og samtidig risikerer I at hun får helbredsmæssige problemer. Det enkleste ville være at lade handelen gå tilbage. Ifølge købeloven har I sandsynligvis ret til det. Hvad står der i jeres købskontrakt? Står der, at det er en rottweilerhvalp, som I har købt??
I skal også lige tænke på, at en blandingshvalp for det meste koster 1500-2500 kr. Så det er ikke en KÆMPE overpris, I har betalt...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-01-06 15:07

Hvis ikke du har en kvittering, hvor der står at du har betalt X antal kroner for en Rottweilerhvalp, har du desværre en meget dårlig sag.

Ellers vil det bare være opdrætters ord mod dine i en evt. retssag.
Og m.h.t. en retssag, skal du jo være forberedt på, at det kan koste mange penge, og du er ikke engang sikker på at vinde, medmindre altså at du på skrift har, at det er en raceren Rottweiler du har købt.

Jeg vil ikke bebrejde dig noget som helst for ikke at have købt en stambogsført hund, for man kan sagtens finde hunde der er racerene nok uden( og hunde kan være nøjagtig lige så gode uden), og vigtigere endnu: hvor man kan stole på sælgers ord, og det er det der er kikset her.
At du har stolet på hvad du fik at vide.
Nogen mennesker ejer ikke samvittighed, eller også har de haft så dårligt styr på deres hund, at de ikke aner en disse om hvem faderen er.

Hvad med opdrætteren, har du forsøgt at kontakte vedkommende og foreholdt problemet, både med hensyn til hundens ægthed, og at den er disponeret for sygdom og at du af den grund vil have afslag/lade handlen gå tilbage , og så hørt hvad vedkommende mener om sagen?

mvh dova

Kommentar
Fra : akle

Dato : 19-01-06 15:11

Jeg synes det er en ret stor overpris I har betalt. En blandingsrace koster normalt omkring 1000 kroner. En såkaldt "ægte hund" uden papirer, vil normalt ligge på 1500 2000 kroner. At sælgeren bedyrer hvalperne er af "ægte" race, - er løftebrud og vildledning. Det er helt sikkerte, at I har ret til at få refunderet en del af købsprisen. Personlig vil jeg mene der bør tilbagebetales mindst kr. 2000, også p.gr. af HDD. - Dog er det svært at få sin sag i gennem her, når sælger og køber ikke har aftalt noget som helst på skrift, for nettop hér (uden stgambog) har sælger på denne måde har garderet sig. Her vil der muligvis blive påstand mod påstand, og så kommer I ingen vegne. Ikke alle avlere er lige ærlige! Kontakt dog DKK, da det er muligt denne opdrætter tidligere har været medlem, og at der muligvis er et visst kendskab til denne person. Til en anden gang, hvis man ønsker en raceren hund, så køb en hund med stambog, samt aftal at få lavet en skriftlig købskontrakt.
"Af skade bliver man klog, men ........."
MVH Akle

Kommentar
Fra : GIBben

Dato : 19-01-06 15:22

Til Birgitta - vi henvender os snarest muligt til opdrætteren. Det er ikke meningen handlen skal gå tilbage. Der står intet i købskontrakt, for sådan en har vi ganske enkelt ikke!
Dog er vi 4 vidner på at ægteparret begge bedyrede at dyrene var ægte og ydermere har hun mailet os billeder af forældrehundene. Så beviser tror jeg egentlig der er nok af. I følge vores dyrlæge i altfald.
Mht. prisen kan jeg kun forholde mig til min dyrlæge der er fyens førende dyrlæge klinik. Han siger en sådan hunde burde koste 800-1000kr MAX!

Til Dova - vi har som skrevet ingen kvitt/kontrakt. Mht. retsag har vi fået atvide vi kan betale 250kr og få kørt sagen gennem forbrugerstyrelsen.

Til akle - tak for dit svar. som jeg skriver i mit indlæg er det første gang i 26år vi i vores hus køber hund UDEN stambog. Det sker aldrig mere!

Vi vil kontakte avleren og jeg skal nok følge op på herinde hvad der sker.

Kommentar
Fra : GIBben

Dato : 19-01-06 15:23

hus = hund naturligvis!

Vi har fuld opbakning fra vores dyrlæge der meget gerne hjælper os til at få stoppet avleren. Så det er jo dejligt!

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 19-01-06 16:06

Prøv at ringe til DKKs jurist - Kurt Sørensen. Der er åbent lige nu for telefoniske henvendelser.

