/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Skat
Fra : pabloj
Vist : 1857 gange
500 point
Dato : 19-01-06 12:37

Hej.
Hvad skal man regne med, når jeg på told & skat hjemmesiden kan læse reglerne om beskatning af en afdøds indtægt, og jeg så får et andet svar på det lokale skattekontor.
Det drejer sig bl.a. om at der er 50% beskatning, og som medejer af et i/s
har været selvstændig. T&S hjemmeside siger at man skal udfylde en selvangivelse hvis personen har været selvstændig, den lokale skatteforvaltning siger at det tager de stilling til når jeg har skiftet.
Jeg er mest tilbøjelig til at stole på hjemmesiden.

Jes

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 19-01-06 12:46

Jeg ville ikke umiddelbart stole på hjemmesiden som det første, da det kan være at de ikke har opdateret den.

Prøv at spørge nogle forskellige skattekontorer evt. ringe til skatteministeriet. Det kan være der er nogle nye regler under opsejling.

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 19-01-06 13:16

Du skal stille spørgsmålet skriftligt til dit lokale skattekontor og få svaret på skrift.

Jeg mener, at der for et par år siden kom en lov, hvor en borger, der har fået en skriftlig forhåndsgodkendelse vedr. skat, ikke kan få det underkendt senere af andre skattemyndigheder. Det koster muligvis et mindre beløb at få den forhåndsgodkendelse.

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 19-01-06 13:21

du kan rolig regne med told og skats hjemmeside,for 50% reglen gælder stadig væk,
ifg.oplysninger fra advokt hjælpen i vores avis

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 19-01-06 13:27

Jeg har også overvejet at få det skriftligt fra det lokale skattekontor, men jeg er i tvivl om det holder.
Det er for at jeg kan beregne skatten til skiftet, det er jo lidt sent at få en afgørelse når jeg har skiftet med børnene.

Jes

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 19-01-06 15:12

I henhold til Dødsboskattelovens § 6 er følgende boer fritaget for skattepligt:
- Samlet aktivsum under kr. 2.382.100 kr. (2006)
- Nettoformue under kr. 1.786.600 (2006)
Begge betingelser skal være opfyldt. Det er handelsværdien på datoen for boopgørelsen der ligges til grund.

Det kan dog komme på tale, at der skal betales skat af indkomsten i perioden fra udløbet af seneste indkomstår og indtil dødsdatoen, den såkaldte mellemperiode. Denne afgørelse er op til skattemyndighederne.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 19-01-06 15:13

Kontakt skifteretten. De kender reglerne i sådanne sager.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 19-01-06 15:14

En udtalelse fra det lokale skattekontor er ikke bindende. Hvis du vil have et svar som du senere kan støtte ret på, skal du anmode om et såkaldt "Bindende ligningssvar". Det koster kr. 300 og du bør få svar indenfor 1-3 måneder efter du har indsendt anmodningen.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 19-01-06 16:38

Paulus1> Det er netop mellemperioden det drejer sig om.
Er det så det lokale skattekontor eller hvor, jeg skal anmode om et "bindende ligningssvar"?
Ventetiden er lidt problematisk, da jeg gerne skulle afslutte boet omkring april, hvor jeg regner med at have solgt sommerhuset.

Jes

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 500 point
Dato : 19-01-06 19:16

Hvis boet er omfattet af skattefritagelsen i DBSL § 6, er situationen vedrørende mellemperioden lidt speciel.

Ifølge Ligningsvejledningen 2005 B.B.2.1 http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=105111&vID=200976&i=25#i105111

er udgangspunktet, at de foreløbige betalte skatter anses for endelige. Der foretages derfor ikke normalt en skatteansættelse for mellemperioden.
Undtagelsen er hvis enten dødsboet eller skattemyndighederne tager initiativ til det.

I praksis betyder det, at du ikke kan vide med sikkerhed, om skattemyndighederne vil kræve en særskilt indkomstopgørelse. Du vil nok heller ikke få noget ud af at bede om bindende ligningssvar, da de vil nægte at svare før de har modtaget en boopgørelse.

De vil kun interessere sig for boet, hvis der må forventes at komme en stor restskat. Hvis restskatten ville være et mindre beløb, lader de de foreløbige skatter blive endelige. Der skal formentlig være en restskat på omkring kr. 20.000 før myndighederne vil kræve selvangivelse.

Godkendelse af svar
Fra : pabloj

Dato : 19-01-06 19:27

Tak for svaret Paulus1.