/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Eksamens opgaver 9 klasse
Fra : SUNRISE
Vist : 33281 gange
500 point
Dato : 18-01-06 19:12

Er der nogen som har nogle eksames opgaver til 9 klasse i matemati, Fysik og dansk.
Skal bruge dem til min søn, som gerne vil havde dem til at øve sig på.

Der skal helst være en færdig løsning med, så det er hurtiger at rette opgaven.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 18-01-06 19:22

Det kan du helt sikkert få på den skole, hvor han går.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-01-06 19:23

Prøv at kikke på denne hjemmeside, jeg tror du kan finde hvad du søger

http://www.studieportalen.dk/

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 18-01-06 19:58

Nordsted den side er så vidt jeg husker fra gymnasiet og op efter.

Findes der en side for folkeskolens afgangseksamen?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-01-06 20:03

Når jeg kikker på siden, syntes jeg at jeg kan genkende nogle af danskopgaverne fra da mine unge gik i folkeskolen, om deres skole så har været "foran" det kan jeg ikke svarer på

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 18-01-06 20:04

Der skjuler sig måske noget her ?

http://www.studienet.dk/

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-01-06 20:06
Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 19-01-06 09:23

Jeg har aldrig kunnet finde gamle eksamensopgaver fra folkeskolen på nettet, men jeg synes faktisk at det ville være ret naturligt om undervisningsministeriet lagde dem ud, når årets eksamener er overstået, så forældre kunne få en fornemmelse af, hvad slutmålene er.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-01-06 13:28

På denne side skal du oprettes som bruger, det er gratis, der står der er mere end 3500 opgaver, også for folkeskolen http://www.lektiecafe.dk/

Og her er en side mere, men jeg kan ikke se for hvilken aldersklasse, der skal man også oprettes

http://www.e-study.dk/index.php

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 19-01-06 13:45

På disse sider er der heller ikke eksamens opgaver.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-01-06 13:53

Jeg kan se på nettet, at der flere steder står, at man ikke kan få lov til at se dem, da der er ophavsrettigheder??? Men alm. opgaver fra 9. klassetrin kan da vel også bruges, nogle af dem må da være med i pensum

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 19-01-06 14:07

Selvfølgelig kan almindelig opgaver bruges. Det kræver bare at forældrene har et overblik over pensum, og det har den almindelige forælder selvfølgelig ikke og det kræver en større indsats at sætte sig ind i Fælles Mål.

De gamle eksamens opgaver findes jo lige som rettevejledninger dertil hos undervisningsministeriet, så jeg forstår ikke de ikke kan lægges på deres hjemmeside.

Det ville faktisk også være en stor hjælp for lærerne i forbindelse med elevernes træning til eksamen...vi lærerstuderende savner dem også på nettet.

Og nu kan jeg jo se, at nogle forældre også gerne vil hjælpe deres børn med forberedelserne til eksamen.

Men som jeg tidligere har skrevet ligger skolerne inde med eksemplarer, som jeg er sikker på, at interesserede forældrene kan få en kopi af.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-01-06 14:20

Den skole som mine børn har gået på, bruger løbende eksamensopgaverne i undervisningen (jeg tror det er til terminsprøverne?). Jeg syntes egentligt ikke forældre behøver kende pensum, det kan jo være alt fra bøgerne fra hele skoleåret, så det vigtigste er vel at gennemgå det materiale, som eleven har haft sværet.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 19-01-06 14:53

Det har du da ret i, men det kan stadig være svært for forældre at finde 'hullerne', hvis de ikke kender pensum. F.eks. ser matematikundervisningen og pensum helt anderledes ud i dag end da jeg gik i skole i 70'erne. Mængdelæren er helt røget ud af pensum og tilgangen til opgaveløsning er også helt anderledes, så jeg tror at nogle tilpassede opgavesæt til de forældre, som ønsker det er en udemærket ide.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 500 point
Dato : 19-01-06 15:32

viviborgen, det kan du da nok ha ret i. Jeg synets også lærerne er gode til at fortælle hvad eleverne skal øve på, og så har jeg selv terpet med mine, og spurgt ud til, hvad de havde sværest ved, de syntes det var noget øv, men kunne da godt se fornuften i at de ikke skulle bruge tiden på det de havde fattet

Godkendelse af svar
Fra : SUNRISE

Dato : 19-01-06 20:23

Hej Nordsted1 du får de 500 point du har fundet en masse gode steder, som jeg vil se nærmer på.

Jeg vil også give viviborgen ret i at, de gamle eksamens opgaver som er hos undervisningsministeriet, burde kunne lægges på deres hjemmeside.

Tak til alle for god og hurtig hjælp............

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-01-06 20:29

Tak Sunrise..... Jeg har et par gange skrevet til undervisningsministeriet, jeg syntes du måske skulle prøve at gøre det samme, de svarer skam pænt tilbage, ikke lige ministeren, men andre kontorbosser

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-03-06 19:14

Hej
De smarte elever forhører sig hos kammerater som gik i 9. kl. sidste år, for her at "tuske" sig til eksamensopgaverne, da det faktisk altid på de fleste skoler er disse opgaver, som bruges til terminsprøver det efterfølgende år. Men er det ikke lidt meget at gå op i det. Hvad med at gennemgå de prøver, som eleven havde før jul. Alt gammelt stof giver en god ballast, og evnen til at sætte sig ind i nye problemstillingen.