/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Luftrenser til ventilationsanl
Fra : futze
Vist : 525 gange
50 point
Dato : 18-01-06 21:35

Hej
Er der klarhed over hvor giftig røgen fra brændeovne er når den trænger ind i boligen.
Jeg har et Genvex luftvarme og ønsker et effektiv filter for røg og skit.
Er der en anbefaling til hvilke produkter der er i handlen.
Hilsen
Futze

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-01-06 07:21

Jeg har et norsk anlæg - men samme problem, men kan ikke få et finere filter!

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 19-01-06 09:42

Røg er normalt med partikelstørrelser ned til 0,03 my og et finfilter rækker kun til 0,1 my. Du kan ved hjælp af elektrostatisk filter få en funktion helt ned til 0,01 my.
Det elektrostatiske filter virker at "lade" partiklerne så de klumper sammen. Derefter fanger du dem med et almindeligt finfilter.

Jeg mindes dog ikke at have set filteranlæg til så små luftmængder. Normalt anvendes elektrostiske filtre kun i større anlæg. Prisen er desuden slet slet ikke rar.

Det skal siges at ganske almindelige finfiiltre er temmelig virksomme overfor smog. Ved F85 hjælper det væsentlig og ved F95 hjælper det rigtig meget. Skal det laves meget bedre, bør man nok istedet overveje Micretain filter, som er en mellemting mellem finfilter og absolutfilter. Forfiltreringen foran en Micretain celle bør være F85 eller F95. Micreatain yder en filtrering på >95% på 0,3 my partikler.

Alle disse tiltag er stærkt tryktabsgivende og relativt dyrt i drift. Et finfilter yder normalt (i 99,99%) af tilfældene en særdeles god filtrering. F65 er nomalt særdeles god (og laaaangt bedre en de standardmonterede filtre)., F85 til astmatikerne, og F95 til fanatikerne.

Micretain, Absolut og elektrostatfiltre hører hjemme i sygehussektoren og på laboratorier.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 19-01-06 17:53

Fint nok
men kan et F95 partikkelfilter fjerne den usunde røg fra div. brændeovne, samt de lugtgener der er: Jeg vedlægger en adressent til et filtersystem.

www.ventilationsbutiken.se

Hvad er kommetaren til dette.
Hilsen futze

Godkendelse af svar
Fra : futze

Dato : 20-01-06 07:41

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-01-06 08:42

Ikke fjerne, men minimere drastisk. Skal du fjerne, hedder det absolute (lig laboratorier) og det er nok liiige lidt overkill.

Ventilationsbutiken handler med Systemair filtre kan jeg se. Bedste er F7.