Tlf. 70206603 torsdage 15.30 - 18.00.

Personligt mener jeg at have hørt, at man kan "lade handlen gå tilbage" uden at man skal aflevere hunden tilbage. Så det skal I ikke være bange for.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 19-01-06 16:13

Dejligt I har nogle vidner, samt tilsendte billeder pr. mail. Det er til at overkomme at betale kr. 250 for at få kørt sagen, med forhåbentlig et positivt resultat for jer. Sådanne "opdrættere" bør helt sikkert stoppes! - hvis det kan lade sig gøre!
Held og lykke!
MVH Akle

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 19-01-06 16:57

Man får jo heller ikke en ferrari når man køber en brugt skoda.

God ide at få papir på hunden, men husk nu at der kun findes en rigtig af slagsen. Nemlig Dansk kennel Klub.

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 19-01-06 18:48

Hej

Desværre er der rigtig mange opdrættere der annoncerer med hvalpe efter "ægte forældre", og for at sige det mildt er troværdigheden ikke det der fylder mest blandt disse "hundefolk".

HD kan jo desværre ramme enhver stor hund, blandt schæferne i Dansk kennelklub fylder denne lidelse desværre meget, og rigtig mange hunde må hvert år desværre aflives i DKK på grund af den lidelse.

Det er altid en god ide at få dokumentation for at forældrehundene er HD frie, men selv om forælderne er HD fri, kan hvalpe desværre alligevel godt få HD.

Du kan efter købeloven sagtens køre en sag mod opdrætteren, men desværre sr vi ofte at den slags sager ender med at alle er tabere, og en sag helbreder jo desværre ikke jeres dejlige hund, og derfor eer det ulykkeligt for jer uanset hvad udfaldet bliver.

Jeg vil opfordre til at du offentliggør hvor hunden er købt, samt evt. i lokalpressen i området, prøver at få jeres oplevelse frem, så andre lokalt ikke bliver snydt på samme måde som I er blevet.

Jeg er selv den glade ejer af Hvide schæfere, og i Dansk Hvid Schæferhundeklub opfordrer vi altid hvalpekøberne til at anskaffe en hund med en anerkendt stambog fra enten Danske Hundeejers Landsforening, DDH eller DKK som alle er seriøst arbejdende landsdækkende klubber.

En stambog koster kun 300 kr., så derfor er det ganske enkelt rent svindel når der er opdrættere der sætter hunde til salg, hvor man eksempelvis skriver "efter ægte forældre", pris med stambog 6.000 og uden stambog typisk omkring det halve beløb.

Mit bedste råd er at holde sig væk fra den slags useriøse opdrættere, og den eneste måde de kan standses på er ved at ingen køber deres hunde.

Jeg håber jeres hund må få en lykkelig tid hos jer, og at det lykkedes at hjælpe andre med at undgå samme oplevelse som i er blevet udsat for.

På hjemmesiden www.hvidschaeferhundeklub.dk, kan du læse mere om det at købe hund. Det er jo ligemeget om det er den ene race eller den anden man vælger at købe, det vigtigste er at være opmærksom på de faresignaler der kan være når man besøger opdrætteren, og husk køb aldrig en hund hvis du syntes det er synd for den har det dårligt hos en useriøs opdrætter.

Mange hilsner og god aften fra

Skagens Nero

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 31-01-06 17:16

Hejsa.

Kunne godt tænke mig at høre om i har fået fat på opdrætteren og hvad han havde at sige ?

MVH
KSGP

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-02-06 20:59

Hej, GIBben. Du lovede at fortælle os, hvordan det gik med sagen? Er der stadig ikke noget nyt?

Kommentar
Fra : mogensv

Dato : 15-02-06 08:22

En lidt sent kommentar til dova. I.flg. købeloven, er det sælger der skal bevise, at det solgte er den vare som der er lovet. Sælger har altså bevisbyrden de første 6 mdr. Det er altså ikke ord mod ord, så Gibben har en god sag...

Kommentar
Fra : GIBben

Dato : 06-03-06 14:29

Hej Igen allesammen!

Dejligt at vide i stadig følger med.

Jeg kan fortælle jer alle, at sagen nu burde være slut og overstået.

HELDIGVIS fik vi en god og fornuftig dialog med avleren som stadig påstod at hunden var ægte dog.

Vi har i mellemtiden set vores fotos fra "kennelen" igennem og set at moder hunden gik i bur med en gammel Schæfferblandings-han hund.

Denne hund lignede stort set vores hund.

Vi konfronterede avler med vores mistanke, men hun mente bestemt at hanhunden af ubestemmelig race ikke kan være fader til hvalpene, da denne "aldrig havde været interesseret i tævehunde".

Hehe dermed IKKE sagt at han ikke kan finde ud af det da!

Avler har derefter set vores hund, og indrømmer noget er helt galt. vi har set søskende til vores hund og de ligner alle rottweilere.

Vi fik lavet en undersøgelse og dyrlægens er kommet frem til at BEGGE hanhunde har parret tæven (schæfferblandingen ved et uheld) inden for kort tid og begge typer sædceller er nået ind til ægget.

Lige netop vores hund, er så datter af schæfferblandingen.

Super ærgeligt!

Vi har aftalt med avler at vi får refunderet 2000 DKK af købsprisen på hvalpen!

Vi kan nu kun håbe det bedste og håbe på at hundens hofter holder. Vi fortsætter med at fodre hende med dyrt og korrekt understøttende foder og prøver at skåne hende på bedst mulige måde.

Jeg takker mange gange for jeres støtte og indlæg. Det er 100 % sikkert sidste gang vi køber hund uden stamtavle, og sidste gang vi køber hos en IKKE registreret avler!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-03-06 15:18

Nåda! Der kan osse gå ild i gamle gårde, hva'! Den gamle dreng har da fået sig en oplevelse..

Nå, men seriøst: Det var da godt, at I kom så nogenlunde helskindede ud af det hele.. Problemet er, og vil jo altid være, at uanset om man har stambog eller ej, så vil køberen altid være taberen hvis hunden ikke udvikler sig som forventet. For man når jo at komme til at holde af hunden uanset hvad.
Nu står I med en hund, som I ikke har betalt mere for end den er værd. Men det var ikke en rottweiler, som I havde ønsket. Og I er i bedste fald bundet til hunden de næste ti år eller mere. ---I værste fald står I foran en kortere årrække med flere og flere hofteproblemer som til sidst gør, at I alligevel må aflive hunden. Hvor er det synd!

(---Hvis I har mulighed for at gå i hundesvømmehal, så er det rigtig godt for svage hofter..)

Men hvor jeg forstår!! hvad der er sket for jer. For ALLE små hvalpe på 6-8 uger er helt uimodståelige og egentlig ikke så forskellige. Det er umuligt at se, om en hvalp i den alder er raceren eller ej, hvis man ikke selv er opdrætter af racen.
Og selv om det anbefales, at man som køber tager ud og besøger flere forskellige opdrættere inden man beslutter sig, så er det oftest i praksis umuligt, fordi der sjældent er født flere kuld i nærheden af, hvor man bor.. Man føler sig heldig bare der er én hvalp klar på rette tid og sted.

Hvad mon der er sket med jeres hunds kuldsøskende? --Hvis de en dag får hvalpe, så KAN det faktisk ske, at deres hvalpe viser sig at være blandingshvalpe... De er jo min. halvt rottweilere, så de BEHØVER ikke at ligne deres far særlig meget.. Hvem der er faderen kan kun konstateres ved en DNA-test, og det er der nok ingen, der har lyst til at betale.
JERES oplevelse kunne teoretisk set være sket også MED stambog. Men det ville nok have betydet annulering af alle stambøger i kuldet. -Eller DNA-test.
Hvis I nu vil ud og købe en ny hund, så besøg i det mindste alle de hjemmesider, I kan finde på Nettet. ---Og et par udstillinger, mindst. Køb et udstillingskatalog. Det er lidt dyrt, men alle udstillede hunde er skrevet ind i kataloget, -med opdrætter og ejer, -adresser og telefonnumre. Det er en guldgrube, hvis man er på hvalpejagt. OG hvis man er rigtig grundig, så kan man ved hjælp at DKK-registreringsnummeret på en hund (nummeret står også i udstillingskataloget) -gå ind på denneher hjemmeside og spore stambog, søskende, hvalpe, præmieringer, HD-status o.s.v.

http://www.hundeweb.dk/dkkapp/ET_Reg/openIndex/et_reg/forside.html

Det er et nyt tilbud fra DKK, og indtil midten af april er den åben for alle. Derefter skal man være medlem af DKK for at få adgang.